قائم مقامی: داور حق دارد احتمال نشانه‌گذاری یا انتقال محتوا را چک کند/ کمیته ضد تقلب فیده به تقلب‌ها رسیدگی می‌کند

استاد بزرگ شطرنج ایران گفت: فدراسیون بین‌المللی شطرنج، این حق را برای داور قائل شده که اگر به بازیکنی شک کرد، او را چک کند.

احسان قائم مقامی در گفت و گو با خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، در مورد دو شطرنج بازی که در مسابقات بین المللی جام خزر از بازرسی بدنی داوران جلوگیری کردند، اظهار داشت: موضوع در دست بررسی است، بنابراین بهتر است بار بیشتری را به شطرنج تحمیل نکنیم و از گمانه زنی بپرهیزیم.

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه ممکن است شطرنج بازی از طریق کفش هایش، تقلب کند، تصریح کرد: داور مسابقه حق دارد در حین برگزاری مسابقات بازیکن را چک کند چرا که امکان دارد وسیله ای را در هر جایی از بدن بازیکن جاسازی شده باشد. مواردی در نقاط مختلف دنیا دیده شده که شطرنج بازان، «سنسور»ی در لباس یا حتی گوش خود جاسازی کرده و پس از بررسی، مشخص شده در حال تقلب بوده اند.

استاد بزرگ شطرنج ایران خاطرنشان کرد: به هر حال ضریب خطا برای هر انسانی وجود دارد و از سوی دیگر فشار مسابقات روی تمرکز بازیکن، تأثیر منفی می گذارد، بنابراین یک کامپیوتر یا شطرنج بازی قوی تر می تواند با نشانه گذاری یا انتقال محتوا به بازیکن، تقلب برساند. در نتیجه فدراسیون بین‌المللی شطرنج، این حق را برای داور قائل شده که اگر به بازیکنی شک کرد، او را چک کند.

قائم مقامی در پایان گفت: «فیده» چند سالی است کمیته ای به نام «ضد تقلب» تأسیس کرده تا به چنین مسائلی رسیدگی کند. در صورتی که تخلف بازیکن احراز شود بنا بر مقررات با او رفتار خواهد شد.

604

کد خبر: 913865

وب گردی

وب گردی