انتشار کتاب « شریعت- شهر اسلامی » از سوی عضو هیات علمی واحد اردبیل

کتاب « شریعت - شهر اسلامی » تالیف عضو هیات علمی واحد اردبیل از سوی انتشارات پژوهشکده مطالعات میان فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شد.

مولف کتاب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز اظهار کرد: « شریعت اسلامی قوانین و مقررات زندگی انسان مسلمان است؛ قوانین و مقرراتی که جنبه کاربردی در زندگی انسان داشته و بنحوی اصول عقاید و اعمال انسانی را تحت الشعاع خود قرار می دهد.»

اسلام کرمی افزود: « دستوراتی که حتی برای کوچکترین موضوعات زندگی انسان قوانینی ارائه داده است، بدیهی است، هرگز نمی تواند نسبت به موضوع شهر که گستره زندگی اجتماعی و حیات طبیعی انسانها را در بر داشته و ساختار کالبدی آن مهیای فعالیتها و رفتارهای انسانی است، بی تفاوت باشد.»

وی ادامه داد: « فضاهای شهری به عنوان بستر تعاملات انسانی و عرصه زندگی اجتماعی نیازمند قوانین و مقرراتی است که بتواند، از یک سو روابط میان انسانها را تضمین کرده و از دیگر سو، مکانهایی برای فعالیتهای انسانی و کردار و فعالیتهای انسان در ارتباط با شیوه های سکونت و تامین معاش فراهم کند.»

کرمی تصریح کرد: « تالیف حاضر، انگاره شریعت- شهر اسلامی را مطرح می کند؛ شریعت- شهر اسلامی، شهری است که منطبق با شریعت و قوانین و دستورالعمل های اسلام-دستوراتی که بی زمانی و بی مکانی خود را از منبع وحی و عقل به عاریت گرفته است- بوده و با توجه به شمولیت زمانی و مکانی اسلام، بتواند در زمانهای مختلف و با تغییر نیازها و اقتضائات زمانی پاسخگوی نیازهای انسانی و تنظیم کننده روابط و رفتارهای انسانی باشد. »

عضو هیات علمی واحد اردبیل اضافه کرد: « با عنایت به مطالب یاد شده، تحقیق حاضر، از چهار فصل تشکیل شده است. در فصل نخست، با طرح موضوع فرهنگ و هویت مکانهای انسانساخت، انگاره شریعت- شهر اسلامی ضمن توجه به تعریف شریعت اسلامی و جایگاه فرهنگی اسلام مورد بررسی قرار گرفته است. »

وی افزود: « در فصل دوم، ابعاد شریعت- شهر اسلامی در دو حوزه « شریعت- شهر اسلامی؛ شهر عقیده توحیدی» و « شریعت- شهر اسلامی؛ شهر اخلاق عملی» تبیین و مورد بررسی قرار گرفته است. »

کرمی خاطرنشان کرد: « در فصل سوم، مولفه های شریعت- شهر اسلامی در چهار حوزه « معبود»، «انسان و جامعه»، «طبیعت» و « تاریخ» بررسی و در فصل چهارم، اصول و مولفه های تحقق پذیری انگاره تحقیق و شاخصهای موثر بر شکل گیری اصول و مولفه ها در سه حوزه « سازمان ادراکی- بصری»، « سازمان ادراکی- بصری» و « سازمان فعالیتی- عملکردی» ارائه شده است.»

این پژوهشگر بیان کرد: « در دستیابی به اصول و مولفه‌های تحقق پذیری شریعت- شهر اسلامی ، با تعریف عقیده توحیدی و اخلاق کاربردی(بایدها و نبایدها و شایست‌ها و ناشایست‌ها)، اصول و مولفه‌های تحقق پذیری انگاره تحقیق در ارتباط انسان با معبود(اصول عقیده وحدت بخش، عبادت و وحدت معاد و معاش)، در رابطه انسان با جامعه(اصول امت واحده اسلامی، سلامت و امینت و تعامل مستحکم اجتماعی)، در رابطه انسان با طبیعت(اصول وحدت با طبیعت، قناعت و احیای طبیعت) و در رابطه انسان با تاریخ(اصول حقیقت در واقعیت، شباهت با خود و تمایز با غیر خود و تداوم در عین تحول) ارائه شده است. »

کرمی گفت: « در موخره، ضرورت توجه به انگاره شریعت- شهر اسلامی در فرآیند مدرنیزاسیون شهرهای معاصر اسلامی بالاخص در ایران بررسی شذه است. »

وی اظهار کرد: « نتیجه تحقیق موید این است که شریعت ضمن بهره گیری از مفهوم مقتضیات زمان، تعالیم و دستوراتی برای انسان ارائه داده است که این تعالیم و دستورات قابلیت حصول و انطباق با شرایط زمانی و مکانی را داشته و جامعیت تعالیم اسلامی به حدی است که قابلیت تبیین چارچوبی نظری برای شهر که بستر فعالیت و رفتارهای انسانی است را داراست. »

او تاکید کرد: « تالیف کتاب حاضر، الگو و راهنمایی است در کشف رهنمودهای معماری و شهرسازی اسلامی و حکمت شهر و معماری از منظر اسلام است. امید است که در پرتو ایزد منان، مفید واقع شود. »

به گزارش خبرنگار آنا، پیش از این کتاب های « اصول اجتماعی شهر و معماری در اسلام» و « مباحث کلیدی در روش تحقیق و مقاله نویسی در معماری و شهرسازی» از سوی مولف منتشر شده است.

کد خبر: 913915

وب گردی

وب گردی