باید دست از خام فروشی نفت برداریم/ پیش بینی نفت 70 دلاری برای سال 97

دبیر سابق ایران در اوپک گفت: مسئولان نفتی باید بازار طلای سیاه را متنوع کرده تا بتوانند مشتریان جدیدی را شناسایی کنند.

محمدعلی خطیبی دبیر سابق ایران در اوپک در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص وضعیت بازار طلای سیاه در سال آینده اظهار کرد: تقریبا یک تعادل نسبی بین عرضه و تقاضا در بازار نفت وجود دارد و قیمت‌ها در محدوده 60 تا 70 دلار نوسان پیدا می کند. طبیعتا با کاهش تقاضای فصلی و ورود فصل بهار، مقداری تقاضای خرید کمتر خواهد شد.

خطیبی افزود: در نیمه دوم سال با ورود به فصل پاییز و زمستان تقاضای فصلی افزایش پیدا می‌کند. پیش بینی برای نیمه اول سال 97 تقریبا مانند شرایط فعلی خواهد بود. معمولا در مرز 60 تا 65 دلار عرضه خواهد شد و این امکان نیز وجود دارد که قیمت تا سقف 70 دلار نیز برسد.

او تصریح کرد: چنانچه با فرض اینکه سیاست کاهش تولید و مدیریت بازار ادامه پیدا کند و یا چنانچه سیاست تغییر پیدا کند و خوب اجرا نشود با کاهش شدید قیمت‌ها مواجه خواهیم شد.

دبیر سابق ایران در اوپک در پاسخ به این سوال که بازار ایران را به چه صورت ارزیابی می کنید آیا این امکان وجود دارد که بازار نفت روی خوشی به خریداران نشان دهد؟ گفت: ایران برای خود مشتریان سنتی خاص خود را دارد. طبیعتا مشریان سنتی ما بعد از برجام به بازار نفت ایران بازگشتند. در زمان تحریم برخی از مشتریان، خرید از نفت ایران را قطع کرده بودند، بنابراین بعد از برجام مشتریان اروپایی بازگشتند. چنانچه فشارهای سیاسی بر این کشور زیاد شود به طور یقین بازار ایران در آینده دچار مشکل خواهد شد ولی اگر فشار سیاسی نباشد خریداران نفتی ترجیح می‌دهند که با ایران همکاری کنند.

خطیبی در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد که با ورود شیل اویل و شیل گس آمریکا، بازار ایران با مشکل مواجه شود، اظهار کرد: بلی، هم اکنون چیزی که بازار ما را تحت‌الشعاع قرار داده، همین ورود شیل اویل و شیل گس آمریکا به بازار آسیا است، در واقع نفت آمریکا در این بازار برای خود جا باز کرده‌ است. طبیعتا ایران باید با اعمال سیاست‌های هوشمندانه بازار آسیا را تقویت کند تا مشتری خود را از دست ندهد در غیر اینصورت این موضوع برای ما یک تهدید محسوب خواهد شد.

او با تاکید براینکه باید مسئولان تلاش‌های مضاعفی را در این راستا انجام دهند، اظهار داشت: هم اکنون مهم‌ترین بازار ما بازار آسیا است.

دبیر سابق ایران در اوپک تصریح کرد: البته ناگفته نماند تولیدات شیل اویل و شیل گس نفت خام سبک است، عمده نگرانی ما مربوط به کشورهایی است که نفت سبک صادر می‌کنند. نفت خام ما در مجموع نفت خام متوسط و سنگین است، بنابراین نباید خیلی نگران این موضوع باشیم.

او تاکید کرد: حفظ مشتریان نفتی زمانی پایدار خواهد ماند که فشارهای سیاسی به کشور ما وارد نشود چرا که این موضوع قبلا به ما ثابت شده که با اعمال فشار سیاسی به برخی از کشورها متاسفانه تعدادی از مشتریان خودمان را از دست داده‌ایم.

دبیر سابق ایران در اوپک در پاسخ به این سوال که با فرض این فاکتورها و اعمال فشار برخی از کشورها به بازار ایران، مسئولان کشور برای مقابله با این موضوع چه سیاستی را در پیش بگیرند؟ گفت: مسئولان باید بازار نفت را متنوع کرده تا بتوانند مشتریان جدیدی را شناسایی کنند تا جایی که امکان دارد نفت را به صورت خام نفروشند بلکه آن را تبدیل به یک فرآورده دیگر نمایند چرا که در فرآورده فروشی آسیب پذیری کمتر است. این امر سبب می‌شود علاوه برای ایجاد ارزش افزوده بالا امنیت به بازار ایران بازگردد.

402

کد خبر: 913922

وب گردی

وب گردی