سامان احتشامی:  آیین دیرینه نوروز در گذشته با سرنای جشن گرفته می شد

آهنگساز و نوازنده «پری کجایی» گفت: در زمان های گذشته مردم با سازهای سنتی مخصوص مانند سرنای عید نوروز را جشن می گرفتند.

سامان احتشامی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره سازهای قدیمی ایام نوروز، اظهار کرد: نوروز یک آیین دیرینه است به همین دلیل این ایام از دیرزمان ماندگار شده است، در زمان های قدیم مردم با سازی به نام سورنای جشن می گرفتند، سور به معنای مهمانی و شادمانی و نای هم به معنای سازی که در آن می دمیدند و با دغل می نواختند.

وی با اشاره به اینکه سورنای به مرور زمان به سرنای تبدیل شد، گفت: کُرنای هم در قدیم در مراسم مذهبی مورد استفاده قرار می گرفت که نام اصلی این ساز کَرنای بود چرا که صدای گوش خراشی داشت اما برای هم قافیه شدن با ساز نوروزی سُرنای نامش را تغییر دادند.

این آهنگساز ادامه داد: سه گاه هم سازی ایرانی است که در این ایام مورد استفاده قرار می گرفت.

احتشامی همچنین با آثار نوروزی خود اشاره کرد و گفت: من چندین قطعه را با پیانو برای نوروز خوانی انجام داده ام که در صدا و سیما ضبط و جمع آوری شده است.

وی با اشاره به اینکه به تازگی دو اثر جدید را روانه بازار کرده ام، افزود: به تازگی دو اثر جدید با همکاری علی عمرانی درباره ادبیات کلاسیک ایران با اشعار حافظ، سعدی، مولانا و سنایی روانه بازار شده است.

احتشامی خاطر نشان کرد: اثر دیگرم به آثار موسیقی فیلم برمی گردد که فیلم رستگاری در هشت و بیست دقیقه از سیروس الوند، شکاف از منوچهر اسلامی، خط آخر سعید پورشعبانی، شازده کوچولو اثر نورالدین زرین کلک را منتشر کرده ام.

به گزارش ایسکانیوز، سامان احتشامی،نوازنده پیانو و آهنگساز یکم اردیبهشت‌ماه ۱۳۵۷ در تهران به دنیا آمد.

او از همان اوان کودکی به موسیقی علاقه‌مند شد و در سایه توجهات پدرش آموزش پیانو را به شکلی جدی پی گرفت تا اینکه در 11 سالگی موفق به دریافت دیپلم افتخار از جشنواره موسیقی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شد.

احتشامی تلاش‌هایش را استمرار داد و در سالهای ۷۰ الی ۷۴ برنده لوح زرین و لوح تقدیر جشنواره موسیقی فجر شد و مقام اول را در پیانو کلاسیک و ایرانی دریافت کرد.

احتشامی در مسیر زندگی حرفه‌ای و هنری خود از محضر استادانی چون جواد معروفی، محمد سریر، اسماعیل امین موید بهره گرفت.

با ساز پیانو وارد دنیای موسیقی شد. در سال ۶۸. احتشامی سپس وارد دانشگاه هنر و معماری و از‌ آنجا فارغ التحصیل شد و آموزشگاه موسیقی احتشامی را تاسیس کرد.

فعالیت‌حرفه‌ای احتشامی از سال‌های اولیه دهه 70 آغاز شد و در قالب کنسرت‌های مختلف و انتشار آلبوم انجام شد.

503

کد خبر: 913951

وب گردی

وب گردی