گسترش همکاری های مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه دارو، درمان و پژوهش

دکتر حریرچی گفت: همکاری های مشترک در حوزه درمان، دارو و پژوهش با کشور جمهوری آذربایجان گسترش می یابد.

به گزارش ایسکانیوز ، دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در راس هیاتی به جمهوری آذربایجان سفر کرده است، در خصوص بازدیدها و مذاکرات با همتای آذربایجانی در وزارتخانه های بهداشت و اقتصاد این کشور، گفت: با وزیر اقتصاد آذربایجان که رییس کمیسیون همکاری های ایران و آذربایجان از طرف این کشور است، در سه زمینه درمان و حضور پزشکان و متخصصان ایرانی در برخی رشته ها به خصوص رشته هایی خاص نظیر پیوند و درمان های پیشرفته و همچنین دارو و امور پژوهشی بحث و تبادل نظر شد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه توریسم درمانی و همچنین تولید دارو در این کشور و صادرات آن، هم برای جمهوری آذربایجان و هم کشورهایی که آذربایجان با آنها تجارت آزاد دارد مذاکرات مبسوطی صورت گرفت.

دکتر حریرچی در ادامه گفت: در این دیدار مقرر شد سیستم دارویی کارخانه قبلی که شامل 85 درصد داروی خوراکی که تولید مشترک ایران و آذربایجان خواهد بود ادامه پیدا کند .

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: در زمینه همکاری های آموزشی و پژوهشی مذاکرات متعددی صورت گرفت و مقرر شد که در همه آموزش های کوتاه مدت و تخصصی و فوق تخصصی، همکاری های مشترک داشته باشیم و خصوصا با توجه به مقتضیات منطقه برای بیماری های سرطان و بیماریهای غیر واگیر، پژوهش های وسیعی صورت پذیرد و در حوزه بیماری های عفونی به خصوص در مرزها اقدامات مشترکی انجام شود.

وی با اشاره به بازدیدی که از دو کلینیک بزرگ این کشور داشت، گفت : به پیشنهاد طرف آذربایجانی مقرر شد 40 مطب، 20 تخت و 3 اتاق عمل و همچنین آزمایشگاه وسیع و جامعی با همکاریهای مشترک راه اندازی شود و در شهرهای لنکران و گنجه نیز پیشنهاد همکاری های مشترکی مطرح شد.

دکتر حریرچی در پایان با اشاره به اینکه، در هیات اعزامی ایرانی، روسای دانشگاه های علوم پزشکی تبریز و ارومیه ، نماینده دانشگاه آزاد اسلامی و نمایندگانی از بیمارستانهای خصوصی فعال تهران و تبریز حضور دارند، گفت: مقرر شد هفته آینده هیات آذربایجان به سرپرستى شاهین مصطفایف وزیر اقتصاد آن کشور جهت نهایی کردن مذاکرات انجام شده به تهران بیایند و امیدواریم که افق جدیدی برای همکاری های مشترک بین دو کشور ایجاد شود.

701

کد خبر: 914063

وب گردی

وب گردی