رسالت دختران جوان ما پژوهش درباره زندگی حضرت فاطمه(س) است

نویسنده «فهرستواره نسخه‌های خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی»، با اشاره به اینکه بخش های مهمی از بهارالانوار مربوط به زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) است، گفت: رسالت پروهشگران نسل جدید مخصوصا دختران جوان پرداختن به این منابع و ارائه آن در قالب های جدید داستان، فیلمنامه، سریال و فیلم های کوتاه است.

حجت الاسلام علی صدرایی خویی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره کیفیت ولادت بانو فاطمه زهرا(س) گفت: حضرت خدیجه اموالش را در راه رضای الهی خرج کرد و پیامبر به استمداد اموالش توانست اهداف الهی را جامه عمل بپوشاند و اسلام را گسترش دهد. همین بخشش باعث شد خدای تعالی در قدردانی زحمات حضرت خدیجه دختری مثل فاطمه زهرا(س) را به او بدهد که به کوثر تعبیر شده است که خیری جاری تا قیامت است.

نویسنده «فهرستواره نسخه‌های خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی»، گفت: در تولد حضرت فاطمه (س) چون کسی مددکار و قابله نبود خدای تعالی برای سپاسگذاری از زحمات این حضرت و نیت خیر ایشان، در وضع حمل، 4 تن از فرشتگانش را نزد او فرستاد و وضع حمل ایشان متفاوت از سایر انسان ها، بدون هرگونه درد و ناراحتی صورت گرفت و این لطفی بود که در اثر نیت خیرخواهانه و گذشت حضرت خدیجه (س) صورت گرفت.

وی با بیان اینکه بارزترین ویژگی فاطمه زهرا (س) اهتمام به امر خانواده بود، گفت: ایشان بانوی خانه دار و نمونه در مراقبت از فرزندان و همسرش بود و به گونه ای خانه را اداره می کرد که حضرت علی (ع) با مشغله های خطیر بتواند به کارهایش ادامه دهد و علیرغم اینکه خانه و زندگی داشت به پدرش هم خدمت می کرد.

این مصحح اضافه کرد: حضرت خدیجه (ع) زنی با شخصیت ممتازی بود که در راه دین خدماتی را انجام داد و تمام موقعیت اجتماعی و اموالی که داشت در راه ترویج دین اسلام و تامین خواسته الهی خرج کرد.

وی افزود: گذشتن از مال و ثروت برای کمتر کسی امکان پذیر است و حضرت خدیجه (س) این از خودگذشکی را انجام داد و خدای تعالی برای اینکه از خدمات و زحمات ایشان تقدیر کرده باشد دختری به نام حضرت فاطمه زهرا(س) را به او داد.

مصحح «رسائل فارسی» درباره دلایل انتخاب 4 زن بهشتی برای کمک به وضع حمل حضرت خدیجه اظهار کرد: درباره امدادهای الهی نمونه هایی در قرآن کریم بسیار آمده است مانند نذر مادر حضرت مریم که چیزی نداشت که در راه خدا انفاق کند و وقتی که نوزادش را حامله بود نیت کرد که خدایا من این نوزاد را در راه تو آزاد می کنم و نذر کرد که بنده خالص تو باشد و در راه تو خدمت کند وقتی نوزادش به دنیا آمد برخلاف تصورش که نوزاد دختر بود باز هم به نذرش عمل کرد و این نوزاد در اثر نیت خالصانه مادرش به مریم مقدس تبدیل شد.

حجت الاسلام صدراییخویی اضافه کرد: همین کار را خدای تعالی در مورد حضرت خدیجه (س) انجام داد و حضرت خدیجه که موقعیت و ثروت کلانی داشت این ثروت را در راه خدا بخشید. زن عمران نیز نیت کرد که نوزادش را در راه تو وقف می کنم و خداوند نذر مادر عمران را قبول کرد و او را به شجره مقدسی به نام مریم تبدیل کرد که مادر حضرت عیسی و پیامبر مقدس و الگویی برای جهانیانیان است.

این مصحح، اظهار کرد: حضرت در تربیت فرزندانش الگوست و فرزندانشان حضرت امام حسن (ع)، حسین (ع)، زینب (ع) الگوی جهانیان است زیرا در تکوین شخصیت یک فرزند مادر نقش اول را دارد و اگر از امام حسن (ع) و امام حسین (ع) تقدیر می کنیم به خاطر تربیت درست و صحیحی بوده که از حضرت فاطمه زهرا (س) گرفته اند.

وی با بیان اینکه هیچ زنی ماننده حضرت زهرا(س) وجود ندارد، گفت: ایشان پدرش معصوم است همسرشان جزو ائمه معصومین، فرزند شان معصوم و اولیای برگزیده خداست. یعنی یک زنی که 4 معصوم در خانواده او وجود داشته باشد نداریم.

صدرایی خویی ادامه داد: درست است که حضرت زنیب را مثال بزنیم، پیامبر را درک نکرده است و فاطمه زهرا(س) به وسیله تربیت و الگوهای نمونه برای بشریت خدمات و زحماتش الگو است و برای جامعه بشری هم خود الگو است و هم الگوهای موفق را تحویل جامه داده است.

وی درباره منابع خطی در مورد حضرت فاطمه زهرا (س) توضیح داد: منابع در مورد فاطمه زهرا (س) وجود دارد اما قدیمی است و پژوهشگران و بانوان صاحب قلم باید زندگی حضرت را موشکافی کنند و رمان‌های موفق و فیلمنامه های خوب در مورد وی بنویسند.

حجت الاسلام صدراییخویی خاطرنشان کرد: بخش های مهمی از بهارالانوار مربوط به زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) است و در منابع کهن نوعا از حضرت مطالبی آمده است اما این منابع باید به قلم پژوهشگران جدید و دختران امروز که صاحب فکر و اندیشه هستند به نسل امروزی در قالب های جدید داستان، فیلمنامه، سریال و فیلم های کوتاه ارائه دهیم. به نوعی رسالت پروهشگران نسل جدید و مخصوصا دختران جوان در این عرصه است.

کد خبر: 914142

وب گردی

وب گردی