حکایت نوروزی کلاس‌های درسی که به جای «میز و نیمکت»، «فرش و موکت» شده‌اند

سال‌هاست که آموزش و پرورش در کنار مراکز اقامتی که برای فرهنگیان دارد، کلاس‌های درس را نیز در ایام نوروز و تعطیلات تابستانی آماده میزبانی از مسافران می‌کند اما امسال سازمان گردشگری، حذف مدارس را از چرخه اسکان مطرح کرده است.

به گزارش ایسکانیوز سال‌هاست که وزارت آموزش و پرورش در ایام نوروز و تعطیلات تابستان، خدمات اقامتی بیش از آنچه در اختیار دارد، به جامعه فرهنگیان و همچنین عموم مردم ارائه می‌دهد؛ هر چند که این خدمات از نظر کیفی دارای نقدهایی است.

البته وزارت آموزش و پرورش در ابتدا مانند هر دستگاه دیگری خدمات اقامتی فقط برای پرسنل خود پیش‌بینی می‌کرد که خانه‌های معلم در استان‌های مختلف کشور در همین راستا ایجاد شد اما گستردگی جامعه آماری وزارت آموزش و پرورش موجب می‌شد تعداد کمی از فرهنگیان بتوانند از خدمات آن استفاده کنند.

در همان زمان، مسئولان وقت آموزش و پرورش به این نتیجه رسیدند که می‌توانند در کنار گسترش خانه های معلم، خدمات ارزان و راه‌انداز، به پرسنل خود ارائه دهند به عنوان مثال وقتی یک فرهنگی در ایام نوروز یا تابستان عازم یک سفر با خودروی شخصی خود می‌شود، می‌تواند چادر سفر خود را در حیاط مدرسه برپا کند؛ در این حالت حیاط مدارس که آسفالت هستند، جای مناسب‌تری برای برپایی چادر هستند، خودروی مسافران نیز در حیاط مدرسه در امنیت است ضمن اینکه دسترسی به آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی نیز وجود دارد.

بر این اساس در کنار مراکز اقامتی با عنوان «خانه‌ معلم»، مدارس نیز به مراکز اسکان اضافه شدند؛ از سوی دیگر خوابگاه‌های شبانه‌روزی دانش‌آموزان و دانشجومعلمان و اردوگاه‌ها هم از دیگر خدمات ارائه شده برای اسکان فرهنگیان بودند.

ناگفته نماند فرهنگیان نسبت به برخی از خدمات ارائه شده در مراکز اسکان، گلایه‌هایی دارند که بحث کیفیت مراکز اسکان فرهنگیان در گزارشی دیگر بررسی می‌شود.

استفاده مردم از خدمات اسکان فرهنگیان

اضافه شدن مدارس و خوابگاه‌ها به مراکز اسکان فرهنگیان موجب شد که خدمات اقامتی در آموزش و پرورش گسترده شود و کم‌کم عموم مردم نیز خواستار استفاده از خدمات اقامتی آموزش و پرورش شوند.

برای نوروز 97 نیز آموزش و پرورش اقداماتی را برای اسکان فرهنگیان انجام داده است؛ گودرز کریمی‌فر مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از پیش بینی 12 هزار مدرسه با ظرفیت 105 هزار کلاس درس و 345 خانه معلم با ظرفیت 14 هزار و 500 تخت برای اسکان فرهنگیان در ایام تعطیلات نوروز 97 خبر داده است.

وی افزود: علاوه بر مدارس و خانه‌های معلم که در آنها 27 هزار نیروی اجرایی به فرهنگیان خدمات می‌دهند، 207 تالار پذیرایی و 128 رستوران با ظرفیت 60 هزار صندلی برای پذیرایی فرهنگیان در تعطیلات نوروزی پیش‌بینی شده است.

حذف مدارس از چرخه اسکان نوروزی؛ آری یا خیر؟

6 اسفند ماه سال 1396 بود که محمد محب‌خدایی معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نشست خبری‌اش به موضوعی اشاره کرد.

در سایت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آمده که محب‌خدایی در پاسخ به سؤالی در خصوص اقامت گردشگران در مدارس و صدور مجوز برای خانه‌مسافرها نیز گفت: «چالش اصلی در مدارس این بود که گاهی اوقات شاهد این بودیم که خدماتی که در اسکان گردشگران در مدارس عرضه می‌شد، افرادی غیر از خانواده فرهنگیان را نیز شامل می‌شد که این موضوع در مذاکره با آموزش و پرورش در حال رفع شدن است و سامان‌دهی شده است».

اما یکی از خبرگزاری‌ها در خصوص این نشست نوشت: معاون گردشگری کشور از دستور ویژه رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای کنترل قیمت سفرهای نوروزی خبر داد و گفت: «با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش و به دستور ستاد هماهنگی خدمات سفر نیز قرار شده مدارس از چرخه اسکان نوروزی برای عموم مسافران خارج و خدماتش فقط به فرهنگیان محدود شود».

پس از انتشار این خبر، گودرز کریمی‌فر مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس با بیان اینکه مدارس درجه «ج» از چرخه اسکان فرهنگیان خارج شده است، اظهار داشت: «به دنبال افزایش کیفیت مدارس در طرح اسکان هستیم و این افزایش کیفیت برای فرهنگیان، افزایش قیمت نخواهد داشت و تنها 10 درصد افزایش تعرفه‌ها برای مهمانان غیرفرهنگی خواهد بود».

وی افزود: «اولویت پذیرش مدارس در طرح اسکان نوروزی با فرهنگیان است و پس از آن مشاغل دولتی و مشاغل آزاد هستند و هدف ما نیز خدمت‌رسانی به فرهنگیان است».

کریمی‌فر اضافه کرد: «معمولاً فرهنگیان در ایام نوروز ظرفیت مدارس طرح اسکان را پُر می‌کنند اما در هر حال در صورت وجود ظرفیت، استفاده از مدارس طرح اسکان نوروزی برای افراد غیرفرهنگی ممنوع نیست».

در همین روز هم سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه همایش باغبانان بوستان تربیت در جمع خبرنگاران گفت: «اسکان فرهنگیان مثل سنوات قبل خواهد بود و تلاش خواهیم کرد کیفیت این فضاها از سال گذشته بهتر شوند».

وی ادامه داد: «مراکز اسکان نوروزی آموزش و پرورش مختص فرهنگیان است اما در برخی مواقع تعداد مراکز اقامتی آزاد کفاف تعداد مهمانان را در برخی شهرها نمی‌دهد و آموزش و پرورش برای کمک، مراکز اسکان خود را در اختیار مهمانان غیر فرهنگی قرار می‌دهد».

چرا غیرفرهنگیان نیز متقاضی استفاده از خدمات اسکان آموزش و پرورش می‌شوند؟

روز هشتم اسفند ماه جامعه هتلداران ایران در اطلاعیه از فعالیت آموزش و پرورش در اسکان مسافران نوروزی در مدارس انتقاد کرد و آمادگی دست‌اندرکاران حوزه اقامتی کشور را برای اسکان فرهنگیان با شرایط ویژه در نوروز 97 اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده است: «از آنجا که فعالان و دست اندکاران صنعت کشور خصوصا بهره برداران حوزه اقامتی، شأن و جایگاه ارزشمند و مقدسی را برای معلمان و فرهنگیان قائل بوده و اعتقاد دارند که خانواده محترم این عزیزان همیشه و در تمام طول سال خصوصا ایام تعطیلات نوروز باید سفری مطمئن، با آرامش و مناسب داشته باشند، آمادگی کامل خود را اعلام می کند تا در این ایام پذیرای فرهنگیان محترم با شرایط ویژه و تخفیفات مناسب باشند.

بیش از 3 هزار واحد اقامتی شامل هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر، پانسیون و مجتمع اقامتی تفریحی در کشور فعالیت می‌نمایند و که قریب به 70درصد آن ها برای اقشار متوسط طراحی شده است و آمادگی دارد تا در طول سال و نیز ایام نوروز خدمات ویژه ای برای عموم مردم و خصوصا فرهنگیان گرامی ارائه نمایند.

به راستی آیا شأن مکان‌های مقدسی به نام کلاس‌های درس در مدارس کشور اجازه می‌دهد که تبدیل به اقامتگاه‌هایی با حداقل امکانات و بهداشت برای سفر هم‌میهنان عزیزمان باشد؟

آیا هریک از ارگان‌ها و نهادهای کشور، می‌توانند در مواردی که خود صلاح می دانند ورود کرده و نسبت به ارائه خدمات اقدام کنند؛ بهتر نیست هریک ازدستگاه های اجرایی نسبت به انجام وظیفه و تکالیف قانونی خود عمل کرده و به حوزه‌های غیر تخصصی ورود پیدا نکنند.

ایا مسئولان محترم وزارت آموزش و پرورش اجازه می دهند که دستگاه‌ها و بخش های دیگر به حوزه آموزش دانش آموزان عزیز کشور که آینده ساز فردای میهنمان هستند ورود پیدا کرده و کلاس درس دائر نمایند؟».

این در حالیست که دو سال پیش یعنی فروردین ماه سال 95، فرشید سیاری مدیرکل اسبق تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به یکی از خبرگزاری ها گفت: «ما هم معتقدیم که مدرسه و کلاس جای اسکان نیست؛ آموزش و پرورش فقط به منظور همراهی با متولیان گردشگری بر اساس مصوبه هیأت دولت مبنی بر عضویت این وزارت در ستاد هماهنگی خدمات سفر، به ارائه خدمات به فرهنگیان و همراهان آنها می‌پردازد».

نکته جالب این است که همان زمان هم جامعه هتلداران به اینکه آموزش و پرورش از کلاس‌های درس به عنوان مراکز اقامتی استفاده می‌کرد، گلایه‌مند بوده است و آن زمان، سیاری پاسخ داده است: «متاسفانه برخی از افراد منتسب به جامعه هتلداران به جای آنکه تناسبی بین خدمات و نرخ‌های دریافتی خود برقرار کنند تا فرهنگیان و سایر اقشار از امکانات آنها استفاده نمایند، به فرافکنی نواقص خود پرداخته و به این سؤال اساسی پاسخ نمی‌دهند که چرا غیرفرهنگیان نیز متقاضی استفاده از خدمات اسکان آموزش و پرورش می‌شوند».

سیاری ادامه داد: «درآمد ناچیز حاصله به هیچ عنوان جوابگوی فعالیت‌های شبانه‌روزی 25 هزار نفر از عوامل اجرایی اسکان آموزش و پرورش، هزینه‌های حامل‌های انرژی، مواد شوینده، تامین آب شرب در مناطق آزاد و از همه مهمتر، آسیب فیزیکی امکانات و ساختمان مدارس نیست؛ تاکید ما همواره پذیرش فرهنگیان و همراهان آنها بوده و با هماهنگی ستاد هماهنگی خدمات سفر، ظرفیت خالی و تقاضای سایر اقشار، امکانات اسکان در اختیار آنها قرار می‌گیرد».

وی تأکید کرد: وزارت آموزش و پرورش با ارائه خدمات ارزان و فراگیر در نقاط مختلف کشور، بار سنگینی از دوش متولیان گردشگری برداشته و نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری و رونق اقتصادی در مناطق محروم کشور را دارد».

یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که حذف مدارس از چرخه اسکان مسافران نوروزی در شرایطی می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد که امکانات گردشگری مناسب و ارزان در اختیار مردم قرار داده شود و مسلماً در صورت ارائه این خدمات، فرهنگیان نیز خواهان استفاده از این امکانات خواهند بود.

فارس

700

کد خبر: 914312

وب گردی

وب گردی