در تعطیلات  عید کجا برویم ؟/شهر مردمان سخت کوش و صلح جو کجاست ؟

یزد را شهر مردمان آشتی خو، صلح جو و درستکار می نامند. مسلمانان، زرتشتیان و یهودیان در این شهر سالیان دراز با آرامش و دوستی در کنار هم زندگی کرده اند. همچنین در بین ایرانیان، بازاریان یزد به انصاف و عدالت در معامله مشهورند. یزدی ها قناعت پیشه و مقتصدند و در پارچه بافی از قدیم استاد و سرآمد دیگران بوده اند.

به گزارش ایسکانیوز ، با رسیدن بهار و ایام تعطیلات نوروزی بسیاری از ایرانیان دل به کوه و دریا می زنند و با هوای لطیف بهاری شوق سفر در دلهای سبز مردم ایران جوانه می زند لازمه برنامه ریزی برای سفرهای نوروزی داشتن اطلاعات اولیه از مقصد مورد نظر است تا راحت تر تصمصم گیری و اقدام کنند.

با توجه به اینکه تعطیلات نوروزی تنها تعطیلات طولانی مدت ایرانیان است پیدا کردن مقصدی که هم دیدنی باشد و هم مقرون به صرفه برای خانواده ای با درآمد متوسط مهم است. لذت سفر را میتوان در کمال سادگی کسب کرد و نباید با شنیدن قیمت های گران بلیط هواپیما و یا هتل های لوکس منصرف شد و از خیر سفر گذشت تجربه یک سفر ناب با همراهان موافق در دل طبیعت می تواند از اقامت در یک هتل 6 ستاره و امکانات فوق لوکسش شیرین تر باشد.

کسانی که ذاتا اهل سفر و گردشگری هستند شناخت و گردش را از خاک و سرزمین خود آغاز می کنند از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق ایران دارای دیدنی هایی است که معرفی و آشنایی با جاذبه های طبیعی و تاریخی هر شهر علاوه بر رونق زندگی بومی در آن شهر باعث می شود مسافران بیشتری را به سوی خود جذب کند.

یزد( ایستاتیس) نگین کویر ایران

رسول جلالدینی اردکانی دبیر و عضو انجمن راهنمایان گردشگری استان یزد در باره این شهر تاریخی می گوید: : استان یزد یکی از باشکوه‌ترین‌ و درخشانترین‌ میراث‌ فرهنگی‌ و تمدن‌ کهن‌ ادوار مختلف‌ تاریخی‌ ایران‌ است این سرزمین در عهد پیشدادیان یزدان نامیده می شد استان یزد در قسمت مرکزی فلات ایران، و با مساحتی در حدود 131575 کیلومتر مربع، چهارمین استان به لحاظ وسعت در کشور است.

دره‌های‌ سرسبز و مناطق‌ ییلاقی‌، چشمه‌ سارها، ارتفاعات‌ و قله‌ها، غارها، حیات‌ وحش‌ و شکارگاهها و به‌ویژه‌ جاذبه‌های‌ کویری‌ از خصوصیات‌ جالب‌ توجه‌ طبیعت‌ یزد است‌ از معابر و گذرگاه های مهم در ادوار تاریخی محسوب می شود .وجود محله‌های قدیمی و سنتی با کوچه پس کوچه‌های خشت و گلی در هم تنیده، بازارها، مساجد، حمام و خانه‌های قدیمی از ویژگی هایی است که جاذبه های بصری را در مسافران و گردشگران ایجاد می کند.

در میانه کویر ایران این شهر تاریخ هنوز هم در کوچه پس کوچه هایش جریان دارد. این سرزمین با کوچه های قدیمی اش تاریخ و فرهنگ ایرانی را به نمایش می گذارد و بسیاری از مردم ایران و جهان برای دیدن بادگیرهای کوتاه و بلندش به این شهر می آیند و کسانی که کمی از معماری سر رشته دارند از هوش و خلاقیت معماران ایران کهن در تعجب می مانند.

اماکن دیدنی بیشترین اهمیت را در تورها دارند:

۱- دخمه زرتشتیان،دخمه یا برج خاموشان مکانی ست که زرتشتیان، مردار آدمیان را که بنا بر عقاید آنها نجس و پاریار است در آن می‌گذاشتند تا گوشت مردار توسط درندگان و پرندگان خورده شود آنگاه باقی‌ماندهٔ استخوان‌ها را درون چاه میانهٔ دخمه انبار می‌کردند.


۲- آتشکده زرتشتیان،محل نگهداری آتش مقدس زرتشتی در شهر یزد و نیایشگاه زرتشتیان ساکن در این شهر است و ورود به این نیایشگاه همیشه برای نیایش کنندگان با آداب خاصی مانند پاکیزگی زنان و مردان همراه بوده است. مردان باید برای ورود با کلاه سفید و زنان با روسری سفید و لباس رنگ روشن و بدون کفش وارد شوند. آتش مقدس درون مجمر بزرگی از جنس برنز است و شخصی به نام «هیربد» مسئول روشن نگه‌داشتن آن است.


۳- مجموعه امیرچخماق ، میدانی در شهر یزد است. مجموعه امیرچخماق یزد شامل بازار، تکیه، مسجد و دو آب‌انبار که قدمت‌شان به دوره تیموریان می‌رسد.

4- مسجد جامع،یکی از شاهکارهای تاریخی ایران بوده که در هر گوشه و کنار آن، یادگارهایی از دوران گوناگون برجای مانده‌است.
5- بافت قدیم یزد در مرکز استان و شهرستان یزد بافت سنتی دست نخورده‌ یزد در ۱۸ تیرماه سال ۱۳۹۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.


6- زندان اسکندر، قدمت ساخت آن را به زمان حمله اسکندر مقدونی به ایران نسبت داده می شود د که از این بنا به عنوان زندان استفاده می‌کرده که بعدها تغییر کاربری داده و به عنوان مدرسه ضیائیه مورد استفاده قرار گرفته‌است.


7- باغ دولت آباد ،یکی از ۹ باغ ایرانی است که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو به چشم می خورد و شهرت جهانی دارد این باغ بلندترین بادگیر جهان را در خود جای داده است و از نظر معماری، بسیار ارزشمند است.

8- گذر مازاری ها ،در این کوچه مغازه هایی به قدمت ۸۰ تا ۱۰۰ سال وجود دارند و اکنون به کار مازاری مشغول هستند.با ورود به گذر مازاری ها، بوی عطر حنا در فضا پیچیده و این مهمترین معرف کوچه مازاری است و با ورود به این کوچه، دیگر نیازی به هیچ نام و آدرس و نشانی نیست و عطر حنا و ادویه در آن آکنده است.

9- حمام خان ،نیز یکی از صدها حمام قدیمی ایرانی است.

این شهر خارج از خود نیز از جاذبه هایی برخوردار است که با ارائه ان به گردشگران و مسافران خود را به رخ طبیعت ایران می کشد.
روستای خرانق، زیارتگاه چک چک ، بافت قدیم شهرستان اردکان ، شهرستان میبد، قلعه سریزد،باغ آهوی سریزد، باغ جهانی پهلوانپور مهریز از جمله آنها هستند.

شرایط سخت اقلیمی و زیستی سه خصلت سخت‌کوشی، قناعت و روحیه دین‌داری و خداباوری را در خلق و خوی مردم این سرزمین به عنوان سه ویژگی شاخص یزدی‌ها، در ایران زمین زبانزد کرده است این مردم با خلوص نیت و ناشی از باورهای انسانی میزبانان صادقی برای مهماننشان هستند.
سوغاتی های این شهر تاریخی عبارتست از :شیرینی های یزدی شامل: باقلوا، قطاب، پشمک، سوهان خانی، حاجی بادام، نان بادامی، نان نارگیلی، چهار لوز، حلوا ارده و ارده شهرستان اردکان، ترمه و سفال میبد.

رسول جلالدینی به مسافران نوروزی توصیه می کند: در ایام نوروز حتی الامکان برای بازدید از اماکن تاریخی از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید تا با کمبود فضا برای پارک اتومبیل خود مواجه نشوند. توصیه دیگر اینکه در زمان بازدید از اماکن تاریخی از راهنمایان مستقر در همان مکان بخواهید تا برایتان توضیح بدهند.

خبرنگار: اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 914470

وب گردی

وب گردی