پانزده شهر پیشنهادی برای گردشگران ادبی جهان/شیراز در این لیست

پایگاه خبری کالچر تریپ در گزارش جدید خود شهر شیراز را در میان 15 شهر رویایی جهان برای سفر گردشگران ادبی معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، پایگاه خبری کالچر تریپ در گزارشی به 15 شهر رویایی برای سفر عاشقان کتاب و کتابخوانی پرداخت. یکی از نکات جالب این گزارش اشاره کردن نویسنده به یکی از شهرهای ایران به عنوان مهد شعر و شاعری و مکانی رویایی برای سفر عاشقان کتاب است.

در این گزارش آمده است: تاریخ گردشگری ادبی به قرن 18 میلادی باز می‌گردد، جایی که "بارتولاتری" مرکز استراتفورد را برای علاقه‌مندان به شکسپیر بنا کرد. در لیست زیر به بهترین شهرها برای سفر گردشگران ادبی نگاهی انداخته‌ایم.

شیراز، ایران
سابقه شعر و ادب در ایران به هزاران سال می‌رسد. شهر شیراز هنوز هم در ایران با نام شهر شعرا شناخته می‌شود. این اسم به دلیل آن است که بسیاری از شعرای ایرانی در گذشته در این شهر زندگی کرده‌اند. حافظ که شاید بهترین شاعر ایرانی باشد، در شیراز زندگی کرده است و گردشگران می‌توانند از مقبره وی دیدن کنند. شما می‌توانید از آرامگاه سعدی و خواجوی کرمانی نیز در این شهر دیدن کنید. کتابخانه‌ها، مساجد و عبادتگاه‌های بی‌شماری در این شهر تاریخی وجود دارد.



ماینز، آلمان
هر فرد عاشق کتابی باید شهر ماینز آلمان، زادگاه یوهانس گوتنبرگ، مخترع دستگاه چاپ را از نزدیک ببیند. گوتنبرگ در میانه قرن 15 میلادی در ماینز زندگی می‌کرد. در آن برهه زمانی، ماینز یکی از مهمترین شهرهای امپراطوری روم محسوب می‌شد. درست در مقابل کلیسای جامع ماینز در بخش قدیمی این شهر، موزه گوتنبرگ قرار دارد که به دستاورد گوتنبرگ و داستان اختراع ماشین چاپ اختصاص دارد.

بوینس آیرس، آرژانتین
بوینس آیرس بیشترین تعداد کتاب‌ فروشی را به ازای هر نفر در تمامی جهان دارد. این شهر همچنین 102 کتاب‌فروشی کتاب‌های نادر و کتاب‌های کهنه دارد. به ویژه "ال اتنو" که جزو زیباترین کتاب‌فروشی‌ها در جهان است. این کتاب‌فروشی زمانی تئاتر بوده است و بیش از 21 هزار متر مربع وسعت دارد. بوینس آیرس محل سکونت نویسندگان بزرگی چون "روبرتو آرلت"، "خولیو کورتازار" و "آدولفو بوی کاسارز" بوده است.



لندن، انگلیس
دوست‌داران کتاب در لندن کارهای زیادی برای انجام دادن خواهند داشت. «میلتون» در «سنت گیلز»، «جان دولز» در کلیسای «سنت پائول» و «کریستوفر مارلو» در «دپتفورد» مدفون شده‌اند. در میدان 17 کاف، خانه دکتر جانسون قرار دارد. وی در این خانه زندگی کرد و دایره المعارف‌اش را نوشت. گردشگران در این شهر حتما از کتاب‌فروشی کتاب‌های کهنه در خیابان چرینگ کراس دیدن کنند.



پاریس، فرانسه
پاریس مکان دیگری برای عاشقان کتاب است. در بلوار شماره 102 هاسمن، ساختمان محل سکونت «مارسل پروست» قرار دارد. وی کتاب «در جستجوی گذشته از دست رفته» را در این خانه نوشت. آرامگاه نویسندگان و شعرای بزرگی چون اسکار ویلد، بودیلار، زولا، استندال و دی نروال در گورستان‌های پیر لاشز، مانتمارتر و مانتپارناز قرار دارند. پاریس از قرن 19 میلادی مرکز هنرمندان و نویسندگان بوده است.



توکیو، ژاپن
اگر می‌خواهید به مکانی متفاوت سفر کنید، به توکیو بروید. توکیو میزبان یکی از بزرگترین فستیوال‌های ادبی جهان با حضور افرادی چون جی می کوتزه و جانوت دیاز در سال‌های اخیر بوده است. این شهر در قرن 17 میلادی محل سکونت شاعر بزرگ ژاپنی باشو بوده است. در طول قرن بیستم میلادی توکیو محل کار و سکونت افرادی چون ناتسومو سوس کی و یوکیو میشیما بوده است. در قرن معاصر نیز این شهر محل زندگی هاروکی موراکامی رمان‌نویس معروف با آثاری چون «پس از تاریکی» و «بیشه نروژی» بوده است.



رم، ایتالیا
رم میزبان زیباترین کتابخانه‌های جهان است. پایتخت ایتالیا مرکز شعر و رمان این کشور است. گردشگران می‌توانند از خانه گوته در ویادل کارسو دیدن کنند. کتز شلی در این شهر زندگی می‌کرد و در آرامگاه پراتسنت در سال 1824 به خاک سپرده شد.



نیویورک، آمریکا
نیویورک سال‌هاست که محل زندگی نویسندگان بزرگ است. جک کروک در هتل چلسی این شهر کتاب «در مسیر» را نوشت. این شهر محل زندگی مشاهیری چون آرتور میلر، آلن گینس برگ و تنسی ویلیامز بوده است.

دوبلین، ایرلند جنوبی
پایتخت ایرلند جنوبی محل سکونت نویسندگان بزرگی چون یتز، منگان و جویس بوده است. برای شروع می‌توانید به کتابخانه قرن 18 «کالج ترینیتی» مراجعه کنید. در این کتابخانه دست‌نوشته‌هایی از کتاب کیلز به نمایش گذاشته شده است. همچین کتابخانه مارش که به قرن 17 میلادی باز می‌گردد یکی دیگر از گزینه‌های خوب برای بازدید گردشگران است.

این گزارش در پایان شهرهای دیگری چون استکهلم، سوئد؛ سنت پترزبورگ، روسیه؛ زوریخ، سوییس؛ بوستون، آمریکا؛ ونیز، ایتالیا و سن فرانسیسکوی آمریکا را به عنوان شهرهای دیگر که دارای کتابخانه‌های بزرگ و کهن، و نیز نویسندگان بزرگ است را به عنوان شهرهای مناسب برای گردشگران ادبی توصیه می‌کند.

مترجم: مژگان الیکائی

کد خبر: 914477

وب گردی

وب گردی