سیاه نمایی رسانه های خارجی  درباره قاره آفریقا

گزارش های رسانه های خارجی در رابطه با آفریقا همواره مملو از خبرهای ناامیدی، تسلیم وعقب ماندگی است تا از این طریق، سلطه و بهره کشی دنیای غرب از اوضاع منطقه ای، اجتماعی، سیاسی این قاره با سهولت بیشتری ادامه پیدا کند.

به گزارش ایسکانیوز از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، برای سال های متمادی، هرگاه صحبتی از آفریقا در رسانه های مطرح آمریکایی و اروپایی به ویژه آنهایی که مرتبط با قاره آفریقا بودند، به میان می آمد تنها چیزی که بیان می شد، روایتی از ناامیدی، تسلیم و عقب ماندگی کشورهای آفریقایی بود.

در بسیاری از اوقات، هنگامی که این رسانه های خارجی اجازه می دادند تا موضوعات مرتبط با آفریقا در آنها مطرح شود، چیزی که به افکار عمومی ارائه می شد صرفا داستان هایی بودند که مملو از جریانات تروریستی اسلامی از قبیل نیجریه و گروهک بوکوحرام، لیبی و خشونت های داخلی شورشیان آن کشور، سومالی و مشکلات ناشی از گروهک تروریستی الشباب و حمله های آنان به دانشگاه های کشورهایی همچون کنیا بودند.

این در حالی است که هیات تحریریه و سردبیران این رسانه های خارجی، وانمود می کنند که ناراحت و درمانده هستند و به مردم آفریقا می فهمانند که از اوضاع و احوال کل قاره آفریقا مایوس و ناامید شده اند.

برای آنها، آفریقا به عنوان مجموعه ای کلی است مملو از فقر و خشونت که با سیاست های جهانی و اقدامات نظامی دست و پنجه نرم می کند، چرا که تصاویر و مباحث ارائه شده از آفریقا به وسیله آژانس های خبری قدرتمند و روزنامه های معروف تهیه شده و همچنان این رسانه ها در گزارشات شان این رویه را ادامه می دهند و افسانه هایی ریشه دار درباره خدمات و تولیدات آمریکایی ها و اروپایی ها در قاره آفریقا مطرح می کنند تا از این طریق، سلطه و بهره کشی دنیای غرب از اوضاع منطقه ای، اجتماعی، سیاسی و توانمندی ها و ظرفیت های بالقوه این قاره با سهولت بیشتری ادامه پیدا کند.

علیرغم وجود موفقیت ها و دستاوردهای قاره آفریقا، محتوا و فضای غالب مطالب ارائه شده توسط این رسانه ها درباره آفریقا در تلاش است به نسل جدید مخاطبین، این دیدگاه را القا کند که یک آفریقایی، بیگانه ای است که یا باید از او بترسند و یا او را مورد ترحم خویش قرار دهند.

متاسفانه برخی از روزنامه نگاران و خبرنگاران آفریقایی نیز به طور ناآگاهانه و غیرعمدی به شدتِ تاثیرگذاری این تصاویر و روایات منفی و جعلی که از آفریقا ارایه شده دامن می زنند و ساختار اروپایی که آفریقایی ها را به عنوان بیگانگانی وحشی و نیازمند سرپرستی و کمک و همچنین محتاج به نظم دیکته شده تمدن غربی برای رام شدن و تبدیل جسم و روان یاغی خود به بدن هایی مدرن و سالم معرفی می کند، تقویت می کنند.

این نوع نحوه تعامل رسانه های خارجی با آفریقا مخالف اصل و پیش فرض پذیرفته شده است، چرا که حامیان و شرکای توسعه و پیشرفت، علاوه براین که می توانند عادلانه منافع خود را در آفریقا دنبال کنند، باید از ظرفیت و توانایی اصحاب رسانه در اوگاندا به درستی استفاده کرده، امور را برای آنان تسهیل کنند و همچنین تصویری درست و عادلانه ار آفریقا به افکار عمومی ارائه دهند.

502

کد خبر: 914528

وب گردی

وب گردی