زمان استیضاح تمام جوانب در نظر گرفته شود/ نمایندگان مجلس در مشکلات ایجاد شده مقصرند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان به قدری درگیر وظایف خارج از حیطه خود هستند که دیگر وقت رسیدگی و نظارت بر عملکرد مسئولان را ندارند.

حسن لطفی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز به استیضاح علی ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی اشاره کرد و گفت: در ابتدا باید واقعیت های موجود در جامعه را در نظر گرفت و در انتها به سراغ استیضاح وزرا رفت. در حوزه اشتغال قوانین دست و پاگیر زیادی وجود دارد که تا زمان وجود این موانع نه تنها مشکل اشتغال در کشور برطرف نمی شود بلکه شاهد دیگر معظلات موجود در وزارت کار نیز خواهیم بود.

او در ادامه بیان کرد: قوانین پیچیده امور مالیاتی و بانکی، قانون قاچاق کالا و ارز، واردات بی رویه و برخی از بروکراسی های اداری باعث فلج شدن تولید و صنعت در کشور شده که برطرف شدن تمام این مشکلات از عهده یک وزیر خارج است.

لطفی با بیان اینکه نمی توان در انتظار برطرف شدن کلیه مشکلات توسط یک نفر بود، گفت: این موضوع انتظار نابه‌جایی است که یک نماینده از وزیر دارد تا ضمن برطرف شدن تمام مشکلات توسط یک نفر، مسائل موجود در زمینه اشتغال هم از بین برود.

لطفی با تاکید بر اینکه در ابتدا باید زیرساخت ها آماده و بعد از ربیعی توقع برطرف کردن مشکلات را داشت، اظهار داشت: زمانی که مجلس و دولت اقدام به فراهم کردن ریل نکرده اند، چه انتظاری می توان از راننده قطار داشت تا در جاده خاکی رانندگی کند؟

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: در حوزه صندوق های بازنشستگی تنها یک صندوق با عنوان صندوق تامین اجتماعی از قانون برخوردار است و 18 صندوق بدون قانون وجود دارد، زمانی که صندوق یک برگ قانون ندارد، ربیعی چه اقدامی می تواند برای آن انجام دهد؟

او گفت: نمایندگان به قدری درگیر وظایف خارج از حیطه خود هستند که دیگر وقت رسیدگی و نظارت بر عملکرد مسئولان را ندارند، همین امر باعث ایجاد برخی از مشکلات شده و در انتها نمایندگان بعد از ایجاد حادثه متوجه مشکل و اتفاقات موجود در کشور می شوند.

لطفی با اشاره به اینکه نمایندگان باید بر اقدامات انجام شده نظارت مستمر داشته باشند، خاطرنشان کرد: از طریق نظارت باید از بسیاری اتفاقات مانند سقوط هواپیما، برخورد کشتی و امثال آن جلوگیری شود که بخشی از آن به حوزه قانون‌گذاری، بخشی به مدیریت و نیز بخش دیگر آن به نظارت بر می گردد که متاسفانه نظارت‌ها در کشور بسیار ضعیف هستند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: مجموع این مشکلات باعث ایجاد مشکل در حوزه اشتغال و نیز انواع حوزه ها شده است، کسانی که درصدد استیضاح وزرا هستند باید این واقعیت ها را در نظر بگیرند.

او با تاکید بر اینکه به نظر می رسد که استیضاح وزرا با رای همراه نمی شود، گفت: به عنوان نماینده مجلس معتقدم که باید در استیضاح تمام جوانب در نظر گرفته شود تا خدایی ناکرده اجحافی در حق وزرا نشود.

لطفی با بیان اینکه زیرساخت های لازم برای وزرا فراهم نشده و نیز موانع اجرایی بسیاری وجود دارد، گفت: با توجه به مشکلات موجود عملکرد هر دو وزیر مثبت ارزیابی شده است، زمانی وجود دارد که زیر ساخت های لازم برای اقدامات موردنظر آماده است که در آن زمان باید توقع دیگری را از وزرا داشته باشیم.

401

کد خبر: 914569

وب گردی

وب گردی