وزارت کشاورزی همچنان دست به دامن واردات است/ حل مشکلات کشاورزان در هاله‌ای از ابهام

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، عدم استفاده از ظرفیت های کشور در بحث صادرات محصولات کشاورزی، اعلام نکردن نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای سال 97 و نبود مدیریت صحیح برای تنظیم بازار را از عمده محورهای استیضاح وزیر جهاد کشاورزی عنوان کردند.

علی ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص استیضاح وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: تعدادی از نمایندگان مجلس متقاضی استیضاح وزیر بودند و قرار بود که در کمیسیون جلسه‌ای با استیضاح کنندگان برگزار شود تا توضیحات وزیر را بشنوند، منتها مباحث بودجه 97 باعث شد که نشست کمیسیون یک جلسه بیشتر برگزار نشود. بنابراین قرار شد که یکشنبه این هفته جلسه‌ای برگزار شود. چون براساس آیین نامه اگر کمیسیون به موقع نتیجه را اعلام نکند، نمایندگان مجلس مستقیما می توانند از هیات رئیسه خواست که نتیجه را اعلام وصول کنند و این اعلام وصول انجام شد.

او با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها در اختیار وزارت جهاد کشاورزی نیست، گفت: به عنوان مثال حوزه بازار در اختیار این وزارتخانه نیست و این یکی از اشکلاتی است که در حوزه تنظیم بازار مطرح بوده است. برای تامین کشت و زرع، وزارت نیرو مسئول تامین آب است. همچنین برای تامین تسهیلات مجبور است از جای دیگر تامین اعتبار کند؛ بنابراین به یک شکلی می توان گفت وزارتخانه ای که سطح توقع از آن بالاست، ولی امکاناتش متناسب نیست.

علی بختیاری دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفت‌وگو با ایسکانیوز؛ عمده محورهای استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را واردات بی رویه محصولات کشاورزی به خصوص در فصل تولید که از نظر قانون نیز نباید این اتفاق بیفتد و موضوع تامین آب برای کشاورزان عنوان کرد.

همچنین برخی از نمایندگان مجلس شواری اسلامی عدم استفاده از ظرفیت های کشور در بحث صادرات محصولات کشاورزی، اعلام نکردن نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای سال 97 تا این لحظه، عدم توجه به عملیاتی کردن اصلاح الگوی کشت در کشور، عدم مدیریت واحد در استفاده از آب کشور را عنوان می‌کنند.

402

کد خبر: 914683

وب گردی

وب گردی