تدوین و اجرای 100 پروتکل در استان ها به منظور خرید خدمت در سال 97

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه سال آینده استان‌ها موظف هستند که پروتکل های خرید درمان را براساس راهنمای بالینی انجام دهند، گفت:حتی اگر راهنمای بالینی وجود نداشته باشد ما نباید منتظر بمانیم و براین اساس 100 پروتکل در اختیار استان ها قرار می‌گیرد تا در چارچوب آن خرید خدمت انجام دهند.

به گزارش ایسکانیوز ، مهندس طاهر موهبتی رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور به وضعیت منابع این سازمان اشاره کرد و گفت؛ با مصوبه مجلس به منظور پرداخت مطالبات مراکز درمانی، ٤ هزار و ٧٥٠ میلیارد تومان از طریق اوراق به سازمان بیمه سلامت اختصاص داده خواهد شد که با در نظر گرفتن قدرت خرید، عملا اثر آن ٣ هزارو ٣٠٠ میلیارد تومان می‌شود.

مهندس موهبتی تاکید کرد: بودجه سازمان بیمه سلامت در سال آینده به هیچ وجه مناسب نیست. این بودجه حتی نسبت به آنچه که در قانون برنامه ششم توسعه به آن اشاره شده، نسبت به تخصیص و عملکرد تاخیر جدی دارد.
مهندس موهبتی به تاثیر دریافت حق بیمه در کسری سازمان اشاره کرد و گفت: درصد حق بیمه سازمان باید به درستی تعریف شود. در حال حاضر در سازمان تامین اجتماعی 9 درصد به عنوان حق بیمه درمان کسر می شود و در بیمه سلامت این عدد 7 درصد است. این در حالی است که حداقل دریافت کننده خدمات سازمان، 85 درصد است که همین موضوع یکی از دلایل اصلی کسری منابع سازمان محسوب می شود.

وی ادامه داد: لازم است به منظور مدیریت منابع، آزمون وسع صورت گیرد تا مشخص شود که چه افرادی باید از بیمه رایگان برخوردار شوند. یکی از اقداماتی که می‌توان انجام داد این است که با راه‌اندازی سایتی در کمیته امداد امام خمینی(رحمه الله علیه) بر روی دفترچه کسانی که باید به صورت رایگان تحت پوشش قرار گیرند، عنوان حمایتی یا کمیته امداد درج شود. این موضوع باعث می‌شود که جمعیت کثیری از افرادی که به بهانه محرومیت تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفته‌اند، کاهش یابند.

وی افزود: در صورتی که 50 درصد از جمعیت تحت پوشش صندوق سازمان با پرداخت سرانه حق بیمه مشارکت مالی داشته باشند، حداقل 10 هزار میلیارد تومان تزریق منابع صورت می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران تاکید کرد: کاهش قیمت بسته خدمات درمانی نباید به صورت شعاری مطرح شود بلکه باید در عمل این اقدام را انجام دهیم. همچنین اجرای گایدلاین ها یکی از مواردی است که در زمینه مدیریت هزینه بسیار به آن توصیه می شود.

وی با تاکید بر این که ما نباید بیشتر از منابع موجود سازمان هزینه کنیم؛ در غیر این صورت تصرف غیر قانونی در اموال دولت محسوب شده و اعمال مجازات از سوی مرجع قضایی را در پی دارد.

وی ادامه داد: وزیر بهداشت در سخنان خود تاکید کرده‌اند که بیمه نباید حتی یک ریال کسری داشته باشد. برای رسیدن به این هدف بزرگ، بیمه به عنوان خریدار درمان و دانشگاه‌ها به عنوان ارائه دهنده بخش قابل توجهی از خدمات باید همکاری و هم گامی داشته باشند در غیر این صورت هر دو دچار آسیب خواهند شد.راه سختی پیش رو داریم اما باید براساس قانون و اعتباراتمان عمل کنیم.

مهندس موهبتی در پایان با اشاره به اینکه این سازمان در سال 97، 9 هدف کلی را پیگیری خواهد کرد، گفت: خرید راهبردی خدمات سلامت و ایجاد خریدار واحد یکی از اقداماتی است که به طور جدی انجام خواهیم داد. ما باید اهداف بالادستی از جمله خرید راهبردی، مشارکت در نظام استقرار نظام ارجاع، اجرای راهنمای بالینی، پوشش اجباری همگانی، تامین منابع پایدار، افزایش کارایی ، استقرار کامل سامانه الکترونیک را به درستی اجرا کنیم.

701

کد خبر: 914777

وب گردی

وب گردی