حسین پرنیا: موسیقی نوروزی هم بوی نو شدن می دهد

آهنگساز قطعه «اشک های کویر» گفت: موسیقی های نوروزی از دیرباز بوی تازگی طبیعت و نو شدن را با خود داشته اند.

حسین پرنیا در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره آیین و موسیقی های نوروزی، اظهار کرد: موسیقی های نوروزی در هرمنطقه ای از ایران با توجه به آیین هر قوم متفاوت است.

وی ادامه داد: موسیقی های نوروزی در زمان های گذشته در قومی بوی نشاط و تازگی دارد چرا که نوروز به معنی نو شدن و تازه شدن است.

آهنگساز قطعه «اشک‌های کویر» همچنین با اشاره بر هوشمندی ایرانیان در زمان های گذشته، گفت: اتفاق نادری است که عیدمان را زمانی قرار داده اند که با شکوفایی و تازه شدن طبیعت همزمان است. این مسئله نشان از هوشمندی ایرانیان باستان دارد.

پرنیا ادامه داد: اتفاق جالبی است که در آغاز بهار و شکوفایی زمین سال خود را نو کنیم. ایرانیان در گرفتن وام از طبیعت بسیار هوشمند بوده ایم و توانسته ایم معنا و مفهوم تازگی را از طبیعت به زندگی واقعی خود بکشانیم.

وی به حالات و دگرگونی های فصل ها اشاره کرد و گفت: حالات، دگرگونی و شکوفایی طبیعت یعنی همان پایان زمستان و آغاز بهار این مفهوم را برای ما ایرانیان دارد که هوشمند و علمی به موضوع عید نوروز نگاه کردیم.

این آهنگساز همچنین با اشاره به اینکه ما ایرانیان برای رویارویی با طبیعت نغمه ها و موسیقی هایی داشتیم، خاطر نشان کرد: همانطور که ایرانیان در گذشته برای بسیاری از آیین های دیگر مانند ماه ها و شبانه روز موسیقی های مخصوص خود را داشته ایم.

پرنیا خاطر نشان کرد: ایرانیان موسیقی و نغمه های ایرانی بسیاری را با مضمون و محتوای شاد و نو شدن از دیرباز به یادگار گذاشته اند چراکه ما قومی بودیم که کاملا زیرکانه و هوشمندانه با موسیقی طبیعت و خلقت آگاهی داشته اند .

به گزارش ایسکانیوز، حسین پرنیا نوازندهٔ سنتور و آهنگ ساز،متولد سال ۱۳۵۰ در خرم‌آباد است و تا سن ۱۴ سالگی در اندیمشک نزد استاد ندایی نواختن سنتور را آموخت.

وی آهنگساز قطعه هایی همچون «خانه بوی گل گرفت»، «رقص آشفته»، «حال آشفته»، «بانوی خیال»، «یاد»، «سایه‌وار»، «خالی از شب خالی از تو» و «به تماشای آنچه نیست» است.

503

کد خبر: 914819

وب گردی

وب گردی