کدام را باور کنیم؟ دُم خروس یا قسم"می"!

همزمان با سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به لندن، توافق اولیه‌ای برای فروش ۴۸ جنگنده تایفون به عربستان امضا شد، این در حالی است که "ترزا می" پیشتر اعلام کرده بود: "در صورت دیدار با محمد بن سلمان نگرانی خود در خصوص جنگ یمن را به وی ابراز می کنم."

به گزارش ایسکانیوز به نقل از "بی بی سی"، در حالی که مقام‌های دولت بریتانیا سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را گامی مثبت برای همکاری‌های استراتژیک دانسته‌اند، این سفر در بریتانیا با اعتراض صدها تظاهرکننده همراه بود.

با توجه به شمار زیاد قربانیان غیرنظامی حملات هوایی عربستان در یمن، توافق اولیه فروش جنگنده‌ها انتقادهای زیادی را در بریتانیا به دنبال داشته است.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، با اشاره به همکاری‌های نظامی دولت بریتانیا و عربستان سعودی گفته است: "دولت ترزا می همدست اقدامات و جنایاتی است که سازمان ملل و دیگران ناظران و سازمان های بین المللی، آنها را جنایات جنگی می‌دانند."

دولت بریتانیا و عربستان توافق کرده‌اند که در سال‌های آینده تا ۹۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری متقابل انجام دهند.

در سفر سه روزه ولیعهد عربستان قراردادهایی به ارزش دو میلیارد دلار امضا شده که البته جزئیات آنها اعلام نشده است.

فرانک گاردنر، خبرنگار امور نظامی-امنیتی بی‌بی‌سی، می‌گوید: توافق اولیه فروش جنگنده‌های بریتانیایی به عربستان سعودی، مثل "یک سیلی بر صورت فعالان حقوق بشر و فعالان ضدجنگ است".

او می‌نویسد: "هر چند که گزارش‌ها حاکی از طرح نگرانی‌های بریتانیا درباره حقوق بشر و جنگ یمن، در دیدار ترزا می و محمد بن سلمان است، اما "می" گفته که نمی‌توانسته پیشنهاد یک قرارداد چند میلیارد پوندی را به تعویق بیندازد."

از آغاز حملات ائتلاف به رهبری عربستان در یمن هزاران غیرنظامی کشته شده‌اند و بیماری‌های واگیردار و قحطی مردم را تهدید می‌کند.

مدتی پیش آلمان فروش سلاح به عربستان را به حال تعلیق درآورد.

با در نظر گرفتن جمیع مواردی که در بالا ذکر شد، می توان به این نتیجه رسید که تمامی مقدمات از مدت ها پیش برای بسته شدن این قراردادهای میلیارد دلاری فراهم شده بود که بن سلمان چنین سفری را تنها برای بستن قرارداد به لندن انجام داد و همچنان که از روباه پیر دنیای دیپلماسی انتظار می رفت، برای این که از فشار اعتراضات و مخالفت های بین المللی بر روی خود و دولتش بکاهد، مساله اعتراض و همدردی با مردم مظلوم یمن را دست آویز قرار داده و مطرح کرد تا خود را از تنگنا برهاند. از سوی دیگر پس از آن که ترفند طرفداری ظاهری از یمن چندان کارساز نیوفتاد و اعتراضات اجتماعی و سیاسی علیه بن سلمان در لندن و سایر شهرهای انگلیس بالا گرفت، برای انحراف افکار عمومی و به وجود آوردن فضای متشنج بین المللی جدید، در پی ایجاد مسائلی همچون مساله سفارت ایران و دعوتنامه های حمله به مسلمانان افتاد تا بتواند بلکه بتواند اثر پررنگ خون را از روی دست های خود کمرنگ کرده یا حداقل حواس افکار عمومی و مردم را از این قرارداد ننگین و خونین پرت کند .

کد خبر: 914910

وب گردی

وب گردی