سعیدی کیا: به ما می‌گویند استعمارگر! خدا ما را ببخشد!

رییس بنیاد مستضعفان امروز در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: به ما می‌گویند استعمارگر! خدا ما را ببخشد! ما و دوستانمان برای کمک به مردم قلعه گنج رفته ایم و الان نکته مهم امیدی است که در دل مردم قلعه گنج ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نجیبی عضو شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالت‌خواه دانشجویی در جلسه پرسش و پاسخ با حضور سعیدی کیا رییس بنیاد مستضعفان در سالن اجتماعات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: قلعه گنج یک منطقه روستایی و نه شهری است. اما مدلی که برای توسعه آن در نظر گرفته شده چقدر مبتنی بر مزیت روستایی است؟ ضمن اینکه این مدل توسعه مبتنی بر الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت هم نیست!

سعیدی کیا در پاسخ گفت: ما همه مساجد و مدارس را داریم بازسازی می کنیم. ما در قلعه گنج مزیت شهری نداریم. ما که نرفتیم هایپر استار افتتاح کنیم. تمام کار های اجرا شده در قلعه گنج منطبق بر مزیت های روستایی است.

وی افزود: سه چهار بار گفته اند افراد خاص! این افراد خاص را معرفی کنید! ما افراد خاصی نداریم.شما بدانید ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان همین مردم از حساب خودشان پول ریخته اند. چه طور می گویید علاقه مند نبودند؟!تا به حال بین ۷ تا ۸ میلیارد تومان پول جمع شده است. تا به حال ۱۳ هزار خانوار عضو این صندوق ها شده اند و دارند وام می گیرند و پس می دهند.

رییس بنیاد مستضعفان تصریح کرد: به ما می‌گویند استعمارگر! خدا ما را ببخشد! ما و دوستانمان برای کمک به مردم قلعه گنج رفته ایم و الان نکته مهم امیدی ست که در دل مردم قلعه گنج ایجاد شده است.

وی ادامه داد: می گویند هتل آن‌چنانی! کدام هتل آن‌چنانی؟ ما که نرفته ایم هتل آزادی بسازیم. هتل کپری ساخته ایم که باعث افتخار است.همه‌ چیز را که نمی شود یک مرتبه درست کرد!

سعیدی کیا در خصوص شفافیت تصریح کرد: دوستان درباره شفافیت گفتند. کدام بنیاد مثل ما حسابرسی سال نود و‌چهارش را روی میز گذاشته است؟ از این شفاف تر می شود واقعا؟گفتند شما مالیات نمی دهید. من گزارش حسابرسی بنیاد را برای آقای لاریجانی فرستادم. حسابرسی ما بدون بند مالیاتی و بند بازرسی است.امروز هیچ کس در بنیاد کمتر از ۳ میلیون تومان دستمزد نمی گیرد. ما این را کاملا رعایت کردیم.

وی افزود: برای اولین بار اینجا می گویم. خود کسانی که در پلاسکو هستند هم بعضا در آتش سوزی مسئول هستند. اخیرا اعلام شده است که ۱۴ دستگاه مسئولند و به محض سهم بندی مسئولیت شان اعلام می شود. قانون مداری یعنی این! ساختمانی قابل بازسازی و مقاوم سازی است که موارد ایمنی آیین نامه ای در ساخت آن رعایت شده باشد. این ساختمان این مشخصات را ندارد و در نتیجه قابلیت استفاده ندارد و باید تخریب شود.

یکی از دانشجویان از رئیس بنیاد مستضعفان پرسید: یکی از ماموریت های بنیاد مستضعفان مشروعیت زایی برای نظام جمهوری اسلامی چه در داخل و چه در خارج از کشور است.چه نقشه جامعی برای حوزه فعالیت های بنیاد وجود دارد؟ ورود بنیاد مستضعفان به حوزه ای مثل بانکداری که تا این حد حساسیت زاست چطور در پازل مشروعیت زایی برای نظام قرار می گیرد؟اگر دولت ها در طول این چهل سال هیچ‌کاری هم نمی کردند، نهاد ها می توانستند با درگیر نشدن در باند بازی ها و رانت ها و فساد ها به شکل گسترده ای محرومیت زدایی کنند.در حالیکه ما در حال حاضر شاهد مشروعیت زدایی حاصل از عملکرد های بنیاد مستضعفان هستیم.

رییس بنیاد مستضعفان پاسخ داد: از استراتژی های ما این است که به حوزه های مربوط به بخش خصوصی ورود نکنیم. به همین خاطر در حال کاهش شرکت های وابسته به بنیاد هستیم. اما در وضعیت اقتصادی حال حاضر کشور فروش این واحد ها آسان نیست.ما صاحب شفاف ترین بانک کشور هستیم. این مسئولین کشور هستند که تعیین می‌کنند بانک وجود داشته باشد یا نه!ما قصد داریم شرکت های تفریحی بنیاد را توسعه بدهیم، زیرا مردم به تفریح نیاز دارند. این واحدها نه تنها زیان ده نیستند، سود هم می آورند. ما شدیداً از گسترش واحد های تفریحی دفاع می‌کنیم.

وی افزود: باشگاه ایرانیان دبی مربوط به قبل از انقلاب است که به شاه هدیه داده شده بود. بعد از انقلاب به نفع مستضعفین در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت و به خوبی اداره می شود.می گویید چه کارش کنم؟

یکی از دانشجویان از سعیدی کیا پرسید: اصل ایراد به عدم توجه به ظرفیت های موجود بر می گردد. همیشه که نمی شود از تهران برای محرومیت زدایی نقاط دورافتاده برنامه فشرده آماده کرد!آیا شما اعتقاد دارید که دهه شصت دهه افتخارآمیزی برای کشور بوده است؟ اصلی ترین مشخصه دهه شصت بروز استعداد های جوانان بوده است. جنابعالی در حوزه مدیریتی خود چقدر از ظرفیت دهه شصتی ها استفاده کردید؟
سعیدی کیا پاسخ داد: از سال گذشته داریم به تدریج از دانشجویان بورسیه شده استفاده می کنیم. از داخل خود بنیاد هم شروع کرده ایم و با آیین نامه ای که برای شناسایی جوان ها نوشته ایم تا به حال بیش از ۱۰۰۰ جوان را جذب کرده ایم تا با ابعاد مختلف کاری آشنا شوند. ۳۰ نفر از همین جوان ها الان از اعضای هیئت مدیره های ما هستند که انتخاب شان بدون هیچ گونه دخالتی از جانب بنده صورت گرفته است.

رییس بنیاد مستضعفان درباره هزینه های صرف شده برای نمای ساختمان این بنیاد گفت: ما تمام هولدینگ های خودمان را آورده ایم در این ساختمان. این خودش کلی باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت و انرژی می شود. نباید که آنقدر خرج ساختمان نکنیم تا منهدم شود. به هر حال بخشی از کار هم نمای ساختمان است. ما دو تا اتاق کنفرانس در یک طبقه داریم و همان میز های قبلی را به اینجا منتقل کرده ایم. ممکن است ۴ تا میز هم خریده باشیم.من افتخار می کنم که با صرف ۱۰۰ میلیارد ما ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی کردیم.

201

کد خبر: 914958

وب گردی

وب گردی