شیشه هوشمند با قابلیت کنترل جذب نور توسط محقق واحد علوم و تحقیقات طراحی و ساخته شد

شیشه پنجره‌های هوشمند با قابلیت کنترل جذب نور توسط محقق واحد علوم و تحقیقات طراحی و ساخته شد.

به گزارش ایسکانیوز، فروزان فقیری محقق واحد علوم و تحقیقات در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی این واحددانشگاهی، از صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان‌ها به عنوان مهمترین هدف طراحی و ساخت این شیشه‌های هوشمند نام برد و گفت: در تابستان و روزهای گرم به واسطه عبور نور از شیشه اتومبیل‌ها و پنجره ساختمان‌ها، فضاهای داخلی به شدت گرم می‌شود و هزینه‌های زیادی برای خنک نگه داشتن این مکان‌ها صرف می‌شود. به همین دلیل در این طرح تلاش برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان‌ها بر روی پنجره‌ها متمرکز شدهاست.

وی با بیان اینکه مطالعات زیادی برای یافتن انواع جدیدی از پنجره‌های شیشه‌ای با قابلیتدودی شدن در ساختمان‌ها و اتومبیل‌ها و همچنین سالن‌ها و مکان‌های عمومی انجام شدهاست، افزود: این تکنولوژی کاربردهای فراوان دیگری هم دارد. به عنوان مثال شیشه‌ای را تصور کنید که قابلیت تغییر از حالت شفاف به حالت کدر، توسط یک کلید را داشته باشد. می‌توان از این شیشه برای پنجره خانه (در حالت نیاز به ایجاد عدم دید)، برای جلوی فروشگاه‌ها در شب و همچنین در حمام‌ها استفاده کرد.

این محقق واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه این تکنولوژی در ایران وجود ندارد، تصریح کرد: با وجود اینکه استفاده از این شیشه‌های خصوصی، هنوز متداول نشده استاما نمونه‌هایی در دنیا وجود دارد. پنجره‌های هوشمند موجود، از پنجره‌های الکتروکرومیک گرفته تا پنجره‌های با ذرات معلق، همگی به طریقی هوشمند به کنترل و بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها و اماکن عمومی کمک می‌کنند.

فقیری درباره صرفه اقتصادی بکارگیری این تکنولوژی، اظهار داشت: هزینه تمام شده برای ساخت این شیشه-ها هم‌اکنون برای کاربری کلان مقرون به صرفه نیست. این دستاورد در صنایع خودروسازی، صنایع هواپیمایی، صنایع کشتی‌سازی و گردشگری دریایی، صنعت ساختمان، علوم ارتباطات و فناوری تصویری و... کاربرهای فراوانی دارد.

فروزان فقیری این پژوهش را در قالب پایان‌نامه با عنوان «طراحی و ساخت شیشه پنجره‌های هوشمند با قابلیت کنترل جذب نور» به راهنمایی دکتر محمود قران‌نویس و دکتر هومن اخوان و مشاوره دکتر محمدرضا حنطه‌زاده انجام داده است.

201

کد خبر: 915064

وب گردی

وب گردی