مهم ترین اتفاقات فوتبالی سال 96/ از صعود مقتدرانه به جام جهانی تا فتح دربی توسط استقلال

سال 96 با تمام خاطرات تلخ و شیرنی که داشت به پایان رسید، سالی که در مجموع برای فوتبال کشورمان حامل اتفاقات شیرین فراوانی بود.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، در سالی که گذشته به مانند همیشه حواشی فراوانی پیرامون فوتبال وجود داشت که در این گزارش قصد داریم به برخی از مهم ترین آن ها بپردازیم.

قهرمانی مقتدرانه پس از 9 سال برای پرسپولیس

در تاریخ 26 فروردین ماه پرسپولیس که فصل را فوق العاده طی کرده بود در تبریز میهمان ماشین سازی این شهر بود. پرسپولیس در صورت کسب برد در این بازی در فاصله سه هفته مانده به پایان فصل قهرمانی خود را مسجل می کرد؛ سرخپوشان بازی را حجومی آغاز کردند و در همان دقیقه یک موفق شدند توسط علی علیپور به گل برساند؛ پرسپولیس در دقیقه 69 نیز توسط مهدی طارمی باز هم موفق به گلزنی شد تا پرسپولیس پس از 9 سال طعم شیرین قهرمانی در لیگ برتر را تجربه کند. پرسپولیس پس از این بازی و در هفته 28 در ورزشگاه مملو از جمعیت آزادی پدیده را با چهار گل در هم کوبید و جام قهرمانی را در بالای سر برد.

صعودی به شیرینی عسل

روز دوشنبه 22 خرداد تیم ملی فوتبال کشورمان موفق شد با دو گل سردار آزمون در دقیقه 23 و مهدی طارمی در دقیقه 88 ازبکستان را شکست دهد و در حالی که هنوز دو بازی تا پایان مسابقات مقدماتی جام جهانی باقی مانده بود صعود تیم ملی کشورمان به جام جهانی مسجل شود. این مقتدرانه ترین صعود تیم ملی کشورمان در تمام ادوار جام جهانی محسوب می شود. ملی پوشان کشورمان پس از این بازی در دو بازی باقی مانده خود موفق ابتدا کره جنوبی را در ورزشگاه خانگی خود با تساوی بدون گل متوقف کردند و در آخرین بازی خود نیز در ورزشگاه آزادی در برابر سوریه با تساوی دو بر دو متوقف شدند اما این دو تساوی تاثیری در رتبه تیم ملی نداشت و شاگردان کی روش با 22 امتیاز و اختلاف هفت امتیازی با کره جنوبی به عنوان تیم نخست به جام جهانی صعود کرد.

آغاز فصل جدید و باز هم قهرمانی برای سرخپوشان

روز 30 تیرماه بازی سوپرجام باشگاه های کشور میان ماه دو تیم تهرانی پرسپولیس به عنوان قهرمان لیگ برتر و نفت به عنوان قهرمانی جام حذفی کشور در ورزشگاه آزادی برگزار شد که طی آن پرسپولیس موفق شد با حساب 3 بر صفر حریف خود را در هم بکوبد تا ضمن کسب دومین جام خود در سال 96 با روحیه مناسبی گام به به فصل جدید از رقابت های لیگ برتر بگذارد.

استعفای منصوریان از هدایت استقلال

استقلال که در لیگ شانزدهم به عنوان نایب قهرمانی رسیده بود تلاش کرد با ریخت و پاش نقل و انتقالاتی اینبار با عبور از رقیب دیرینه موفق به کسب قهرمانی در لیگ برتر شوند اما اوضاع مطابق انتظار کادر فنی پیش نرفت و نتایج ضعیف این تیم حتی صدای هوادران را هم درآورده بود که اوج این اعتراضات پس شکست دو بر صفر این تیم برابر پدیده در ورزشگاه آزادی رقم خورد. سرانجام در 29 شهریورماه در چارچوب هفته هفتم لیگ برتر و پس از تساوی خانگی برابر ذوب آهن منصوریان که به شدت تحت فشار هوادران بود تن به استعفا داد، اتفاقی که با استقبال هواداران این تیم نیز همراه بود. در این بین وینفرد شفر از بین چند گزینه نامدار دیگر به عنوان مربی جدید استقلال انتخاب شد.

شوک به طارمی و پرسپولیس با جریمه سنگین فیفا

روز جمعه 31 شهریورماه تنهای چند روز مانده به دیدار رفت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا و بازی حساس پرسپولیس برابر الهلال خبرهایی دال بر اینکه طارمی و باشگاه پرسپولیس با محرومیت سنگینی از سوی فیفا روبرو شده اند همه را شوکه کرد. البته اخبار کاملا صحیح بودند و فیفا علاوه بر محرومیت چهار ماهه طارمی از بازی کردن ، پرسپولیس را هم از حضور در دو پنجره نقل و انتقالاتی محروم کرد.

پایان رویا پردازی سرخ ها در آسیا

سه شنبه چهارم مهر ماه پرسپولیس که یکی از بهترین تیم های تاریخش را در اختیار داشت در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا باید در برابر الهلال که پیش از این دوبار در دور مقدماتی روبروی آن ها قرار گرفته بودند بازی می کرد. این بازی تنها چند روز پس اعلام خبر محرومیت پرسپولیس برگزار شد. پرسپولیس در این بازی محمد انصاری، سید جلال حسینی، کمال کامیابی نیا و مهدی طارمی را به دلیل محرومیت در اختیار نداشت و البته در یک بازی دور از انتظار با چهار گل مغلوب رقیب خود شد. در بازی برگشت نیز پرسپولیس که کار سختی برای عبور از سد الهلال داشت با تساوی دو بر دو به پایان رسید تا شاگردان برانکو موفق به تکمیل فصا رویایی خود نشوند و از دور رقابت ها خارج شوند.

پرسپولیس 1 استقلال صفر / پرسپولیس فاتح دربی 85 تهران

در روز جمعه 4 آبان پرسپولیس و استقلال در چارچوب هفته دهم لیگ برتر دربی 85 تهران را برگزار کردند؛ این بازی در حالی با یک گل به سود پرسپولیس به پایان رسید که شاگردان شفر بازی حجومی و قابل قبولی را از خود به نمایش گذاشتند و با وجود باخت در پایان بازی توسط هوادرانشان به شدت تشویق شدند و البته اوجگیری استقلال شفر نیز از همین بازی آغاز شد.

مراسم قرئه کشی جام جهانی " ایران در گروه مرگ"

روز 10 آذر بالاخره انتظار ها برای مشخص شدن قرئه کشی جام جهانی به پایان رسید و میلیون ها ایرانی با اضطراب شیرینی پای گیرنده های خود نشسته بودند تا تکلیف رقبای تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی مشخص شود، البته دستان کافو ستاره اسبق تیم ملی برزیل و آس رم ایتالیا چندان برای شاگردان کی روش خوش یمن نبود چرا که با دستان او تیم ملی در سخت ترین گروه ممکن و در برابر پرتغال قهرمان اروپا، اسپانیا قهرمان جهان و مراکش قهرمان آفریقا قرار گرفت. البته شاگردان کی روش به عنوان دومین تیم صعود کننده به جام جهانی نشان داده اند که حریف سرسختی برای هر تیمی خواهند بود و امید زیادی به موفقیت این تیم در جام جهانی وجود دارد.

حسینی عقاب جدید فوتبال ایران

در 22 دی ماه اتفاق جالبی برای دروازه بان جوان تیم استقلال رخ داد؛ سیدحسین حسینی که در بازی با تراکتورسازی رکورد کلین شیت در تاریخ لیگ برتر را شکسته بود، در بازی با سایپا هم با وجود موقعیت های خطرناکی که روی دروازه استقلال ایجاد شده بود، موفق شد تا دقیقه 57 دروازه تیمش را بسته نگه دارد تا به تنهایی رکوردار کلین شیت در تاریخ فوتبال ایران شود. این در حالی است که علیرضا بیرانوند تنها چند هفته پیش از این رکورد کلین شیت های لیگ برتر را شکسته بود و انتظار می رفت رکورد خارق العاده او برای مدت ها دست نخورده باقی بماند.

و باز هم عربستانی ها فاتح جنگ در AFC

بازی در زمین بی طرف یکی از جنجالی ترین و البته یکطرفه ترین تصمیمات AFC بر ضد ایران بوده است؛ تصمیمی که به طور مثال باعث شد تیمی مانند پرسپولیس در حالی به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا برسد که بازی های زیادی را به دلیل روبرو شدن با نمایندگان عربستان در زمین بی طرف برگزار کند و حمایت هوادارانش را پشت سر خود نداشته باشد. البته با شروع فصل جدید صحبت هایی مبنی بر اینکه کشورمان پیروز دادگاه CAS شده و علاوه بر این تیم های عربستانی موظف به پرداخت خسارت به باشگاه های ایرانی هستند همه را شادمان کرد اما واقعیت چیز دیگری بود و تیم های ایرانی نه تنها قرار خسارتی دریافت نکردند بلکه باز هم ناچار شدند در زمین بی طرف به مصاف رقبای صعودی خود بروند. البته این پایان کار نبود چراکه AFC حتی اجازه انتخاب زمین بی طرف را هم به نمایندگان کشورمان نداد و در حالیگه نمایندگان کشورمان قطر را به عنوان میزبان بازی های خود معرفی کرده بودند AFC عمان که از همه نظر به سود نمایندگان صعودی بود را به عنوان میزبان تیم های ایرانی معرفی کرد و البته مسئولان فوتبال ما همچنان در خواب به سر می برند.

جنگ جادوگر و کی روش به نود کشید

سرانجام پس از ماه ها انتقاد شدید علی کریمی از ارکان مختلف فدراسیون سرانجام با دعوت فردوسی پور مناظره ای بین کریمی و ساکت برگزار شد؛ به نظر می رسید در این برنامه ساکت با آرامشی که از خود نشان می داد به راحتی بحث هایی که کریمی مطرح کرده بود را جمع وجور کند و البته فدراسیون فوتبال را گزند زبان تیز کریمی مبرا کند، همه چیز آنطور که فدراسیون نشین ها می خواستند پیش می رفت تا اینکه کارلوس کی روش در پیامی که به فردوسی پور داد کریمی را بزدل خطاب کرد، اتفاقی که موجب ناراحتی جامعه فوتبال شد و آن ها با حمایت از کریمی به شدت از کی روش انتقاد کردند.

استقلال فاتح دربی 86 پایتخت

دربی 86 پایتخت در حالی میان دو تیم استقلال و پرسپولیس برگزار شد که پرسپولیس می توانست با کسب یک امتیاز قهرمانی خود را در لیگ هفدهم قطعی کند اما استقلال موفق شد با ارائه یک بازی منطقی و با برنامه پرسپولیس را با یک گل شکست دهد تا ضمن عقب انداختن قهرمانی پرسپولیس فصل خوب خود را با شفر تکمیل کنند.

606

کد خبر: 915068

وب گردی

وب گردی