همکاری با دانشگاه‌های داخلی و خارجی گسترش می‌یابد

مدیرعامل شرکت ‌انتقال گاز ایران، افزایش تاب آوری شبکه انتقال گاز و کاهش احجام گاز محاسبه نشده در این شرکت را مصداق تحقق اقتصاد مقاومتی در شرکت انتقال گاز ایران عنوان کرد.

سعید توکلی مدیرعامل شرکت ‌انتقال گاز ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص همکاری این شرکت با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان گفت: یکی از مهمترین استراتژی شرکت انتقال گاز استفاده از شرکت‌های دانش بنیان است. کما اینکه ما توسط این شرکت‌ها توانستیم درصد زیادی از تجهیزاتی که نیاز به دانش فنی دارند را در داخل کشور بومی سازی کنیم.

او تصریح کرد: ما در سالجاری در کنار برگزاری اولین همایش علمی کاربردی نمایشگاه خودکفایی داشتیم در این نمایشگاه بالغ بر ۳۳۰ قطعه را به نمایش گذاشتیم که از صفر تا ۱۰۰ درصد آن بومی سازی شده بود. اکثر این قطعات توسط شرکت‌های دانش بنیان بومی سازی شده‌اند.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران تاکید کرد: ارتباط ما با دانشگاه ها از طریق مکانیزم های پژوهشی است تا جاییکه اولین توربین ملی را با همکاری دانشگاه‌ها نصب و راه اندازی کردیم. حتی با دانشگاه های خارج از کشور از جمله دانشگاه سِویا در اسپانیا در رابطه با پروژه IPCMMS همکاری‌هایی را در جهت توسعه این شرکت انجام می‌دهیم. همچنین در ارتباط با پروژه پژوهشی FFS در انتقال گاز با یکی از اساتید ایرانی در خارج از کشور در ارتباط هستیم تا در بحث مراکز علمی دانشگاهی خارج از کشور به ما کمک کند. به طوری که سال آینده اولین دوره تکمیلی را در ارتباط با مباحث خط لوله با حضور اساتید خارجی برگزار خواهیم کرد.

توکلی در پاسخ به این سوال که آیا اقتصاد مقاومتی در این حوزه براساس فرمایشات رهبر انقلاب تحقق پیدا کرده است؟ گفت: ما با استفاده از روش‌های تعمیرات نوین بدون تخلیه خط و برش خط، ‌ همچنین استفاده بهینه از استانداردهای مهندسی برای انجام عملیات تعمیراتی و جلوگیری از تعمیرات بسیار محافظه کارانه، توانستیم احجام گاز محاسبه نشده را نسبت به سال گذشته حدود ۳ دهم درصد کاهش دهیم. همه اینها موید این است که اقتصاد مقاومتی در این حوزه تحقق پیدا کرده است.

او افزود: بحث دیگر افزایش تاب آوری شبکه انتقال گاز بود که ما واقعا نسبت به تجهیزاتی که داشتیم استفاده بهینه کردیم. همچنین کمیته اختصاصی برای جلوگیری از خریدهایی غیرضروری و نیزکمیته خودکفایی را در شرکت تشکیل دادیم تا در زمینه اقلامی که احساس می کنیم که شرکت‌های ایرانی توان ساخت آن را دارند جهت توانمند سازی این شرکت‌ها از این کمیته ها استفاده کنیم.

توکلی درباره انجام تعمیرات اساسی توربین زاریا گفت: اولین بار است بدون حضور کارشناس سازنده، توسط همکاران شرکت انتقال گاز از صفر تا ۱۰۰ درصد آن ساخته شده است. انجام این سطح از تعمیرات، بدون دسترسی به ابزار مخصوص و همچنین مستندات سازنده توربین، ارقام تنظیمی و دانش فنی که در انحصار شرکت سازنده است، کاری ناممکن به نظر می‌رسید، اما با کوشش متخصصان تعمیرات اساسی منطقه ۲ عملیات انتقال گاز، این کار محقق شد.

او افزود: همه اقدام‌های لازم برای تأمین و ساخت ابزار مخصوص و دسترسی به دانش فنی برای اجرای کامل تعمیرات سطح مورد نظر، بدون حضور کارشناس شرکت سازنده بود.

توکلی تصریح کرد: توربین تعمیر شده، یکی از توربین‌های پایان عمر یافته بود که با پذیرش ریسک و اعتماد به توان و دانش همکاران عملیاتی و با آماده‌سازی آن، افزون بر این که کمک بسیار بزرگی به تکمیل ناوگان انتقال گاز در زمستان سال جاری شد، صرفه‌جویی اقتصادی قابل توجهی هم به دنبال داشت.

او تاکید کرد: اگر واقعا به دنبال توسعه و شکوفایی کشور هستیم باید گاز را بهینه مصرف کنیم تا بتوانیم از طریق صادرات ارزش افزوده بیشتری را نصیب کشور کنیم یا اینکه بتوانیم گاز را به محصول با ارزش افزوده دیگر تبدیل کنیم.

402

کد خبر: 915174

وب گردی

وب گردی