افزایش ۶ درصدی حجم انتقال گاز نسبت به مدت زمان مشابه/ چابک سازی ساختار سازمانی و رویکرد برون‌سپاری، اولویت های شرکت انتقال گاز

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران گفت: از ابتدای امسال تا پایان بهمن،۱۸۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب انتقال گاز داشته ایم که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل، شاهد افزایش ۶ درصدی انتقال گاز بودیم.

سعید توکلی مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص حجم انتقال گاز اظهار کرد: پالایشگاه‌های گازی، گاز فرآورش شده را به شبکه انتقال تحویل می‌دهند و همان میزان نیز در شبکه جریان می‌یابد تا به مقصد برسد، بر این اساس از ابتدای امسال تا پایان بهمن، ۱۸۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب انتقال گاز داشتیم که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل افزایش ۶ درصدی انتقال گاز را نشان می‌دهد.

توکلی افزود: امسال بالاترین میزان انتقال گاز به بهمن ماه اختصاص داشت که در یک روز ۷۵۷ میلیون مترمکعب گاز منتقل شد و در همین سطح انتقال هم باقی ماندیم. با سپری شدن روزهای بسیار سرد و برفی زمستان، میزان مصرف گاز خانگی کاهش یافت، اما شرکت ملی گاز تعهدات خود را نسبت به گازرسانی به صنایع عمده و نیروگاه‌ها اجرایی می‌کند و همین موضوع سبب شده حجم انتقال گاز کشور کاهش نداشته باشد. بیشترین حجم انتقال در سال گذشته در ۱۷ بهمن ماه رقم خورد.

او در پاسخ به این سوال که امسال از پارس جنوبی حدود 90میلیون مترمکعب افزایش تولید داشتیم و این میزان افزایش را چگونه مدیریت کردید؟ گفت: از سال گذشته تاکنون حدود ۲ هزار کیلومتر خط لوله تزریق گاز شده که بخش عمده آن به خط ششم سراسری مربوط است. راه‌اندازی این خط به انتقال گاز به کریدور غرب کشور کمک بسیار زیادی کرده است. در زمینه خطوط انتقال گاز دو بخش اصلی وجود دارد؛ یکی شبکه اصلی انتقال گاز است و دیگری شبکه فرعی. خطوط اصلی انتقال همان خطوط فشار قوی سراسری و شاهرگی هستند. خطوط فرعی نیز انشعاباتی هستند که با وجود فشار قوی بودن، اما از خطوط اصلی منشعب شده‌اند.

توکلی تصریح کرد: در کنار این موارد ایستگاه فراشبند ۱۰را نصب و راه اندازی کردیم. همچنین افزایش قدرت مانور و انتقال اتصال خط پنجم و ششم بود. البته طبیعتا در زمستان قبل از اینکه به فصل سرد سال برسیم اقداماتی را برروی شبکه انتقال انجام دادیم به طوری که درزمان پیک زمستان ، حدود ۲۰ ایستگاه بدون یدک کار می کرد. در شرایط اضطراری با پذیرش ریسک با فشار کمتر ورودی کمپروسور انجام می شد. می توان گفت هیچ گازی در خروجی پالایشگاه‌ها و ورودی شبکه انتقال به علت فراهم نبودن شرایط مناسب انتقال، بی‌استفاده نمانده است و تمامی گازی را که به ما تحویل داده شده انتقال داده‌ایم.

او تاکید کرد: حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون مترمکعب افزایش انتقال را در فراشبند داشتیم همچنین افزایش پایداری شبکه را در ابتدای خط زیاد کردیم و این تصمیم از قبل گرفته شده بود منتها بنا به دلایلی کارهای اجرایی آن به تاخیر افتاد اما با پیگیری همکاران به ثمر رسید.

توکلی گفت: امسال سهم دریافت گاز نیروگاه‌ها بسیار زیاد بود و این رقم در سال آینده نیز افزایش می‌یابد. از ابتدای سال تا نیمه اسفند، ۶۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌های کشور تحویل داده شد که نسبت به سال قبل ۱۱,۶ درصد رشد داشته است. گازرسانی به نیروگاه‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا هم در حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا اثرگذار است و هم سبب صرفه‌جویی در مصرف سوخت مایع می‌شود.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران در مورد گازهای شمارش نشده و اینکه آیا به استانداردهای بین المللی در این حوزه دست یافته ایم؟ افزود: استاندارد بین المللی خاصی برای این موضوع وجود ندارد کما اینکه در کشورهای مختلف درصد انجام گازهای محاسبه نشده متفاوت است. ما در ۱۰ ماهه اول امسال ۲.۹ درصد گازهای محاسبه نشده داشتیم که این میزان نسبت به پارسال ۳ دهم درصد کاهش داشته است ولی در دنیا در بهترین شبکه‌ها ۸ دهم درصداست ولی شبکه هایی داریم که تا ۱۹ دهم درصد گاز محاسبه نشده دارند.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران گفت: برای این موضوع برنامه های مختلف داریم از جمله حساس سازی پرسنل در ارتباط با مدیریت کربن و انرژی، اندازه گیری دقیق و تصدیق اندازه گیری هایی که انجام می شود. به همین منظور ما یکسری تجهیزات پرتابل را خریداری کردیم تا بتوانیم اندازه گیری‌هایی که کنتورها اندازه گیری می‌کنند تصدیق کنند.

توکلی در خصوص اولویت های شرکت انتقال گاز ایران در سال 97 گفت: در سال آینده چابک سازی ساختار سازمانی است و بحث برگزاری المپیاد و صلاحیت حرفه‌ای بهره‌برداران را در دستور کار خود قرار داده‌ایم چرا که این صلاحیت تنها با تحصیلات و اخذ مدرک تحصیلی حاصل نمی شود، یکی از مکانیزم ها این است که المپیاد بهره برداران را برگزار کنیم در همین راستا ما یک بانک سوالاتی را از سوالات استاندارد فنی و تخصصی تهیه کردیم. اعتقاد ما این است که بهره برداران خلبانان توربین هستند اگر بتوانند تجهیزات را خوب بهره‌برداری کنند می توانند پروژه ها را به خوبی هدایت کنند.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران افزود: موضوع دیگر بهره برداری دقیق از فرایند های تدوین شده است. باید کارها متناسب با این فرایندهای تدوین شده باشد. همچنین تکمیل یا به نوعی توسعه پروژه مدیریت دارایی فیزیکی در کل شرکت است. تهیه روش‌های نوین تعمیرات برای جلوگیری از پرتی گاز است که امسال در این بخش ۱۴۰ میلیارد تومان صرفه جویی شده است.

توکلی تاکید کرد: در حال حاضر ۳۶ هزار کیلومتر خط لوله فشار قوی، ۸۱ ایستگاه تقویت فشار ، ۵۰ مرکز بهره برداری، ۲۸۸ توربین، ۳ ایستگاه واردات گاز، ۵ ایستگاه صادرات و پتانسیل انتقال ۲۷۵ میلیارد مترمکعب گاز در سال را داریم.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران تاکید کرد: اکنون ۸۱ ایستگاه بسته به شرایط شبکه، فعالیت می‌کنند، اما در حالت عادی بین ۶۵ تا ۷۰ ایستگاه فعال هستند. همچنین بالغ بر ۲۹۰ توربوکمپرسور داریم که یک رکورد در صنعت انتقال گاز به شمار می‌رود.

توکلی افزود: ذخیره‌سازی گاز در مخزن سراجه امسال متناسب با تعهد شرکت انتقال گاز انجام شد. این مخزن در کریدور مرکز کشور قرار دارد و به گازرسانی برای شبکه تهران و شمال کشور کمک فراوانی می‌کند، اما از زمانی که خط ششم وارد مدار شد، دیگر نیاز نداشتیم گاز را از کریدور مرکز به کریدور غرب کشور نیز انتقال دهیم. در سراجه هشت ماه از سال گاز به مخزن تزریق و در چهار ماه پایان سال از مخزن برداشت می‌کنیم.

او ادامه داد: در سال جاری دو پروژه مخابراتی بزرگی در غرب و شمال کشور سرخس- نکا و رشت را بهر ه برداری کردیم.در سال جاری حدود 1228 کیلومتر پیکرانی هوشمند را انجام دادیم. در بحث تعویض پوشش حدود ۳۱۶ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

توکلی با بیان اینکه تزریق گاز از خط دامغان - کیاسر یکی از اقدامات مهم این شرکت بوده است گفت: اتصال رابط 12 اینچ جزء کارهایی است که در تابستان انجام می‌شود. پایداری انتقال گاز در غرب کشور را با یک خط انتقال 12 اینچ در خط پنجم و ششم سراسری را انجام دادیم. همچنین تیم های ارزیابی تاسیسات را تشکیل دادیم تا 20 ایستگاه تاثیرگذار در شبکه را بازدید میدانی کنند.

او ادامه داد: داشبورد آنلاین مدیریتی برای سیستم نگهداری و تعمیرات در سال 96 به بهره‌برداری رسید. همچنین برای اولین بار شرکت انتقال گاز در بین 15 شرکت منطقه موفق به اخذ دریافت جایزه ملی محیط زیست شد. 70 دستگاه توربورکمپرسوربه طور کلی تعمیر شد. در سال 97 بحث رویکرد برون سپاری با جدیت بیشتر دنبال خواهیم کرد. در بحث ایمنی همه شاخص ها را مرتبط با HSE ارتقا دادیم به طوریکه طی یکسال و نیم گذشته هیچ حادثه ای منجر به فوتی نداشتیم.

توکلی خاطرنشان کرد: در راستای مسئولیت اجتماعی جایگاه رعایت حریم ایمنی را در برنامه کاری داریم به طوری که خطوط لوله فشار قوی با رعایت حریم ایمنی حفاظت می شود با توجه به گستردگی این خطوط در کشور تنها راهی که می شود این حرایم را حفاظت کرد مردم خودشان باید بپذیرند که برای طرف ذی نفع منشاء خیر و شر است.

گفت‌وگو از حبیبه رحیمیان

کد خبر: 915181

وب گردی

وب گردی