ستاد پشتیبانی  از اردوهای جهادی در دولت تعطیل است

رئیس سازمان بسیج سازندگی تاکید کرد : در دولت‌های گذشته ستاد پشتیبانی از اردوها و گروه‌های جهادی داشتیم ولی در دولت فعلی این ستاد تعطیل شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، سردار نعمان غلامی رئیس سازمان بسیج سازندگی در نشست خبری اردوهای جهادی که در محل این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: بسیج سازندگی، مجموعه‌ای برای به صحنه آ‌مدن عشق و علاقه مردم برای خدمت به کشور است.

غلامی با بیان اینکه هر آنچه در اقدامات بسیج سازندگی دیده می‌شود، متعلق به مردم است، ادامه داد: در مجموعه بسیج جهادی شاخص‌ترین قله خدمت‌رسانی است و تشکیل گروه‌های جهادی سال به سال رو به افزایش است. ما تا پایان سال 95، 6 هزار و 800 گروه جهادی داشتیم که در آخرین آماری که به تازگی گرفته شده گروه‌های جهادی به 8 هزار و 912 عدد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در بحث گروه‌های جهادی، افراد به صورت خودجوش این گروه‌ها را تشکیل می‌دهند و ما به استان‌ها دستور تشکیل گروه جهادی نمی‌دهیم، افزود:‌ طرحی در گروه‌های جهادی ارائه شده است که به وسیله آن خدمت رسانی این گروه‌ها در طول سال فراهم می‌شود چرا که بیشتر فعالیت‌های گروه‌های جهادی در گذشته در ایام نوروز و تابستان بود.

رئیس سازمان بسیج سازندگی با بیان اینکه در این طرح هر گروه جهادی یک جغرافیای هدفی را برای خدمت رسانی مداوم انتخاب می‌کند، ادامه داد: این گروه‌ها می‌توانند با منابع مردمی که در اختیار دارند دارای برنامه‌های کوتاه، میان و بلند مدت برای جغرافیای هدف خود باشند و ما در سال آینده برای اجرای این طرح آموزش‌های لازم را خواهیم داد.

غلامی تصریح کرد:‌ شاکله گروه‌های جهادی، انقلابی و مردمی بودن است و این گروه‌ها متکی به منابع مردمی و خیرین هستند و فعال کردن چین گروه‌هایی در طول سال می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.

وی با بیان اینکه هرچقدر بتوانیم جریان گروه‌های جهادی را گسترش بدهیم می‌توانیم روند پیشرفت نقاط مختلف کشور را توسعه دهیم، تأکید کرد: در سال 96 و 97 توسعه گروه‌های جهادی در تمامی قشرها را دنبال می‌کنیم.

غلامی افزود:‌ از 8 هزار و 912 گروه جهادی 2 هزار و 300 گروه دانشجویی و مابقی از قشرهای مختلف است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی با بیان اینکه در سال 96 و 97 سازمان بسیج بحث مسجد محوری و احیای مساجد و ارائه هرگونه خدمات در روستاها را مورد توجه قرار گرفت، ادامه داد: ایجاد گروه‌های محله محور که رویکرد خدمت به محله را داشته باشند نیز کمک رسان است.

وی با اشاره به اینکه آخرین آماری که از تعداد گروه‌های جهادی برای ایام نوروز ارائه شده است، 1347 گروه جهادی است، بیان کرد: بسیج سازندگی در منطقه زلزله زده سر پل ذهاب از روز ابتدایی زلزله تا به امروز بدون توقف مشغول به خدمت رسانی بوده که این خدمت رسانی از اسکان موقت تا اسکان دائم ادامه داشته است.

غلامی با بیان اینکه در بحث ارائه کانتینر اتفاق‌های بی‌نظیری افتاد، ادامه داد: بیش از 5 هزار کانتینر مردمی در مناطق زلزله زده توزیع شده است و برای کمک رسانی قرارگاه شهید جعفری در سر پل ذهاب برای خدمت رسانی ایجاد شد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی با اشاره به اینکه ما احداث 600 واحد مسکونی را در دست ساخت داریم، افزود: بسیج سازندگی ظرفیت‌های بسیاری در همه عرصه‌های خدمت برای نظام دارد زیرا ما در پایان سال 95 توانستیم ظرف 3 روز طیور را علیه بیماری واکسینه کنیم که این رکورد بی‌نظیری در منطقه و حتی جهان است.

وی با بیان اینکه ما در کوهبنان همانند سرپل ذهاب رویکرد جهادی را دنبال خواهیم کرد، ادامه داد: 3 سپاه استانی به این مناطق به کمک مردم و سایر دستگاه‌های دولتی آمده‌اند.

غلامی تصریح کرد: در سرپل ذهاب 13 مجموعه سپاه استانی و بنیاد تعاون بسیج برای ساخت و ساز مستقر شده است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی بیان کرد: در ایام نوروز 1397 گروه‌های جهادی به مناطق کرمانشاه، کرمان، خوزستان و سایر نقاط برای خدمت‌رسانی خواهند رفت.

وی با بیان اینکه سازمان بسیج سازندگی اردوهای جهادی خانواده را سازماندهی کرده است، تأکید کرد: تاکنون 500 خانوار در این اردوها ثبت نام کرده‌اند تا در ایام نوروز هر یک از خانواده‌ها برای خدمت رسانی به یک خانواده به منطقه سر پل ذهاب اعزام شوند.

غلامی با اشاره به اینکه هر یک از گروه‌های جهادی حداقل 20 نفر نیروی انسانی دارد، اظهار کرد: از ویژگی‌های بسیج این است که گروه‌های جهادی در حوزه‌های مختلف اعم از درمان، دامپزشکی، مهندسی و سایر کارها فعالیت دارند چرا که این گروه‌های جهادی زمانی که به مناطقی برای ساخت و ساز می‌روند بتوانند کارها را جلو ببرند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی با بیان اینکه گروه‌های جهادی به کمک‌های مردمی و خیرین متکی هستند، ادامه داد: بسیج اصناف در ایام نوروز خیرین را به مناطق سرپل ذهاب اعزام می‌کند تا در آنجا تصمیمات لازم برای احیای این منطقه گرفته شود.

وی با بیان اینکه از جمله کارهای دیگر بسیج تمرکز به پیشرفت محلات حاشیه شهر است، بیان کرد: بسیج 325 محله را در حاشیه شهرهای کشور شناسایی کرده که برای ارائه خدمات در آنجا متمرکز شده و نقش بسیج سازندگی نیز در این طرح‌ها کمک به ایجاد زیرساخت‌ها و تولید اشتغال است.

غلامی با اشاره به اینکه هزار و 127 پروژه کوچک در این محلات پیش بینی شده است، ادامه داد: از 2 ماه گذشته کار ساخت و سازها شروع شده و در بحث ترک اعتیاد کسانی که به این بیماری دچار هستند مجموعه‌ای دیگر کمک می‌کند که پس از بهبودی، صیانت و ایجاد اشتغال آنها بر عهده بسیج سازندگی است و در سال جاری 4هزار و 300 بهبود یافته را آموزش دادیم.

رئیس سازمان بسیج سازندگی با بیان اینکه در بحث اقتصاد مقاومتی اقداماتی انجام شده است، تصریح کرد: بحث معیشت از ضروریات زندگی است و جلوه کارآمدی نظام است که در زمینه‌های زیربنایی کارهایی انجام شده که انشاءالله با حفظ این روند این کارها را افزایش می‌دهیم و اعتقادمان این است که در بحث اقتصاد مقاومتی باید از امکانات مختلف کشور استفاده شود.

وی با بیان اینکه 435 قطب اقتصادی در کشور شناسایی شده که فعالیت انجام می‌دهند، افزود: ما در سال 96 بیش از 14 هزار واحد کوچک اقتصاد مقاومتی با منابع 10 درصدی سازمان بسیج ایجاد کردیم که حدود 40 درصد این واحدها در قطب‌های اقتصادی است.

غلامی با بیان اینکه از 435 قطب صنایع تبدیلی که شناسایی کردیم حدود 85 تا از این قطب‌ها توانستند گام‌های جدیدی بردارند، تصریح کرد: مجموعه‌های بسیج با نهایت دلسوزی و صداقت آماده هستند تا برای کمک به جذب و ایجاد اشتغال به جاهای مختلف بروند. در بحث اقتصاد مقاومتی با گروه‌های جهادی در سال آینده نقش آفرینی خواهیم داشت و 50 گروه جهادی دانشجو متمرکز در بحث اقتصاد مقاومتی وجود دارد که با آ‌موزش‌هایی که در سال آینده هر گروه جهادی می‌بیند می‌تواند در منطقه جغرافیایی هدف خود با استفاده از ظرفیت‌ها اقدامات خوبی را انجام دهند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی بیان کرد: سال آینده با تدابیری که در مجموعه سپاه صورت گرفت تمرکز مجموعه جهادی در بحث آب است که این اقدامات اعم از ایجاد مخازن در کنار چشمه‌ها، انتقال آب به مزارع و احیای قنات و چاه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از 8 هزار واحد کوچک اعم از خانه، مدرسه و درمانگاه در نقاط مختلف کشور ساخته شد، افزود: از امسال ایجاد موسسات خیریه حامی گروه‌های جهادی در دستور کار است که در مازندران با کمک خیرین امسال 300 واحد مسکونی برای نیازمندان ساخته شد.

غلامی با اشاره به اینکه در هدف گذاری بسیج سازندگی در سال 97، استان‌ها ایجاد 23 هزار واحد اقتصادی را پیشنهاد کردند، ادامه داد: اگر ما مجری بخشی از منابع ارزانی که دولت در اختیار دارد، باشیم، می‌توانیم حجم آن را بالا ببریم.

رئیس سازمان بسیج سازندگی تصریح کرد: با بانک‌ها تفاهم‌ نامه‌ای امضا شده است که اگر منابع مستقلی ارائه نمی‌شود بتوانیم افراد را به این بانک‌ها معرفی کنیم.

وی افزود: در منطقه سر پل ذهاب 523 گروه جهادی دانشجو حضور دارند و هدف گروه‌های جهادی پاک کردن محرومیت‌ها از چهره نظام است.

غلامی تصریح کرد: در دولت‌های گذشته ستاد پشتیبانی از اردوها و گروه‌های جهادی داشتیم ولی در دولت فعلی این ستاد تعطیل شد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی در پایان خاطرنشان کرد: بانک‌ها معمولا سالیانه مبالغی را در مسئولیت‌های اجتماعی‌شان هزینه می‌کنند و ما انتظار داریم بانک‌ها از ظرفیت بسیج سازندگی استفاده کنند که برخی از بانک‌ها همانند پست بانک و بانک انصار این تفاهم‌ نامه‌ها را امضا کرده‌اند، امسال نیز بانک مهر اقتصاد مجموعه منابعی را که صرف چاپ سررسید هزینه می‌کرد را در بحث بیابان زدایی در خوزستان مورد استفاده قرار داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

304

کد خبر: 915231

وب گردی

وب گردی