آیا مسئله حجاب مشکل اساسی  زنان کشور است؟/روسری بر سرچوب کردن و رقصیدن مصداق آزادی نیست

مدرس و مبلغ نهاد رهبری در دانشگاه ها گفت: واقعا مشکل زنان جامعه ماچیست که گاهی به رفتارها و عملکردهای عجیب روی می آورند و اینکارها را از خودشان بروز می دهند ؟ آیا مسئله حجاب مشکل اساسی زنان است؟ یا مشکل جایی دیگریست و با این رفتارها بروز و ظهور پیدا می کند ؟

اکرم جدیدی ممتاز- ایسکانیوز، هنوز مساله روسری بر سرچوب کردن دختران خیابان انقلاب و برداشتن حجاب برای مردمی که با اعتقادشان بپا خواستند تا از اسارت فرهنگی رژیم پهلوی رهایی یابند و حجاب را با جان و دل پذیرفتند در جامعه هضم نشده بود که دهل دیگری از برج میلاد به صدا درآمد و این ساز خش دار گوش مردم را کر کرد؟ برای تعداد انگشت شماری از دختران جوانی که تحت تاثیر تحریکات نیروهای هدایت شده از خارج از کشور خود را در بی هویتی گم کرده اند در جامعه دغدغه ای را مهمتر از نمایش روسری های علم شده بر چوب نمی دانند .

دکتر مریم محمود زاده،استاد و مشاوره حوزه و دانشگاه در این باره گفت: جریاناتی که در هفته های اخیر در کشور ما اتفاق افتاده و از مباحث روز است بحث دختران خیابان انقلاب و بحث رقصی که در برج میلاد از طرف شهرداری و با حضور شهردار بودکه سوالات زیادی را مطرح کرد و در فضای مجازیسرو صدای زیادی ایجاد کرد.

وی ادامه داد :اما واقعا مشکل زنان جامعه ماچیست که گاهی به اینگونه رفتارها و عملکردهای عجیب رو می آورند و اینکارها را از خودشان بروز می دهند و آیا حجاب مشکل اساسی زنان است؟ یا مشکل جایی دیگریست و با این رفتارها بروز و ظهور پیدا می کند ؟

محمود زاده که برگزار کننده کرسی های آزاد اندیشی در حوزه زنان است با بیان اینکه ما در جهان بینی اسلامی معتقد به این هستیم که انسان از ارزش والایی برخوردار است و به کرامت انسانی اعتقاد داریم گفت: همانطور که خداوند در قرآن می فرمایند:"کرمنا بنی آدم "ما کرامت بخشیدم به فرزندان آدم و برای انسان ارزش و جایگاه بالایی را در معارف توحیدی و معارف اسلامی قائلیم به گونه ای که انسان حتی در وجود خود مالکیتی ندارد که بخواهد ضررو زیانی به بدن یا روح خود وارد کند و یا اینکه مقام خود را پست و خوار و ذلیل کند.

مشاور و پاسخگوی برنامه های مذهبی رادیو جوان بیان کرد: دختران عزیز و جوان ما و خانم ها باید این مساله را بدانند که شان و کرامت وجود آنها اقتضا میکند که چگونه در جامعه رفتار کنند و چگونه حرف بزنند. زن به عنوان یک انسان و بلکه بالاتر بخاطر زن و مادر بودن مقام بالایی دارد چرا که عمق و ریشه وجود انسانها از مادران است و جایگاه خاصی در فرهنگ والای اسلامی دارد. ما اینها را در نظر می گیریم و در واقع یک هویت خاصی را برای دختر و زن قائل هستیم و با توجه به این نکات به مباحث روز را نحلیل می کنیم.

وی گفت: این روزها رفتارهایی را که مشاهده می کنیم از نظر جامعه دینی یک رفتار ضد ارزشی است یا تحت عنوان رفتارهای نابهنجار محسوب می شود که با وجود اینکه یک پوشش خاصی که در قانون هم آمده و لازم است مردمی که در آن جامعه زندگی می کنند آن را رعایت کنند و عدم رعایت و زیر پا گذاشتن قانون ، بی اعتنایی به ارزش ها و قانون مداری در جامعه است و رفتار زشت و غلط بی حجابی و روسری به سر چوب کردن به عنوان یک نابهنجاری و ضد ارزش شناخته می شود اما وقتی قصد تحلیل چرایی و چگونگی این رفتار را داشته باشیم بهترین راهکار صحبت با خود این افراد است .

محمود زاده با مطرح کردن این سوال که چرا دختران و زنان این کار را می کنند؟و فلسفه و دلیل این کارشان چیست؟ افزود: وقتی بحث و بررسی می شود ممکن است هر کسی دلیل خاص خودش را داشته باشد و اعتراض به یک سری از رفتارها و اعتراض به یک سری از قوانین باشد یا ممکن است جریانات دیگری باشد جریاناتی که بر ضد نظام جمهوری اسلامی ایران است و یا بر ضد ارزش های اسلامی است که از کسانی درخواست بروز چنین ارفتارهایی را می کنند و هر کدام از اینها باید در جای خود باید بررسی شود وبعد از بررسی بصورت مستند ارائه شودبه عنوان مثال زن یا دختری بگوید "دوست دارم"،خوشم میاد به قانون اعتراض کنم،یا شخصیتی دارم که کلا قانون ستیز هستم و..ممکن است دلایل آنها هر کدام از این گزینه ها باشد که باید در جای خودش بحث و کارشناسی شود.

آقای نجفی پاسخ دهد

دکتر محمود زاده گفت: اعتراضاتی اخیرا در فضای مجازی برای رقص دختران جوان در پست ها مطرح شد که در مقدمات پیشین از جایگاه زنان و دختران و انسان صحبت کردیم و اینکه تحت عنوان یک جشن با نام یکی از ائمه و بانویی که خود مهمترین دغدغه اش حفظ ارزش های اسلامی بوده عجیب است . وقتی در جشنی به نام بزرگداشت روز زن"یا "بزرگداشت مقام زهرا ( س) که از پیش طراحی و زمینه سازی شده به عنوان یک مخاطب شرکت کرده ایم چه توقعی از برنامه های مجلس داریم ؟ و نکته دیگر اینکه محتوای برنامه چگونه باید باشد باید بررسی شود و از طرف دیگر اگر برنامه ای با عنوان خاصی برگزار می شود ارزش ها باید رعایت شود.

دائما بیان می شود که این دختران زیر 9 سال بوده اند اگر بگوییم زیر 9 سال هم باشند حکم قضیه عوض نمی شود. باید بگویم درست است که سن بلوغ نداشتند و گناه محسوب نمی شود ولی آیا اثر تربیتی،فرهنگی و اخلاقی روی دختران و جامعه ندارد؟ آیا به دلیل اینکه این دختران بالغ نشدند اجازه دارند هر کار ضد ارزش دینی را انجام دهند؟و آیا این رفتار بعد از بلوغ هم تاثیر خود را ندارد؟و این جشن که تحت عنوان تکریم بانوی اسلام برگزار شده چه تاثیر در مخاطبان داشته است؟

وی گفت: دائما بیان می شود که این دختران زیر 9 سال بوده اند اگر بگوییم زیر 9 سال هم باشند حکم قضیه عوض نمی شود. باید بگویم درست است که سن بلوغ نداشتند و گناه محسوب نمی شود ولی آیا اثر تربیتی،فرهنگی و اخلاقی روی دختران و جامعه ندارد؟ آیا به دلیل اینکه این دختران بالغ نشدند اجازه دارند هر کار ضد ارزش دینی را انجام دهند؟و آیا این رفتار بعد از بلوغ هم تاثیر خود را ندارد؟و این جشن که تحت عنوان تکریم بانوی اسلام برگزار شده چه تاثیر در مخاطبان داشته است؟

این نخبه کشوری در حوزه زنان و استاد نمونه دانشگاه های کشور ادامه داد: نشستن مسئولان و اعتراض نکردن و عدم ترک مجلس و ادامه دادن این برنامه را به عنوان یک رفتار نابهنجار،ضد اخلاقی ،تربیتی و دینی انجام شده است و کسانی که در مجلس بودند باید به این مساله پاسخگو باشند که چرا این مجلس تحت عنوان حضرت زهرا(س)انجام شده و چرا از این منکرات جلوگیری نشده است؟

وی تاکید کرد : هویت دختران و خانم ها نباید تحت به نمایش گذاشتن حرکات نمایشی نشان داده شود پس فرق ما با تفکرات غربی چیست؟آنها هم از وجود زن همین استفاده های ابزاری را می کنند و من به عنوان یک استاد دانشگاه از آقای نجفی سوال می کنم آیا حاضر بودید دختر خودتان در این برنامه برقصد؟ اگر بگوید من موردی ندیدم و اینها زیر 9 سال بودند توجیه دارد؟

اگر ما شاهد بروز رفتارهایی از این دست هستیم میتوانیم بگوییم که هویت زن ایرانی و اسلامی مورد خدشه قرار گرفته است که خانم های ما ارزش خود را در بروز و ظهور رفتار های ضد ارزشی می بینند در حالیکه می توانند در دانش ، بینش، هنر، علم و آگاهی و جنبه های دیگر که ظرفیتش در خانم هایی ایرانی فراوان است مسر دست یابی به ارزش را طی کنند.

لاله افتخاری : روسری بر سرچوب کردن و رقصیدن آزادی نیست

لاله افتخاری،نماینده اسبق مجلس و جز هیات علمی دانشگاه شاهد در این باره گفت: روسری بر سرچوب کردن و رقصیدن مصداق آزادی نیست اینها به نوعی بردگی مدرن است یعنی اینکه فطرت و تمایلات فکری انسان تحت نفوذ دیگری باشد این بردگی فکری و فرهنگی است افرادی که اینکار را انجام می دهند تعداد اندکی هستند که یا کم سن وسال هستند و یا کسانی که دشمن کشور و استقلال،فرهنگ و هویت زنان ایرانی هستند و این افراد یا فریب خورده اند و یا مزدور.

افتخاری ادامه داد: این ها یا دنبال هیجان هستند و یا دنبال دیده شدن و این کارها نمی تواند در هویت دختران و خانواده های ما اخلال ایجاد کندکه اگر اینطور بود در اروپا و کشور های دیگر روند رو به افزایش چشمگیر گرایش زنان به اسلام وجود نداشت پس معلوم است که زنان اروپایی در قوانین مربوط به حجاب اسلام و حقوق زنان به سعادت می رسند این همه نشست و همایش در کشورهای اروپایی و اظهار گلایه و شکایت زنان اروپایی نماینگر نقص است که در قوانین شان به زنها القا می شود.

وی تاکید کرد: این جریانات بار اول نیست و بار آخر هم نخواهد بود دشمنی که از این نظام سیلی خورده است باید برای رسیدن به منافعش این جریانات را به وجود بیاورد پس بهتر است دختران و زنان ما هشیار باشند و گول بازی های آنان را نخورند .

705

کد خبر: 915282

وب گردی

وب گردی