یادواره شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود برگزار شد

امام‌جمعه شاهرود در یادواره شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی شاهرو، اظهار کرد: سرزمین ما باید به دوران شکوفایی و نشاط و سربلندی علمی برسد و این وظیفه دانشگاه را سخت‌تر می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، حجت‌الاسلام‌ عباس امینی در یادواره شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود که به همت حوزه معاونت دانشجویی فرهنگی، بسیج اساتید، کارکنان دانشجویی، روابط عمومی و هیات دانشجویی عشاق المهدی (عج) این واحد برگزار شد با بیان اینکه شهیدان هیچ نیازی ندارند که ما برایشان جلسه بگیریم گفت: «آن‌ها وقتی به مقام شهادت رسیدند دیگر نیازی به ما نداشتند بلکه طبق فرموده مقام معظم رهبری ما به آنها نیاز داریم و در حقیقت ما نیاز داریم که از محضر آنها فیض ببریم و از فضایی که آنها برای ما ایجاد کردند و از حیاتی که الآن دارند ما باید استفاده ببریم لذا همه ما باید به یادواره شهدا که در حقیقت برای خود ماست و نیاز کشور ما است و نیاز آینده نسل ما است توجه داشته باشیم.»

امینی اظهار کرد: «هم دین و هم انقلاب دینی که ما در آن بسر می‌بریم مدیون مجاهدت‌های مجاهدان در طول تاریخ بوده است. اگر جهاد و ایثار ایثارگران نبود نه دین بدست ما می‌رسید و نه انقلاب دینی. جهاد و تلاش ایثارگرانه مجاهدان در صدر اسلام بود که اسلام را نگه داشت، تقویت کرد و استحکام بخشید و باوجود همه دشمنی‌ها، خباثت‌ها و توطئه‌هایی که برعلیه اصل دین بود حقیقت دین و آینده بشر هم به دست بشر رسید. مخصوصاً دین خاتم (ص) که هر چه بیشتر درک شود می‌شود از برکاتش بیشتر استفاده کرد.»

امام‌جمعه شاهرود بیان کرد: «انقلاب اسلامی ما مدیون مجاهدت‌های شهدای گران‌قدر ما و شهیدان زنده ما و عزیزانی است که در این قیام تلاش کردند است. شهدای گران‌قدر ما با مجاهدت‌های خودشان توانستند اصل انقلاب را استحکام ببخشند و تا همین اواخر به دست نسل چهارم برسانند.»

وی افزود: «در روایت داریم که شهدایی که در دریا غرق می‌شوند و قبر ندارند آنها یک فضیلتی علاوه بر آن مقام کلی دارند و شهیدی که خوش‌نام (گمنام) است طبیعتاً آن شهیدی که ایثار کرده و با نام رفت و گمنام شهید شد و گمنام جسم مطهرش را آوردند ،طبیعتاً یک تفاوتی دارد و یک فضیلتی و یک برتری از این‌ جهت دارد.»

امینی تأکید کرد: «چون جلسه در دانشگاه است می‌خواهم یک نکته دیگر عرض کنم که وجهه دانشگاهی دارد و آن اینکه این جهاد در دفاع مقدس دستاوردهای گران‌سنگی داشت و خب البته هزینه‌هایی هم داشت. هزینه ما این شهدایی هستند که سرمایه‌های انسانی گران‌قدر ما بودند و ما تقدیم کردیم، جانباز دادیم، آزاده دادیم و هزینه‌های فراوان دیگر«.

وی تصریح کرد: «نکته دیگری که می‌خواهم در دانشگاه مطرح کنم مجاهدت علمی است و جهاد علمی که آثار ارزنده‌ای دارد. اگر استقلال واقعی می‌خواهید باید به استقلال علمی برسید. دشمنان دوست دارند که شما را به ذلت بکشانند. در صحنه جهاد علمی هم جانباز دادیم هم اسیر. هنوز هم عده‌ای از دانشمندانمان به دست استکبار جهانی اسیر هستند به خاطر اینکه فلان علم را پیداکرده‌اند. در ترکیه ربوده شدند در آلمان زندان رفتند و هنوز هم در امریکا گرفتارند. همان‌طور که جهاد اصغرمان که همان جهاد نظامی بود هزینه داشت جهاد علمی‌مان هم هزینه دارد. این ملت به عزت علمی بدون سرمایه‌گذاری نمی‌رسد.»

امینی با توصیه‌ای به دانشجویان صحبت‌های خود را ادامه داد و گفت: «اما نکته‌ای که باید به دانشجویان عزیز بگوییم آن استقلال علمی است که مقام معظم رهبری توجه می‌کنند که با درس خواندن عادی به آن نمی‌رسیم. به تعبیر ایشان ما باید به مرجعیت علمی دست پیدا کنیم یعنی یک جهاد خستگی‌ناپذیر و تحقیق و پژوهشمان باید از حد ترجمه بگذرد آن‌وقت ما یک استقلال علمی خواهیم داشت که مرجعیت علمی پیدا کنیم. همه می‌دانیم ایران در علوم مختلف مرجعیت علمی داشته است. ابوریحان بیرونی و ذکریای رازی و ابن‌سینا هنوز مرجعیت علمی دارند. ما باید برگردیم به آن دوران شکوفایی و نشاط و سربلندی علمی و این کار دانشگاه را سخت‌تر می‌کند. البته همه مردم باید پشتیبانی کنند. الآن در همین دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود خانواده‌هایمان در یک جهاد علمی سرمایه‌گذاری می‌کنند و همین هم هست به‌هرحال ما اگر بخواهیم رشدی کنیم باید سرمایه‌گذاری کنیم. عرض کردم جان که مهم‌ترین است ما دادیم تا روی اصول و اعتقادات و ارزش‌هایمان تا روی پیشرفت علمی و اقتدار ملی ملتمان بایستیم. تا دانشمندانمان باشند آن‌ها به ما زخم می‌زنند و ما را تهدید می‌کنند. این طبیعی است ولی درعین‌حال نحوه مجاهدت علمی نباید به‌گونه‌ای باشد که به حداقل‌ها اکتفا شود والا به آن استقلال علمی که همه استقلال‌ها به آن بستگی دارد نمی‌رسیم.»

امام‌جمعه شاهرود افزود: «مجاهدت‌های دیگر در عرصه زندگی را باید از این شهدای بزرگوار یاد بگیریم. در صحنه اقتصادی که امروز پاشنه آشیل کشورمان است واقعاً باید جهاد کرد یک جهادی که باید همه‌جانبه و از طرف همه ما انجام گیرد.»

وی گفت: «حرفم این است این یادواره شهدا فقط نباید یادواره باشد. آنها در دوره خودشان تمام وظیفه‌شان را انجام دادند. الآن وظیفه ما چیست. دانشگاه وظیفه‌اش جهاد علمی است. امروز حل مشکل دانشگاهمان، حل مشکل حوزه‌های ما، حل مشکل کشورمان برگشت به روحیه ایست که شهدا داشتند اگر از آن روحیه هر کجا کم بگذاریم ضرر خواهیم کرد و این انتظار شهدای ما از ماست که سعی بیشتری کنیم.»

دکتر علی رضوانی معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود نیز با ارائه گزارشی از روند ساخت مقبره شهدای گمنام این دانشگاه از رشادت‌ها و دلاورمردی های شهدا یاد کرد و از دانشجویان خواست راه و سیره این شهیدان را دنبال کنند.

در پایان مراسم نمایشگاه دستاوردهای فرهنگی هنری دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود از سوی رئیس این واحد و نماینده ولی فقیه در واحدهای دانشگاهی استان سمنان افتتاح شد که مورد استقبال دانشگاهیان قرار گرفت. در این نمایشگاه آثار دانشجویان در بخش‌های عکاسی، نقاشی و پخت شیرینی به نمایش گذاشته‌شده بود.

کد خبر: 915313

وب گردی

وب گردی