گران شدن قیمت آجیل در اصفهان

عضو هیئت رییسه اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان گفت: در آستانه نوروز 97، قیمت آجیل داخلی 20 درصد و آجیل خارجی 30 درصد در اصفهان گران شده است.

به گزارش ایسکانیوز، حسین جوانی در خصوص وضعیت بازار آجیل در آستانه نوروز 97، اظهار کرد: با وجود رکود طی سال های گذشته و کاهش گردش پول، مردم به سنت هر سال همچنان تمایل به خرید برخی از اقلام خوراکی مانند آجیل و میوه، گز و شیرینی برای شب عید دارند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بازار آجیل در اصفهان رونق دارد و حتی برخی مغازه ها دستگاه های نوبت زنی دارند، گفت: مردم برای شب عید توجهی به گرانی ندارند و با توجه به کیفیت بالای محصولات برخی مغازه ها، حتی حاضر هستند ساعت ها در نوبت انتظار برای خرید باشند.

عضو هیئت رییسه اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان با بیان اینکه مردم بیشتر خرید آجیل را به دقیقه 90 موکول می کنند، گفت: مردم تصور می کنند که هر چه خرید خود را به تاخیر بیندازند آجیل تازه تر می ماند و البته دیرتر مصرف می شود، با این وجود وضعیت بازار در شب عید نسبت سال های گذشته خوب و در رونق است.

وی با اشاره به افزایش نرخ برخی از اقلام آجیل که عمدتا وارداتی هستند، گفت: از سال گذشته تاکنون نرخ دلار حدود 30 درصد افزایش یافته و با توجه به اینکه 50 درصد اقلام موجود در آجیل وارداتی است، گرانی دلار نیز بر قیمت این محصولات اثرگذاشته است.

جوانی با بیان اینکه اقلام خارجی آجیل بیشتر از چین، ترکیه، هند و آمریکای لاتین وارد کشور می شود، اظهار کرد: قیمت اقلام خارجی آجیل نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد گران شده است، هم چنین برخی از اقلام داخلی آجیل، 20 درصد افزایش قیمت داشته است.

وی با بیان اینکه به دلیل استقبال مردم به خرید، بازار در رونق است، افزود: قیمت پسته نیز با توجه به صادرات آن به دیگر کشورها حدود 20 درصد در آستانه شب عید گران شده است.

عضو هیئت رییسه اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان به قیمت مهم ترین اقلام آجیل در آستانه نوروز 97 اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هر کیلو پسته فندوقی بین 46 تا 50 هزار تومان، پسته احمدآقایی بین 55 تا 70 هزار تومان، پسته اکبری بین 70 تا 85 هزار تومان، پسته کله قوچی بین 65 تا 80 هزار تومان، مغز بادام بین 70 تا 85 هزار تومان، بادام هندی سایز بزرگ بین 80 تا 90 هزار تومان، فندوق قمی بین 48 تا 50 هزار تومان، تخمه ژاپنی بین 25 تا 35 هزار تومان، تخمه کدو گوشتی بین 22 تا 26 هزار تومان، نخودچی و کشمش هر کدام بین 16 تا 20 هزار تومان و آجیل مخلوط بین 20 تا 60 هزار تومان است.

وی به مردم توصیه کرد با وجودی که قیمت آجیل داخلی گران است، بیشتر این محصولات را خریداری کنند چرا که از نظر کیفیت، مزه و هم چنان ارزش غذایی بهتر از محصولات خارجی است.

جوانی افزود: در حال حاضر از 1500 واحد صنفی فروش آجیل و خشکبار در اصفهان، 950 واحد صنفی دارای پروانه کسب هستند و صدور پروانه بقیه واحدها نیز در دست اقدام است.

منبع: ایسنا

901

کد خبر: 915410

وب گردی

وب گردی