آلبوم «دردانه» منتشر شد+ صوت

آلبوم موسیقی «دردانه» اثر نور محمد درپور روانه بازار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، در تربت جام، کمابیش، همه می دانستند و می گفتند که نوای عرفان را می‌باید از نای و آوای نور محمد درپور شنید.

خوانندگان، همه، آوازهای سرحدّی، جمشیدی، هزارگی و الله مدد را می خواندند، لیک نفَس «دُرپور»، گرمی دیگر داشت زیرا باورِ او، باوری دیگر بود.

باوری در تار و پودِ جان درتافته و پرنیانی از ایمان و هنر دربافته...

به همین روی، گویی لبیکِ شیخ احمد جام و شیخ عبدالقادر گیلانی را در جان خویش می‌شنید، آنک که از او می خواند و کراماتِ عجیب و غریبش را یاد می کرد...

آلبوم «دردانه» شش داستان عرفانی است به نقل از پیرمردی که دریای عشق بود. این داستان‌ها به سیاق خراسان به آواز و دوتار استاد مزین شده است.

این آلبوم شش قطعه با نام های «داستان اسکندر و دیگر مشاهیر»، «داستان حضرت خدیجه (س) و حضرت مریم»، «آهنگ داستان جدایی حضرت یعقوب (ع) و حضرت یوسف (ع)»، «داستان لیلی و مجنون»، «داستان مجنون» و «داستان مرغ و حضرت موسی (ع)» دارد.

نورمحمد درپور در سال ۱۳۱۱در روستای «سرخ سرا» از توابع «باخرز» منطقه تربت جام و روستای یادگار، به دنیا آمد.

وی آموزش دوتار و روایت‌های حماسی و تغزلی موسیقی منطقه خراسان را نزد اساتید نامی منطقه فرا گرفت.

درپور همانند بسیاری دیگر از خنیاگران و راویان موسیقی مناطق از طریق جشنواره موسیقی فجر و نیز جشنواره­‌های آیینه و آواز، موسیقی حماسی و نیز جشنواره موسیقی نواحی کرمان و جشنواره‌های ذکر و ذاکرین به جامعه موسیقی معرفی شد و سپس به عنوان نوازنده‌ای صاحب سبک و شیوه اجراهای متعددی را در کشورهای خارجی به صحنه برد.

وی از معدود بازماندگان صاحب سبک در منطقه جنوب خراسان بود که گنجینه‌ای از نغمه­‌های شفاهی موسیقی این مناطق را در سینه داشت. وی در ٩٣ در روستای یادگار تربت جام چشم از جهان فرو بست.

503

کد خبر: 915472

وب گردی

وب گردی