معرفیِ کتاب پنج‌جلدی «دانشنامه جوانمردی» نوشته دکتر علی‌اکبر ولایتی

صبح روز دوشنبه ۲۱ اسفند ماه، دکتر علی اکبر ولایتی در دانشکده خبر حضور یافت، تا در مراسم معرفیِ کتاب «دانشنامه جوانمردی» و قرائت مرام‌نامه‌ی جوانمردی و ایاری باشگاه دانشجوییِ دانشکده خبر با این مکان آموزشی همراه شود.


به گزارش ایسکانیوز، در این مراسم، پس از قرائت قرآن و پخش سرود ملی، دکتر محمود احمدی افزادی -رییس دانشکده خبر- ضمنخوشامدگویی به مهمانان گفت: «دکتر ولایتی همواره حامی دانشکده خبر هستند واین بار نیز با وجودی که چندین دیدار کاری و مهم داشتند، دانشکده را در اولویت قرار دادند و در کنار ما و دانشجویان و استادان حضور یافتند.»
در ادامه‌ی برنامه، مجتبا شریف از فارغ‌التحصیلان دانشکده، قصیده‌یی درباره‌ی دانشکده و در رثای شهیدان و درگذشتگان دانشکده قرائت کرد.
حجه الاسلام پیکری از استادان دانشکده خبر سخنران بعدی بود که ضمن بیان فضیلت‌های یک دانشمند جامع‌الاطراف، گفت: «بی‌گمان دکتر ولایتی نمونه‌ی چنین دانشمندی‌ست که با تحصیلات پزشک اطفال، به بحث‌های تاریخی علاقه دارد و در این زمینه پژوهش‌های گسترده‌یی کرده‌است.»
سپس دکتر ولایتی به سخنرانی پرداخت. وی پس از بررسی و روند اسطوره‌ی ایاری و جوانمردی در شاه‌نامه‌ی فردوسی تا تاریخ معاصر، گفت: «رستم در شاهنامه‌ی حکیم فردوسی شخصیت جوانمرد دارد. او نه‌تنها پادشاه نیست، بل‌که فقط پهلوان است و از سکاییان ایران که از قدیمی‌ترین نژاد آریاییِ ساکن این سرزمین بوده‌اند.»
مشاور رهبر معظم انقلاب، هر پیامبری را نمادی از فتوت و جوانمردی دانست و افزود: «امیرالمؤمنین (ع) در دین مبین اسلام، بهترین الگوی جوانمردی‌ست.»
دکتر ولایتی، ضمن معرفی برخی جوانمردان و فتیان تاریخ، افزود: «فتیان و جوانمردان تاریخ توانسته‌اند تعیین‌کننده‌ی مسیر تاریخ ایران باشند؛ مانند یعقوب لیث صفار یا خواجه نصیرالدین توسی.»
هر مجلد از پنج جلد کتاب «دانشنامه جوانمردی»، به یک موضوع مرتبط با آیین جوانمردی و ایاری پرداخته‌است: ریشه‌ها و خاستگاه، فتوت و ایاری، لوطی‌گری، ادبیات فتوت و فتوت در ادبیات، و فتوت در ورزش نام هر جلد است. این کتاب که در انتشارات امیرکبیر به چاپ رسیده، به شناخت و بررسی مایه‌ها و درون مایه‌های جوانمردی و تحلیل ریشه‌ها و خاستگاه‌های اندیشه‌ی جوانمردان و فتیان تاریخ پرداخته‌است.
دکتر ولایتی در این مجموعه تلاش کرده تا به مسأله‌ی فتوت و جوانمردی نگاه تازه‌یی داشته باشد و از منظری نو بدان بپردازند.

کد خبر: 915513

وب گردی

وب گردی