الحاق 5 روستا به شهر در راستای کلانشهر شدن همدان

مدیرکل دفتر امور روستایی و عشایری استانداری همدان با تأکید بر اینکه الحاق یک روستا به شهر تابع ضوابط و مقررات است، گفت: در الحاق روستاها به شهر باید بررسی علمی، همه‌جانبه و قانونی صورت گیرد و برنامه‌ریزی مدون و منسجم در محدود زمانی خاصی برای این مناطق انجام شود.

به گزارش ایسکانیوز، ظاهر پورمجاهد با بیان اینکه فاصله روستاها تا شهر، جمعیت و برنامه گسترش شهرها از جمله کلانشهر شدن همدان از عوامل الحاق روستاها به شهر است، اظهار کرد: زمانی‌که طرح جامع شهر همدان مجدد بررسی می‌شود به محدوده خدماتی آن اضافه شده که ممکن است چند روستا نیز در این محدوده قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه تا کنون 5 روستا به شهر همدان الحاق شده‌اند، یادآور شد: اینکه گفته شود الحاق روستا به همدان به علت عدم توانایی در مدیریت روستا است، نظری کارشناسی بوده اما اثبات شده و ملاک اصلی نیست.

پورمجاهد با تأکید بر اینکه الحاق روستاها به شهر مزایا و معایبی دارد، ادامه داد: الحاق یک منطقه جمعیتی به منطقه جمعیتی دیگر ممکن است مزایایی برای منطقه داشته باشد اما ممکن است مشکلاتی نیز داشته باشد به‌طوریکه بحث بیمه روستایی و سرانه دهیاری‎ها از بین رفته و قوانین شهر بر روستا حاکم شود.

بهره‌مندی 80 درصد روستاهای همدان از اینترنت پرسرعت

مدیرکل دفتر امور روستایی و عشایری استانداری همدان در ادامه اظهار کرد: نزدیک به 80 درصد از روستاهای استان همدان از اینترنت پرسرعت بهره‌مند هستند به طوریکه سازمان ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اعلام کرده است تا پایان سال 96 و 6 ماهه اول سال 97 باید بیش از 4 درصد روستاهای باقیمانده از اینترنت بهره‌مند شود.

وی درباره ابلاغ اعتبارات روستاهای فاقد دهیاری در استان همدان، تصریح کرد: سال 96 مستند به قانون برنامه ششم توسعه مبلغی به عنوان سرانه به روستاهای فاقد دهیاری واریز می‌شود.

پورمجاهد با بیان اینکه 150 روستای استان همدان فاقد دهیاری است، اعلام کرد: جمعیت روستاهای فاقد دهیاری کمتر از نُرم مشخص‌شده است و در روستاهای زیر 1500 نفر جمعیت دهیار نیمه وقت حضور دارد که در استان همدان 650 روستا دهیار نیمه وقت دارد.

منبع: ایسنا

901/900

کد خبر: 915542

وب گردی

وب گردی