رقابت کارگردانان جوان با پیشکسوت‌ها در فتح گیشه نوروز

بالاخره بعد تاخیر چند هفته ای روز گذشته فیلم هایی اکران نوروزی مشخص شد تا رقابت در گیشه نوروزی با نمایش فیلم های پرمخاطب جذاب شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، فیلم های سینمایی «لاتاری»، «به وقت شام»، «فراری»، «فیلشاه»، «لونه زنبور»، «خرگیوش» و « مصادره» درنهایت به عنوان فیلم های اکران نوروز انتخاب شدند تا از 23 اسفندماه نمایش خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز کنند.

هر چند چنین تصمیمی با تاخیر گرفته شده است، اما به نظر می آید شورای صنفی نمایش برای انتخاب فیلم های اکران نوروزی دو عامل بسیار مهم را مد نظر خود قرار داده است؛ خواست و انتخاب مخاطب؛ فروش گیشه.

جشنواره فیلم فجر فرصت بسیار مناسبی برای تشخیص و تحلیل خاستگاه مخاطب سینما و برآورد اولیه میزان استقبال مخاطب از بعضی از فیلم هاست. سانس های فوق العاده ای که فیلم هایی مانند به وقت شام، لاتاری و مغزهای کوچک زنگ زده نشانه استقبال مخاطب در زمان اکران این فیلم ها نیز خواهد بود، لذا شورای صنفی می بایست به این نکته توجه می کردند و همچنین آرای مردمی در جشنواره فجر را نیز مورد توجه قرار می دادند که خوشبختانه این امر صورت گرفته است.

در سال های قبل، اکران نوروزی صرفا یک امتیاز برای برخی فیلم ها تصور می شد و تهیه کنندگان به دنبال رایزنی و لابی برای اکران فیلم خود در ایام نوروز بودند اما رفته رفته و با انجام تحقیقات آماری و تحلیل آن توسط کارشناسان آماری و سینمایی این نتیجه پدید آمد که اگر اکران نوروزی فیلم ها با استقبال زیاد مخاطبان سینمایی روبرو شود، سال در پیش رو نیز از نظر گیشه سال پر رونقی خواهد بود و فیلم ها فروش بیشتری خواهند داشت به همین خاطر در دو سه سال اخیر شورای صنفی نمایش فیلم های اکران نوروزی را از میان فیلم هایی که در جشنواره مورد توجه مخاطب قرار گرفته اند و فیلم هایی که از منظر کارشناسان سینمایی فروش زیادی را خواهند داشت انتخاب می شوند.

البته در این بین به خاطر ایام نوروز سعی می شود تا فیلم های طنز هم بخش قابل توجهی از اکران نوروزی را به خود اختصاص دهند؛ خصوصا اینکه در این چند ساله مخاطب سینمای ایران از فیلم های طنز بسیار بیشتر از سایر فیلم ها استقبال کرده است.

فیلم به وقت شام؛ که در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، بهترین موسیقی و بهترین صدا گذاری را ازآن خود کند، داستاندو خلبان ایرانی است که قصد دارند مردم را با پرواز هواپیما از محاصره داعش خارج کنند اما به سرنوشتی عجیب دچار می شوند.

فیلم لاتاری؛ که به موضوع قاچاق دختران ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس ضمن پرداخت ماجرای عشقی دو کاراکتر فیلم می پردازد و از جانب مخاطب بسیار مورد لطف و توجه قرار گرفته است.

فیلم لونه زنبور؛ داستان دو سارق خرده پاست که با تحویل گرفتن جعبه ای وارد ماجرایی بزرگ می شوند. این فیلم در ژانر کمدی است.

فیلم خرگیوش؛ ماجرایی طنز از زندگی سه جوان را روایت می کند.

فیلم انیمیشن فیلشاه؛ داستانی است که در جنگلی در آفریقا رقم می خورد. رییس گله فیل ها صاحب فرزندی می شود که همه انتظار دارند جانشین رییس گله باشد اما بر خلاف تصور همه شاد فیل بسیار دست و پا چلفتی است و هیکل گنده اش همیشه سبب خرابکاری می شود.

فیلم فراری؛ داستان دختری است که از شهرستان به تهران آمده و تلاش می کند تا با خودروی فِراری هشت میلیاردی عکس یادگاری بگیرد و وارد ماجرایی می شود.

فیلم مصادره؛ داستان یک ساواکی است که پس از انقلاب مهاجرت می کند و در خارج از کشور درگیر ماجراهایی می شود. این فیلم نیز یکی از فیلم های مورد علاقه و توجه مخاطب در جشنواره فیلم فجر بوده است که در ژانر کمدی ساخته شده است.

در واقع فیلم هایی که شورای صنفی نمایش برای اکران نوروزی در نظر گرفته اند را می توان رقبای بسیار جدی برای کسب عنوان پرفروش ترین فیلم سال برشمرد.

حال این فیلم ها وظیفه سنگینی را بر عهده دارند، عوامل و پخش کننده ی فیلم باید در نظر داشته باشند که از طرفی فروش آنها بر فروش کل سال تاثیر خواهد گذاشت و هم اینکه باید بتوانند مخاطبی که در ایام اسفندماه و پس از جشنواره دچار یک سکوت خبری از سینما و جذابیت های آن شده است را به خود جلب نمایند. لذا نقش تبلیغات موثر و صحیح بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

شاید این رسالت بر دوش اهالی رسانه سنگینی کند و آنها نیز باید به کمک سینمای ایران بیایند و شاید بتوان پیش بینی کرد که سال 97 یک سال پررونق و اثر گذار در سینمای ایران خواهد بود.

502

کد خبر: 915558

وب گردی

وب گردی