دولت حمایتی از بازار طلا نمی کند/ هزینه های سربار در کشور باید کاهش  یابد

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر گفت: دولت هیچ حمایتی از این بازار نمی کند و تا زمانی که هزینه های سربار در کشور کاهش پیدا نکند امکان رقابت با دیگر کشورها و انگیزه ای برای ورود به این بازار وجود نخواهد داشت.

محمدولی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز گفت: در هر فصل از سال 96 شاهد تغییر و نوساناتی در بازار طلا و سکه بوده ایم.

او در ادامه بیان کرد: در بهار سال 96 ثباتی نسبی بر وضعیت بازار حاکم بود که کمتر شاهد دستخوش تغییر در بازار بودیم و در تابستان فراز و نشیب بازار با شیب ملایم همراه بود.

محمدولی گفت: از پاییز تا پایان سال 96 بازار سیر صعودی را طی کرد بنابراین در کل سال 1396، نوسانات و بی ثباتی در بازار طلا و سکه را تجربه کردیم که براساس پیش بینی ها، قیمت طلا افزایشی درنظر گرفته شده بود که این امر نیز محقق شد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر اظهار داشت: در کشور شاهد یک سری از اتفاقات در ابتدای سال بودیم و بانک مرکزی اعلام کرد که درصدد کاهش نرخ سود سپرده است، این امر باعث افزایش تقاضا در بازار شد؛بنابراین بعد از چندسالی که با رکود در این بازار همراه بودیم با سیر تقاضا برای خرید سکه همراه شدیم که این حجم تقاضا باعث تقویت افزایش قیمت شد.

او خاطرنشان کرد: قیمت فلز طلا به دلایلی مختلفی مانند هزینه بالای استخراج و نیز افزایش تقاضا در بازار جهانی جهت خرید رو به افزایش است و در کل طلا جایگاه ویژه ای را در بین عموم مردم پیدا کرده است.

محمدولی افزود: در کشورهای اروپایی نسبت به سال 2016، 30 درصد خرید طلا در بین عموم مردم افزایش داشت که این امر به اضافه افزایش تقاضا از سوی دولت ها حجم بالایی از تقاضا را تشکیل داد بنابراین شاهد این اتفاقات در بازار طلا طی سال 96 بودیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر به وضعیت معاملات طلا در بازار داخلی اشاره کرد و گفت: در بازار داخلی تلاطماتی را شاهد بودیم که به دلیل عدم سیاست های دقیق در این بازار اتافاق افتاد و باعث شدت فراز و نشیب در بازار شد.

او وضعیت بازار طلا و سکه در سال جدید را اینگونه بیان کرد: به طور قطع همانطور که در سال 96 به استقبال افزایش قیمت رفتیم در سال جدید هم بازار طلا، رونق گذشته خود را تجربه می کند و کسب و کارها تا حدودی تقویت خواهند شد.

محمدولی خاطرنشان کرد: در صورتی که اقتصاددانان،سیاستمداران و دستگاه های متولی در این زمینه ورود کنند و اقدام به حمایت از صنعت کنند شاهد رونق در کسب و کار طلا خواهیم بود؛ در غیر اینصورت آسیب های زیادی به این بازار وارد می شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر گفت: هزینه های سرباری که در این صنعت ورود کردند و نیز روش اخذ مالیات بر ارزش افزوده دست به دست هم دادند تا بازار طلا نسبت به دیگر صنوف رکود بیشتری را تجربه کند که به طور قطع این امر برای کشور خوب نیست و بیشتر از همه دولت متضرر می شود، بنابراین قوانینی باید در این زمینه در نظر گرفته شود که این صنعت راه خود را پیدا کند.

او به وضعیت تولید و صادرات در سالی که گذشت اشاره و بیان کرد: میزان صادرات در سال 96 صفر و تولید طلا با 0.01 ظرفیت خود در حال فعالیت است.

محمدولی با اشاره به اقدامات انجام شده برای افزایش صادرات گفت: تا زمانی که رویکرد تغییر نکند و نگاه ها حمایتی نشود کار در بازار طلا بسیار سخت خواهد بود؛چراکه دولت هیچ حمایتی از این بازار نمی کند و تا زمانی که هزینه های سربار در کشور کاهش پیدانکند، امکان رقابت با دیگر کشورها و انگیزه ای برای ورود به این بازار وجود نخواهد داشت.

401

کد خبر: 915682

وب گردی

وب گردی