حضور «تاسوکی» در جشنواره جهانی فیلم فجر

یکی از فیلم های کوتاهی که برای حضور در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ثبت نام کرده است با نام «تاسوکی» به واقعه تروریستی توسط گروه ریگی در سیستان و بلوچستان می پردازد.

به گزارش ایسکانیوز براساس خبر رسیده، پوریا پیشوایی کارگردان فیلم «تاسوکی» با اعلام اینکه برای حضور فیلم کوتاه «تاسوکی» در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر فرم پر کرده است درباره داستان فیلمش گفت: «تاسوکی» به اتفاقات تروریستی که در سال 84 در زاهدان رخ داد، می‌پردازد و محور آن یک زن باردار است که همراه همسرش در راه زاهدان به یک گروهک تروریستی برخورد می‌کنند.

وی افزود: تاسوکی نام یک بیابان مرزی در سیستان و بلوچستان است که کشتار تروریستی توسط عبدالمالک ریگی در سال 84 در این منطقه رخ داد.

پیشوایی با اشاره به اینکه برای تولید این فیلم درگیر پروداکشن سخت و پیچیده بوده اند، توضیح داد: قرار بود فیلم یک پلان سکانس به نظر برسد و در نهایت سکانس‌های جاده در شهرک سینمایی دفاع مقدس و بخشی هم در استودیو گرفته شد.

این فیلمساز جوان در بخش دیگر صحبتهایش در مورد تاثیر حضور فیلم‌های کوتاه در جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: حضور فیلم‌های کوتاه نه تنها برای رشد فیلم کوتاه مفید است بلکه می‌تواند برای جشنواره جهانی فیلم فجر هم دستاوردهایی داشته باشد.

وی افزود: فیلمسازان عرصه سینمای کوتاه ایران در جشنواره‌های مختلف و معتبر دنیا جایگاه خوبی دارند و این در حالی است که آنها با دست خالی و بدون امکانات لازم در جشنواره‌های بزرگ دنیا حضور می یابند و با دیگر کشورها رقابت می‌کنند. در چنین شرایطی یکی از رسالت های جشنواره جهانی فیلم فجر می تواند این باشد که راه را برای ما هموار کند.

پیشوایی اظهار کرد: در ایران هنوز مسیر پخش و اکران فیلم‌های کوتاه هموار نیست و سالن‌های کمی در اختیار فیلمسازان قرار می‌گیرد تا فیلم خود را برای مخاطبان به نمایش بگذارند و باز هم از جشنواره جهانی فیلم فجر این انتظار می رود که امکانی برای فیلمسازان این عرصه فراهم کند تا فیلمشان دیده شود و توسط مخاطبان و داوران مورد ارزیابی و نقد قرار گیرد؛ زیرا با حضور در جشنواره‌هاست که فیلمسازان از فراز و فرودهای فیلم خود مطلع شده و می‌توانند فیلمشان را به قضاوت بگذارند.

وی با اعلام اینکه رسالت یک جشنواره خوب ایجاد محیطی برای گفت‌وگو بین فیلمسازان است، گفت: جشنواره می‌تواند زمینه‌ای فراهم کند تا فیلمسازان و فعالان عرصه سینما که از دیگر کشورها در جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارند با فیلمسازان ما آشنا شده و تبادل اطلاعات و تجربه داشته باشند. برخی هنوز خبر ندارند که در سینمای فیلم کوتاه ایران چه اتفاقاتی رخ داده است و یک نگاه آماتوری به فیلم کوتاه دارند که با توجه به دستاوردها و افتخارات فیلم کوتاه ایران، این نگاه اشتباه است و به اعتقاد من جشنواره جهانی فیلم فجر می تواند در اصلاح این نگاه موثر باشد.

کارگردان فیلم کوتاه «گذر» در پایان بیان کرد: جشنواره جهانی فیلم فجر در این سال ها سعی کرده جایگاه خود را در دنیا تعریف کند و در این مسیر حضور فیلمسازان کوتاه می‌تواند هم ویترین جشنواره را کامل کند هم راهی برای حضور فیلم‌های کوتاه در جشنواره های دیگر دنیا باز کند.

502

کد خبر: 915703

وب گردی

وب گردی