نگاهمان به مشهد باید نگاه ملی باشد/شاخص مشهد در بیشتر شاخص ها پایین تر از میانگین استان است

فرماندار مشهد گفت: با توجه به این موضوع که تمام امکانات مشهد به صورت ملی استفاده می شود باید نگاهمان به مشهد هم نگاه ملی باشد.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، چندی بیش حاتمیان نمایند درگز در خصوص پیشنهاد نمایندگان برای ایجاد استان خراسان مرکزی، در گفت وگویی اظهار داشت که شرایط حاکم در خراسان به دلیل مهاجرت، رشد جمعیت و مهاجران غیر ایرانی در مشهد، تعداد زیاد افراد بی‌شناسنامه و شهر زیارتی بودن سبب شده که توجه استان خراسان رضوی و مسئولین مربوطه به صورت ویژه به مشهد باشد.

وی ادامه داد:باید برای شهر مشهد فکر جدیدی کرد. پیشنهادات مختلفی نیز شد و پیشنهاد من نیز این است که مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران به صورت یک استان جداگانه مستقل شود و شهرستان‌های سمت شمال به سمت شمال و سمت جنوب به سمت جنوب حرکت کنند.

محمدرحیم نوروزیان در این رابطه به خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: با توجه به گستردگی مشهد باید این شهر تقسیم شود و بارها این موضوع را در جلسات مختلف مطرح کرده ام.

اداره شهر مشهد با توجه به بودجه ریزی اش سخت است

فرماندار مشهد با بیان این که جمعیت مشهد 3 میلیون و 500 هزار نفر است، تصریح کرد: اداره این شهر با این ساختار و وضعیت بودجه ریزی در کشور واقعا کار سخت و دشواری است.

وی ادامه داد: شهری که سالانه حدود 28 تا 30 میلیون زائر دارد حتما باید فکری برایش داشت بنابراین نگاه من بر آن است که باید در رابطه با مشهد تصمیم گیری شود تا حداقل دو شهرستان دیگر از آن جدا شده تا بتوان به مسائل مشهد بهتر رسیدگی کرد و اگر این اتفاق نیفتد با مسائل و مشکلات اجتماعی متعددی مواجه خواهیم شد.

نوروزیان با بیان این که تقسیم مشهد یک ضرورت است تا بار آن سبک شود، افزود: در گذشته بخش هایی از جمله فریمان و کلات از مشهد جدا و به شهرستان شده اند و این موضوع هم ادامه همین مسیر است.

فرماندار مشهد در پاسخ به این سوال که نظرتان در رابطه با به وجود آمدن خراسان مرکزی چیست، گفت: در رابطه با این موضوع که استان خراسان مرکزی به وجود بیاید فعلا هیچ نظری ندارم.

وی افزود: حدود یک میلیون و 300 هزار نفر در حاشیه شهر مشهد سکونت دارند یعنی این جمعیت عمدتا مهاجر هستند.

شاخص مشهد در بیشتر شاخص ها پایین تر از میانگین استان است

نوروزیان با بیان این که مشهد در بیشتر شاخص ها پایین تر از میانگین استان است، افزود: برخلاف آن که تا اسم مشهد برده می شود برخی می گویند مشهد دارای دریای امکانات است اما می توان گفت مشهد هم جزو شهرهای محروم به حساب می آید زیرا از نظر خیلی شاخص ها رتبه پایینی دارد.

فرماندار مشهد در پاسخ به این سوال که آیا تا کنون رایزنی در رابطه با تقسیم مشهد داشته اید، گفت: در حال حاضر در حد گفت وگو با دوستان، مسوولین استانی و همچنین نمانیدگان محترم مجلس شورای اسلامی در جلسات کارشناسی مطرح شده که اگر این اجماع حاصل شود ممکن است نتیجه خوبی دهد.

نگاهمان به مشهد باید نگاه ملی باشد

وی در رابطه با بودجه مشهد گفت: بودجه ای که برای مشهد در مجلس مصوب شده برای حل مشکلات شهر کفایت نمی کند.

نوروزیان با بیان این که باید به مشهد توجه ویژه ای شود گفت: مشهد به عنوان یک کلانشهر بسیاری از زیرساخت ها، مسایل و امکاناتش در اختیار تنها شهروندان مشهدی نیست بلکه در اختیار تمام شهروندان کشور است، بنابراین با توجه به این موضوع که تمام امکانات مشهد به صورت ملی استفاده می شود باید نگاهمان به مشهد هم نگاه ملی باشد، اگر این نگاه را نداشته باشیم خیلی از مشکلات آن حل نخواهد شد.

901/900

کد خبر: 915764

وب گردی

وب گردی