میوه های کمیاب مهمان ناخوانده اقتصاد / شبکه‌های مجازی بازار فروش قاچاقچیان

در حالی که مسئولان در حال نامه نگاری و وضع قوانین جدید برای واردات میوه به کشور هستند که شبکه های اجتماعی به کمک قاچاقچیان آمده و بازار فروش میوه های کمیاب حسابی داغ شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ این روزها کشور ما به لطف واردات بی رویه تبدیل شده به سرزمین هزار رنگ که در آن همه نوع محصول و کالایی یافت می شود. واردات آن قدر اقتصاد کشور ما را تحت تاثیر قرار داده که می توان گفت کالایی نیست که در گوشه ای از جهان تولید شود و نتوان آن را در ایران یافت. اگر چه مسئولان همواره سعی کردند با وضع تعرفه ها و قوانین سختگیرانه جلوی واردات برخی از کالاها را به کشور بگیرند اما همواره در طی این سال ها قاچاقچیان گوی سبقت را از مسئولان ربوده و یک گام از آنها جلوتر بوده اند.

بر اساس این گزارش یکی ازکالاهایی که قوانین سختگیرانه ای برای واردات آن به کشور وضع شد انواع میوه بود که بر اساس آخرین بخشنامه های گمرک واردات شش میوه نارگیل،آناناس،انبه،موز،منگوتین،و پاپایا به کشور بلامانع است و باقی میوه ها اجازه ورود رسمی به کشور را ندارند.اما تنها چند روز پس از اعلام این خبر گمرک ایران باز از بخشنامه جدیدی رونمایی کرد که بر اساس آن ثبت سفارش و واردات منگوتین و پاپایا از 15 اسفند ماه ممنوع شد.

در بازار چه می گذرد؟

در حالی مسئولان در حال نامه نگاری و وضع قوانین جدید برای واردات میوه هستند که رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران سال ها است که خبر از سرازیر شدن میوه های قاچاق به بازار را می دهد.

به گفته مهاجران در بازار سیب وانگور و گلابی قاچاق به راحتی دست به دست می شود و باید جلوی قاچاق و ورود غیر رسمی آن به بازار گرفته شود.

البته نباید از این نکته نیز غافل شد که میوه های خارجی با رنگ و لعاب جدید مشتریان خاص خود را دارند و همین بازار داغ موجب بالا رفتن عطش قاچاقچیان شده است.به طوری که تنها با یک گشت و گذار ساده در میوه فروشی های شمال شهر تهران به وفور می توان میوه های وارداتی را با قیمت های نجومی یافت که به گفته مسئولان واردات رسمی آنها به کشور ممنوع است اما این میوه ها به راحتی در سطح شهر به فروش می رسد.

وقتی شبکه های اجتماعی به کمک قاچاقچیان می آیند

بر اساس این گزارش این روزها شبکه های مجازی نیز به بازوی محکم قاچاقچیان تبدیل شده اند و آنها بدون صرف هزینه و حتی نگرانی از بابت برخورد قانونی به راحتی میوه های قاچاق خود را در این شبکه ها به فروش می رسانند.

گفتنی است شبکه های مجازی این امکان را برای سودجویان فراهم کرده که بدون هیچ هزینه ای و تنها با یک خط اعتباری مشتریان خود را به دست آورده و سود مناسبی از این راه به دست آورند.

این گزارش می افزاید هر چند که اینترنت کسب و کار را دچار تحول کرده است اما عدم نظارت کافی بر شبکه های اجتماعی موجب سوء استفاده قاچاقچیان نیز شده است.

گزارش میدانی خبرنگار ایسکانیوز از یکی از کانال های فروش میوه های کمیاب در شبکه های اجتماعی حاکی از آن است که به گفته مسئول این کانال بیش از 50 درصد میوه های کمیاب که توسط این کانال به فروش می رسد وارداتی است و 50 درصد باقی مانده تولید داخلی است.

نکته قابل توجه این است که این کانال در کنار فروش انواع میوه های کمیاب بذر آنها و بذر گلهای زینتی را نیز به فروش می رساند و امکان ارسال آن به سراسر کشوروجود دارد.

بر اساس این گزارش با این شرایط در حالی که مسئولان هر روز در حال نامه نگاری و تصمیم برای واردات انواع میوه به کشور هستند میوه های ممنوعه زینت بخش مهمانی ها و جشن های مردم شده اند و در کنار آن جیب دلالان و قاچاقچیان نیز هر روز پرتر می شود.


400

کد خبر: 915785

وب گردی

وب گردی