بخش خصوصی همچنان مورد غفلت مسئولان/  شرکت نفت سازمانی " از خود راضی" است

عضو هیات‌مد‌یره صاد‌ر‌کنند‌گان فرآورد‌ه‌های نفتی گفت: متاسفانه تعامل سازنده ای بین شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت و بخش خصوصی نیست.

سید حمید حسینی دبیرکل اتاق ایران و‌ عراق در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، در خصوص وضعیت صنعت پتروشیمی گفت: پروژه های پتروشیمی طرح‌هایی نیستند که طی یک یا دوسال به بهره برداری برسند، چرا که این طرح‌ها برای بهره‌برداری و توسعه نیاز به سرمایه گذاری دارند.

او تصریح کرد: هم اکنون در این صنعت، پروژه‌های نیمه تمام بسیاری وجود دارد که با تامین اعتبار و رفع موانع به بهره‌برداری خواهند رسید. با توجه به اینکه درسال گذشته با افزایش تولید گاز مواجه بودیم، توانستیم خوراک بیشتری را در اختیار واحدهای پتروشیمی قرار دهیم و این امر باعث شده است تا واحدهای پتروشیمی با افزایش تولید محصول ادامه دهند، به طوری که در کنار افزایش تولید، صادرات پتروشیمی نیز افزایش پیدا کند. این در حالی است که امسال تحول بزرگی در صنعت پتروشیمی رخ نداده و مانند روال گذشته به فعالیت خود ادامه داده است.

عضو هیات‌مد‌یره صاد‌ر‌کنند‌گان فرآورد‌ه‌های نفتی، در ارتباط با عملکرد وزارت نفت در بخش‌های مختلف تاکید کرد: شرکت ملی نفت در بخش بالادستی موفق عمل کرده است تا جاییکه تولید نفت و گاز و صادرات افزایش یافته است اما در بخش پایین دستی در پاسخ به این سوال که چقدر موفق عمل کرده است، می‌توان گفت با خصوصی سازی بخش پایین دستی وزارت نفت آنچنان اختیارات لازم را براساس قانون ندارد.

او با اشاره به اینکه وزارت نفت در این بخش کاری بزرگی انجام نداده است، افزود: در کنار این موضوع حتی بستر را برای حضور بخش خصوصی نتوانسته فراهم کند و در این زمینه تنها کاری که انجام شده راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس بوده ولی طرح‌های سیراف و طرح‌های توسعه پالایشگاهی به جایی نرسیده است و ما خیلی در بخش پایین دستی موفق نبودیم.

حسینی گفت: در صورت راه‌اندازی کامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس، کشور از واردت بنزین بی نیاز خواهد شد. روزانه 500 هزار بشکه فرآورده نفتی نفت کوره و گازوئیل صادر می کنیم و این کار ارزشمندی است. صادرات محصولات پتروشیمی خود به نوعی از خام فروشی فاصله گرفته است.

او در پاسخ به این پرسش که چه زمانی می توانیم همه ظرفیت‌ها را تبدیل به فرآورده با ارزش افزوده بالا کنیم اظهار داشت: این امر مهم شدنی نیست و معلوم نیست، بالاخره بازارهای دنیا بازارهای محدودی است همه کشورهای منطقه نفتی هستند. اینطور نیست که همه نفت و میعانات گازی را تبدیل به فرآورده کنیم در این خصوص متاسفانه کم کاری صورت پذیرفته است. اینطور نیست که فکر کنیم ما می توانیم یک روزی کل صادرات نفت خام را توقف کرده و آن را تبدیل به فرآورده کنیم که اقتصادی باشد.

دبیرکل اتاق ایران و‌ عراق با اشاره به برجام گفت: برجام بیشترین کمک را به صنعت نفت کرد، اگر برجام نبود امروز وضعیت نفت و تولید گاز و پالایشگاه ستاره خلیج فارس و بسیار ی از پروژه های ما به بهره برداری نمی رسید. بسیاری از تجهیزات اساسی قبلا به دلیل تحریم ها ورودشان متوقف شده بود.

او افزود: هم‌اکنون امنیت ملی و توسعه اقتصاد کشور وابسته به نفت است. ما نمی توانیم فکر کنیم امنیت ملی و توسعه اقتصادی بدون درآمد نفتی تحقق پیدا می‌کند. مهمترین کمکی که برجام کرد این بود که هم اکنون 2.5 میلیون بشکه نفت صادر می کنیم. اگر برجام نبود امروز ایران خیلی بی شباهت به ونزوئلا نبود.

حسینی تاکید کرد: اینکه برجام نتوانست تمام مشکلات ما را حل کند در این شکی نیست انتظار می‌رفت که از برجام بتوانیم علاوه بر جذب سرمایه گذاری خارجی، حضور شرکتهای خارجی را برای توسعه میادین مشترک داشته باشیم ولی به علت مسائل بانکی که به دلیل تحریم‌ها وجود دارد برخی از انتظارات برآورده نشده است.

او در خصوص تعامل وزارت نفت با بخش خصوصی اظهار کرد: متاسفانه تعامل سازنده ای بین شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت و تشکل بخش خصوصی نیست و این گلایه همیشه بخش خصوصی داشته است که وزارت نفت خیلی علاقه‌مند به همکاری با بخش خصوصی نیست. به عنوان نمونه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز است. چرا که برگزاری چنین نمایشگاهی در حیطه و وظایف وزارت نفت نیست و دولت براساس اصل 44 در این راستا مسئولیتی ندارد، اما متاسفانه هر ساله شاهد هستیم که خود وزارت نفت مسئولیت این نمایشگاه را برعهده می‌گیرد و این نشان می دهد که حرکت وزارت نفت رو به عقب است و هیچ اعتقادی به بخش خصوصی ندارد.

حسینی تاکید کرد: ساختار شرکت نفت به نحوی است که همیشه ساختار بسته و انحصاری بوده و به صورت جزیره‌ای و مستقل عمل می‌کند. شرکت نفت هنوز به عنوان یک سازمان از خود راضی در اقتصاد کشور باقی مانده و هیچ تعاملی با بخش خصوصی ندارد و فکر می‌کند که درآمد نفت، متعلق به شرکت نفت است و نفت را لوکوموتیو توسعه کشور نمی داند. می‌توان گفت که با قیمت گذاری خوراک و با نوع برخورد و صدور مجوزها عملا همه تصمیم گیری ها راجع به نفت و گاز را متعلق به خود می داند تا نفت را برای اقتصاد کشور، که باید گفت این نگاهها آزار دهنده است.

گفت‌وگو از حبیبه رحیمیان

402

کد خبر: 915929

وب گردی

وب گردی