شناخت پیشران‌های مهم در توسعه انرژی‌های زیستی

در کشور ما الزامات و سیاست‌هایی از قبیل تأمین سلامت، جلوگیری از انتشار آلاینده‌های خطرناک، حفاظت از محیط و کنترل پسماندها و پساب‌ها و نیز تعهد به اجرای کنوانسیون‌های بین المللی از پیشران‌های مهم در توسعه انرژی‌های زیستی است.

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پیشران های مختلفی از قبیل کاهش وابستگی به سوخت فسیلی و استفاده از منابع زیستی طبیعی، امنیت و استقلال انرژی، توسعه پایدار و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و دیگر ترکیبات سمی خطرناک، در توسعه فناوری های تولید انرژی های تجدیدپذیر ازجمله انرژی های زیستی توسط کشورهای مختلف نقش دارند. انرژی های زیستی شامل سوخت (بیواتانول و بیودیزل)، گاز، برق و گرمای زیستی هستند. در کشور ما الزامات و سیاست هایی از قبیل تأمین سلامت، جلوگیری از انتشار آلاینده های خطرناک، حفاظت از محیط و کنترل پسماندها و پساب ها و نیز تعهد به اجرای کنوانسیون های بین المللی ازجمله توافقنامه تغییرات آب وهوایی پاریس می تواند از پیشران های مهم در توسعه انرژی های زیستی باشد. چالش های مهمی درخصوص سوخت زیستی در کشور نظیر کمبود منابع طبیعی به عنوان خوراک اولیه سوخت، هزینه های بالای تولید سوخت زیستی و قیمت نهایی محصول در کنار پایین بودن درآمد سرانه، عدم رغبت کافی پالایشگاه ها به راه اندازی خطوط تولید سوخت زیستی به دلیل مشکلات فنی و تکنیکی و قدرت رقابت کمتر این نوع انرژی در برابر انرژی هایی همچون الکتریسیته در خودروهای برقی وجود دارند که باعث شده تاکنون تولید و مصرف آن در سیاست گذاری های کلان کشور در اولویت قرار نگیرد.

در مقابل، زمینه های لازم برای توسعه برق زیستی در کشور فراهم شده است. برای مثال، جهت حل معضلات زیستی ناشی از تجمع زباله ها و پسماندها و ارتقای سلامت احداث و بهره برداری از چندین کارخانه تولید برق زیستی مورد حمایت، عمومی قرار گرفته است. هرچند که در این حوزه نیز چالش هایی در مورد قیمت خرید برق پاک و نحوه تعامل با ذینفعانی همچون شهرداری و سازمان محیط زیست وجود دارد. با این توضیح ضروری است سیاست هایی اتخاذ شود که در آنها توسعه فناوری های مورد نیاز تولید انرژی های تجدیدپذیر زیستی با در نظر گرفتن وضعیت بازار (مشتریان و ذینفعان و تسهیل تعامل با آنها)، تأمین منابع اولیه، تجهیزات و سایر زیرساخت های مورد نیاز مدنظر قرار گیرد. توسعه فناوری هایی که با گذشت زمان همچنان در بازار رقابت حائز اهمیت حضور داشته و جای خود را به محصولات و فناوری های جدیدتر نداده باشد زیادی است و در این راستا بهره گیری مؤثر از فرصت ها و مشوق های بین المللی و تسهیل انتقال و توسعه فناوری ها و نوآوری ها در مسیر توسعه پایدار اجتنابناپذیر است.

ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی توجه به ضرورت چابک سازی و نگاه کلان نسبت به حوزه های فناوری مطابق اولویتهای نقشه جامع علمی کشور و به منظور افزایش همراستایی محتوایی و یکپارچه‌سازی ستادهای حوزه انرژی، در شهریور ماه سال 96 با ادغام ستاد نفت، گاز و ذغال‌سنگ، ستاد انرژی‌های تجدیدپذیر و ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست، ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی تشکیل شد. ماموریت این ستاد توسعه زیست بوم علم، فناوری و نوآوری در حوزه انرژی کشور و همچنین توسعه اقتصاد دانش بنیان در این حوزه است.

202

کد خبر: 915932

وب گردی

وب گردی