مبانی و تدوین الگوی رشد انسان بر اساس تعالیم اسلام

رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: طرح ملی پژوهشی «تبیین مبانی و تدوین الگوی رشد انسان بر اساس تعالیم اسلام» نخستین گام در جهت نهادینه شدن مبانی اسلامی رشد است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر جمیله علم الهدی با بیان این مطلب افزود: این طرح در سال 1391 طراحی و از ابتدای سال 1392 به اجرا در آمد و مطالعه آن نیز در تابستان امسال تقریباً به پایان رسید و پس از داوری طرح و اصلاحات آن، گزارش نهایی طرح در دی­ماه همان سال به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تحویل داده شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: به سبب آنکه طرح مذکور یک طرح کلان ملی است، لذا به طرح‌های کوچکتر تقسیم شد و مورد ارزیابی و اجرا قرار گرفت.

دکتر علم الهدی گفت: این طرح ارتباط مستحکم با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دارد و در واقع این طرح در ادامه مطالعات مربوط به مبانی سند است.

وی افزود: بنده در سال­های84 تا 86 با کمک برخی از اساتید و محققان دانشگاه­ها و همچنین علمای حوزه علمیه قم عهده­دار انجام طراحی و اجرای طرح پژوهشی فلسفه تربیت رسمی از دیدگاه اسلام بودمو در ادامه همین مطالعات به تدوین این طرح اقدام کردم.

رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما دست کم دچار سه مشکل علمی نسبتاً بودیم؛ یکی از این مشکلات کم رونق بودن بحث­های نفس­شناسی در حوزه فلسفه و مطالعات دینی از جمله تفسیر قرآن کریم و احادیث بود.

وی گفت: مشکل دیگر مربوط به روش تحقیق بود که سبب شد نه تنها برای هر بخش روش های متنوعی را بکار بگیریم بلکه به ابداعاتی هم در این زمینه دست زدیم و بررسی­های چند جانبه داشته باشیم.

دکتر علم الهدی افزود: یکی دیگر از مشکلات به مطالعات روانشناسی رشد مربوط بود زیرا برخلاف تصور اولیه در زبان فارسی و انگلیسی آثار منسجمی در حوزه رشد نداشتیم.

رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: متأسفانه نگاهی که اکنون در کشور وجود دارد اینست که می­خواهیم از یک مطالعه خاص در مقوله دینی به راه حل های معینی برسیم ولی این یک شتابزدگی بی جاست و درست نیست که مطلبی را به عنوان غیراسلامی بودن یکسره کنار بگذاریم یا چشم بسته اجرا کنیم.

وی گفت: این منطق همه یا هیچ! اصلاً نگاهی علمی به مسائل نیست و اصولا در عمل هم معقول نیست.

دکتر علم الهدی افزود: در علوم طبیعی و ذیل نظریه فرایند تکامل تدریجی نظریه‌های علمی به چالش‌های اجتماعی کمی رخ داده است و حتی در علوم انسانی نیز نظریه‌های متعدد و متنوعی را می توان یافت که به صورت مکمل و گاه متعارض هستند ولی پیشا پیش نمی توان موضع صریح و قطعی گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در نظریه اسلامی رشد، مفاهیم کلیدی و اصول اساسی تغییر می کنند و به عبارت دیگر این نظریه موازی با نظریه های دیگر نیست، بلکه این نظریه نیز همچون سایر نظریه ها می تواند تأثیر گذار یا تأثیر پذیر باشد.

رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فکر می­کنم این پروژه توسط پروژه‌های متعدد بعدی می تواند تکمیل­تر شود و وجود طرح پژوهشی حاضر به این معنا نیست که حرف آخر باشدغ بلکه باید گفت تازه آغاز کار و حرف اول است یعنی این گام نخستین در جهت نهادینه شدن مبانی اسلامی رشد خواهد بود.

وی افزود: حتی این طرح برای محققینی که اصلاً اعتقادی به مبانی اسلامی هم نداشته باشند می تواند زمینه ای برای مواجهه با مبانی جدید و سپهرهای تازه تفکر ایجاد کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: این طرح، حرف‌‌های تازه زیادی برای گفتن دارد، ولی اگر به موضوع با دید ایدئولوژیک نگاه شود ممکن است راه هر نوع ایده پردازی بسته شود.

وی گفت: هم به طرفداران تفکر اسلامی که معتقدند برای رشد انسان می­توان مبنایی اسلامی ساخت و هم به مخالفان که اعتقاد دارند اسلام یک دین شرعی است و باید از ساحت علم دور نگه داشته شود می توان گفت که اگر آزاداندیشانه به موضوعات نگریسته شود و حرف‌های تازه­ای که به استناد مفاهیم قرآن، تفسیر، روایت و حدیث بیان شده است، شنیده شود ممکن است ایده های جدید خلق شوند و اگر قرآن را به عنوان یک کتاب معرفت بخش قبول داشته باشیم حتی اگر مسلمان نباشیم، می توانیم از آن بهره کافی ببریم.

دکتر علم الهدی افزود: مشکل پیش روی ما این است که حوزه مطالعات فلسفی را از حوزه مطالعات تجربی کاملاً جدا می کنیم و حوزه مطالعات تجربی تقریباً به حوزه مطالعات فلسفی بی علاقه و بی اعتماد است؛ یعنی دانشجوی روان شناسی، علاقه ای به خواندن مطالب فلسفی ندارد و محقق روان شناس هم علاقه ای به خواندن کتاب های فلسفی ندارد؛ این چیزی است که در اروپا و آمریکا کمتر دیده می شود و محققان و دانشجویان غربی به راحتی وارد بحث‌های فلسفی کانت می شوند و سعی می کنند مطالعات تجربی خود را با آن هماهنگ کنند و این کمتر در میان محققان و دانشجویان خودمان دیده می شود.

201

کد خبر: 915978

وب گردی

وب گردی