مساله سوریه با دخالت های آمریکا به جایی نمی رسد

سقوط جنگنده اف-16 رژیم صهیونیستی یکی از اتفاقاتی بود که در اواخر سال 96 در سوریه به وقوع پیوست. مساله بحران سوریه به گونه ای پیش رفته که به نوعی شرایط بحران در آن نامعلوم است برای روشن شدن مساله تحرکات آمریکا و اسرائیل در سوریه گفت و گویی داشته ایم با احمد بخشایشی کارشناس مسائل بین الملل که در ادامه می خوانید.

احمد بخشایشی در گفت و گو با ایسکانیوز، در مورد سقوط پهپاد رژیم صهیونیستی در اواخر امسال گفت که این رژیم اعلام کرده بود که ما به ایران اجازه نمی دهیم علیه خط مقدم و مرزهای ما فعالیت کند، این در حالی است که روسیه به ایران اعلام کرده بود که اسرائیل به دنبال حمله به پایگاه های ایران است و حتی از تهران خواست که به این نقطه نظر اسرائیل توجه شود، ولی ایران با اسقاط هواپیمای اف-16 نشان داد که فارغ از روسیه خود توانایی حل مشکلات را دارد.

آمریکایی ها و شرکای آنان از غوطه به سمت دمشق خمپاره می اندازند که این مساله باعث ناامن شد پایتخت سوریه می شود و این امر برای دولت سوریه خوب نیست. ایران، روسیه و سوریه به دنبال آزادسازی غوطه از دست تروریست ها هستند.

از طرف دیگر آمریکایی ها متوجه شدند که ایران، سوریه و روسیه در مذاکرات سوچی مساله سوریه را طوری آرام آرام به اتمام می رسانند که فهمی به دولت آمریکا نمی رسد لذا این کشور، اسرائیل را تحریک کرد که گاهی حملاتی را به سوریه انجام دهند تا در پناه این حملات و نا امنی ها یک سهمی برای تکفیری ها به وجود آورند ولی با توجه به اینکه این سه کشور این مساله را دنبال می کنند آمریکایی ها موفق نخواهند بود.

در مورد سوریه، اسرائیل بیشتر روی آمریکا تاثیر گذار است در واقع دو متحد استراتژیک آمریکا در سوریه، عربستان و اسرائیل هستند و آمریکا نیز قصد دارد بدون امتیاز از سوریه بیرون نرود.

اسرائیل و آمریکا با انجام عملیات در سوریه کار ایران و روسیه را در مورد صلح این کشور عقب انداخته و نمی گذاردند که این کشور به آرامش برسد.

به نظر شما مساله بحران سوریه در سال پیش رو حل خواهد شد؟ و باتوجه به اینکه جنگنده اسرائیل در سوریه ساقط شده است این کشوراصطلاحا دست به عصاتر حرکت خواهد کرد ؟

اسرائیلی ها از یک طرف نمی خواهند کشور(جعلی) آن ها نا امن گردد و از طرف دیگر هم نمی خواهند ترس آنها مشخص شود. در واقع آن ها فکر می کنند اگر امنیت در سوریه برقرار شود باعث نا امن شدن اسرائیل خواهد شد، بنابر این به دنبال افزایش نا امنی در سوریه هستند اما با زیرکی عمل می کنند تا ضمن اینکه بهانه ای به دست حزب الله و سوریه نداده باشند کار خود را به صورت عکس العملی انجام دهند.

در هر صورت سرنوشت سوریه توسط سیاست مداران تمام نخواهد شد و این مساله تنها با جنگ به اتمام خواهد رسید و زور اسلحه است که کار را تمام می کند.

در مورد مناطق جولان اشغالی که اسرائیل در آن جا تحرکاتی را دارد آیا امکان دارد که کشورهایی مانند عربستان از آن منطقه به عنوان پاشنه آشیل علیه دولت سوریه استفاده کنند؟

خیر ادعاها در مورد منطقه بلندی های جولان از سال 1948 بوده و سوریه معتقد است که این بلندی ها متعلق به این کشور است.

در حال حاضر اسرائیل علاقه ندارد که حزب الله در این بلندی ها مستقر شود و به دنبال نا امنی در آن منطقه نیست.

روند آینده تحولات سوریه را چگونه ازیابی می کنید؟

معمولا بعد از فشار جنگ و قرار گرفتن تکفیری ها در محاصره سخت، شاهد این هستیم که شورای امنیت یا سازمان ملل و کنفرانس های مختلف به راه می افتند تا با صدور قطعنامه از فشار بر روی رفقای خود بکاهند.

در انتها این جنگ از طریق اسلحه جلو می رود و با بالاگرفتن جنگ کنفرانس ها و راه حل های سیاسی وارد عمل می شوند.

جهالتی که بین دو طرف وجود دارد نشان می دهد که کشورها حاضر نیستند با گفت و گو مشکل خود را حل کنند و در گفت و گو های سوچی ایران شرکت دارد ولی در گفت و گو هایی که در اروپا برگزار می گردد ایران که نقش کلیدی در مساله سوریه دارد، حضور ندارد و این مساله خود بازدارنده است.

کد خبر: 916004

وب گردی

وب گردی