خسارتی که خشکسالی به بخش کشاورزی خوزستان وارد کرد

رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: کاهش بارندگی ها و خشکسالی بی سابقه نیم قرن اخیر 17هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی استان خسارت زده است.

به گزارش ایسکانیوز، کیخسرو چنگلوایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در مجموع 660هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خوزستان بر اثر خشکسالی و نبود بارش موثر در 50 سال اخیر آسیب دیده که از این میزان بیش از 100هزار هکتار گندم آبی به کلی از بین رفته است.
به گفته وی در مجموع 780 هزار تن محصول در مساحت 660 هزار هکتار زمین های زیرکشت بین 10 تا 100 درصد خسارت دیده اند.
وی با بیان اینکه برداشت محصول گندم و جو در بیش از 300هزار هکتار از اراضی دیم استان وجود ندارد افزود: تقریبا همه اراضی زیرکشت در سال زراعی 97-96 با تنش آبی مواجه شده ولی امیدواریم در بقیه ماه های سال آبی جاری با بارش های مناسب بخشی از دغدغه ها و نگرانی های کشاورزان استان برطرف شود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان در ادامه با بیان اینکه نیاز آبی اراضی زیرکشت استان به علت گرمای زودرس و نیاز گیاه به شدت بالا است افزود: به علت کاهش شدید ذخایر سدهای استان ، امکان آبیاری همه اراضی زیرکشت وجود ندارد.
چنگلوایی با اشاره به اینکه میزان بارندگی بسیاری از مناطق استان خوزستان در سال جاری 80تا 85درصد نسبت به سال آبی گذشته کمتر بوده است افزود: در کنار کاهش بارندگی ها ، ریزگردها نیز بر حجم و گستردگی میزان خسارات وارده به محصولات کشاورزی و باغی استان افزوده است.
وی با بیان اینکه در صورت تداوم خشکسالی و نبود بارش میزان خسارت به بخش کشاورزی استان بیشتر خواهد شد افزود: صندوق بیمه محصولات کشاورزی تنها کمک کننده به کشاورزان خسارت دیده است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با بیان اینکه در کشت بهاره و تابستانه به علت نبود آب ، به طور قطع با محدودیت کشت رو به رو خواهیم بود افزود: ممنوعیت کشت برنج تا کنون به صورت قطعی مشخص نشده است چون همه چیز به میزان بارندگی در ماه های آینده بستگی دارد.
خشکسالی و کاهش شدید بارندگی ها در سال زراعی جاری مشکلات و نگرانی های زیادی را متوجه کشاورزان و دامداران کرده است.
در سال زراعی گذشته حدود 1.7میلیون تن گندم در استان خوزستان تولید که از این میزان حدود یک میلیون و 350هزار تن به نرخ تضمینی از کشاورزان خریداری شد.
پیش بینی های اولیه کارشناسان کشاورزی ، از کاهش میزان تولید گندم در استان به میزان 35درصد حکایت می کند ولی در صورت ادامه کاهش بارندگی ها ، امکان کاهش بیشتر تولید گندم وجود دارد.
استان خوزستان برای سومین سال متوالی است که مقام نخست تولید گندم را در کشور به خود اختصاص داده است.
بر اساس آمار رسمی سازمان جهادکشاورزی خوزستان ، مجموع تولیدات سالانه کشاورزی و باغی استان 15.8 میلیون تن است که از این حیث مقام نخست کشور را داراست.
طبق برنامه قرار است با اجرای کامل طرح 550هزار هکتاری مقام معظم رهبری ، میزان تولیدات کشاورزی و باغی استان به رقم 25میلیون تن برسد و حدود 300هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کند.
در استان خوزستان که 1.2 میلیون هکتار زمین کشاورزی دارد بیش از 120نوع محصول زراعی و باغی تولید می شود.

900

کد خبر: 916008

وب گردی

وب گردی