روس ها در کوشک دومین قرارداد جدیدی نفتی ایران را امضا کردند/ تولید ۴۸ هزار بشکه نفت کلید خورد

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور مهندسی گفت: هدف از این قرارداد، دستیابی به تولید روزانه حداکثر ۴۸ هزار بشکه نفت و تولید تجمعی اضافی حدود ۶۷ میلیون بشکه ظرف ۱۰ سال آینده است؛ در عین حال این قرارداد برای مدت حداکثر ۱۰ سال دیگر و با توافق طرف‌ها قابل تمدید خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ غلامرضا منوچهری معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور مهندسی در مراسم امضای قرارداد بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره برداری میادین نفتی آبان و پایدار غرب بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت های زاربژنفت روسیه و دانا انرژی اظهار کرد:حدود یک سال و نیم گذشته تفاهم اولیه مطالعات میدان نفتی شروع شد و امروز این قرارداد به امضا می رسد. به طور یقین امضای این قرارداد برای شرکت روسی ارزشمند است.

او تصریح کرد: مطالعاتmou حدود۲۰ میدان گازی و نفتی را رزنفت و گازپروم به امام رسیده و به زودی مطالعات یک میدان نفتی با یک شرکت روسی آغاز می شود.
منوچهری افزود: مطالعات میدانهای منصوری، آرمان،پایدار غرب و میدان یاران به مرحله نهایی رسیده است. و میدان نفتی آب تیمور تا پای مذاکره پیش رفته است و بنا به دلایلی به کندی پیش می رود.

منوچهری تصریح کرد: قرارداد میدان جفیر و سپهر با توجه به نهایی شدن مذاکرات به‌زودی امضا می‌شود. مذاکرات قراردادی میدان‌های چنگوله، آذر و آب تیمور پیشرفت خوبی داشته است.

او ادامه داد: در حال مذاکره همزمان روی توسعه ۲۲ میدان نفتی هستیم. سال ۹۷ سال رونق صنعت نفت ایران خواهد بود.
گفتنی است: قرارداد توسعه میدان‌های نفتی آبان و پایدار غرب با هدف اجرای طرح بهبود بازیافت و افزایش تولید و بهره‌برداری بعدازظهر امروز (چهارشنبه، ۲۳ اسفندماه)، برای یک دوره ۱۰ ساله امضا شد.

هدف از این قرارداد، دستیابی به تولید روزانه حداکثر ۴۸ هزار بشکه نفت و تولید تجمعی اضافی حدود ۶۷ میلیون بشکه ظرف ۱۰ سال آینده است؛ در عین حال این قرارداد برای مدت حداکثر ۱۰ سال دیگر و با توافق طرف‌ها قابل تمدید خواهد بود، همچنین سهم مشارکت شرکت روس در این قرارداد ۸۰ درصد و سهم شریک ایرانی ۲۰ درصد است.

مهم‌ترین شرح کار نهایی شده در این قرارداد شامل انجام مطالعات مهندسی، تعمیر و تجهیز چاه‌ها به پمپ‌های درون چاهی، بازسازی، تعمیر و نوسازی تاسیسات موجود، نصب تفکیک‌گر، نصب جریان‌سنج چند فازی، تبدیل یک حلقه چاه تولیدی به چاه تزریق پساب و ... در فاز نخست و خرید و نصب واحد انتقال نفت و گاز و آب، حفاری ۸ حلقه چاه توصیفی - تولیدی، خرید و نصب پمپ‌های درون‌چاهی، نصب و راه‌اندازی تفکیک‌گر دائم، انجام لرزه‌نگاری ۳ بعدی، حفاری کنارگذر و... در فاز دوم برای مجموع هر دو میدان است.

برآورد هزینه‌های سرمایه‌ای طرح توسعه میدان‌های آبان و پایدار غرب معادل ۶۷۴ میلیون دلار آمریکا (شامل هزینه‌های مستقیم سرمایه‌ای و هزینه تعمیر و جایگزینی‌ پمپ‌های درون‌چاهی) است و هزینه‌های غیرمستقیم آن نیز معادل ۶۸ میلیون دلار پیش‌بینی شده است.

با اجرای این طرح، زمینه‌های اشتغال فنی گسترده در استان ایلام و به ویژه کارگاه‌های تعمیر و بازسازی پمپ‌های ESP برای نخستین بار در این منطقه فراهم می‌شود. همچنین انتظار می‌رود شرکت زاروبژنفت، فناوری خود را در زمینه افزایش بازیافت در این میدان پیاده سازد و طرف‌های ایرانی نیز با این فناوری و کاربرد آن آشنا شوند و آموزش‌های لازم را ببینند.

این قرارداد به دنبال امضای تفاهم‌نامه با شرکت روسی زاروبژنفت در ۲۲ تیرماه پارسال در زمینه مطالعه میدان‌های آبان و پایدار غرب به منظور شتاب در برنامه‌های توسعه میدان‌های مشترک و بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی است.

میدان مشترک آبان در ۳۸ کیلومتری جنوب غرب شهرستان دهلران و میدان پایدار غرب در ۱۵۰ کیلومتری شمال غرب اهواز و ۳۵ کیلومتری مرکز فرآورشی چشمه خوش در استان ایلام و مرز مشترک جمهوری اسلامی ایران و عراق قرار گرفته‌اند. تولید نفت کنونی این دو میدان در مجموع ۳۶ هزار بشکه در روز است.

402

کد خبر: 916010

وب گردی

وب گردی