ورود ۲۶۰ هزار میلیارد تومان سپرده جدید به بانک‌ها

حجم سپرده‌های بانکی در یک قیاس یک ساله بیش از ۲۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و به ۱۴۲۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حجم بالایی از نقدینگی موجود در اقتصاد که آخرین آمارها نشان ‌دهنده رقم ۱۴۶۰ هزار میلیاردی آن در پایان دی ماه است را سپرده‌های بانکی یا همان شبه پول تشکیل می‌دهد.

آخرین وضعیت صورت‌های مالی شبکه بانکی نشان می‌دهد که سپرده‌های بخش غیردولتی در پایان دی ماه به ۱۴۲۷ هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با دی ماه سال گذشته ۲۶۳ هزار میلیارد تومان معادل ۲۲.۶ درصد رشد دارد و همچنین نسبت به اسفندماه ۱۳۹۵ تا ۱۷.۶ درصدی افزایش دارد. با وجود این افزایش اما از سرعت رشد سپرده‌گذاری در بانک‌ها تا حدی کاسته شده است؛ به گونه‌ای که کل سپرده‌ها در دی ماه سال گذشته نسبت به همین ماه در سال ۱۳۹۴ حدود ۲۶.۶ درصد و در مقایسه با اسفند این سال حدود ۱۸.۸ درصد افزایش داشته است. در مجموع سپرده‌های بخش غیردولتی در دی ماه سال جاری نسبت به دو سال گذشته نیز رشد بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی دارد.

بخش عمده سپرده‌های بخش غیردولتی شامل سپرده‌های مدت‌دار است که اکنون بانک‌ها آن را با نرخ سود ۱۵ درصد پرداخت می‌کنند. سپرده‌های مدت‌دار حدود ۱۱۹۰ هزار میلیارد تومان از مجموع سپرده‌های بخش غیردولتی را تشکیل می‌دهند که نسبت به دی ماه سال گذشته که حدود ۹۷۴ هزار میلیارد تومان ثبت شده بود، بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش دارد.

سپرده‌های کوتاه‌مدت نیز بخش دیگری از سپرده‌های غیردولتی هستند که اکنون سود آن در بانکها به ۱۰ درصد می‌رسد. حجم این سپرده‌ها به ۱۴۴ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به دی ماه سال گذشته حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان رشد دارد. بخشی دیگر مربوط به سپرده‌های در قالب قرض‌الحسنه هستند که ۷۱ هزار میلیارد تومان برای آن ثبت شده و نسبت به دی ماه سال قبل نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان مانده آن افزایش دارد.

تغییرات سپرده‌های بانکی مربوط به ۱۰ ماهه امسال بوده و این در حالی است که در بهمن ماه و با توجه به شرایطی که در بازار ارز حاکم شد، بانک مرکزی بسته سیاست ارزی را به اجرا درآورد که طی آن نرخ سود انتشار گواهی سپرده به ۲۰ درصد می‌رسید. این اوراق موجب تغییراتی در سپرده‌های بانکی شد و حدود ۲۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق به فروش رفت، اما بنا بر اعلام مدیران بانکی عمده این مبلغ به جابه‌جایی حساب‌ها برمی‌گردد و منابع جدید چندانی جذب شبکه بانکی نشده است که بتواند حجم سپرده‌های دریافتی را به طور قابل توجهی رشد دهد، ولی به هر حال باید منتظر بود تا آمار عملکرد پایان سال جاری حجم سپرده‌ها تغییر محسوسی داشته باشد.

منبع: ایسنا

401

کد خبر: 916078

وب گردی

وب گردی