هشدار استاندار سمنان نسبت به در خطر افتادن امنیت استان با کم‌آبی

استاندار سمنان شکست برنامه‌ها را سرنوشت محتوم «خالی‌شدن ادارات از نخبگان و جذب وابستگان و خویشاوندسالاری» ارزیابی کرد و ضمن هشدار در این زمینه بر ضرورت استفاده از نیروهای خلاق و توانمند تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز، سیدشهاب‌الدین چاووشی» در جلسه مشترک ستاد اقتصادمقاومتی و شورای برنامه ریزی این استان با اشاره به فلسفه ادغام این دو شورا و برگزاری همزمان آن اظهار کرد: تلفیق دو جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و برنامه ریزی ، فرصتی است برای اینکه موضوعات مهم برای سال بعد مطرح و مدیران استان از فرصت تعطیلات نوروزی برای تامل و تفکر استفاده کرده و اولویت‌های مهم برنامه ریزی سال آتی را مشخص کنند.

وی با بیان این‌که مهم‌ترین محورهای توسعه استان برای سال آینده گردشگری و احیای بافت تاریخی است، ادامه داد: کویر نوردی و بوم‌گردی برای سال بعد باید مورد توجه جدی مدیران قرار گیرد.

استاندار به نقش مهم دستگاه‌های اجرایی در پیشبرد برنامه‌ها اشاره و تصریح کرد: دستگاه‌های دولتی استان، باید اعتبارات ملی را با توجه به اولویت‌های مهم استانی پیگیری کنند تا شاهد تحولی بزرگ در استان باشیم. ضمن اینکه در این راستا باید اقدامات موثردر جهت اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی استان صورت گیرد.

وی افزود: همه دستگاه‌ها و خصوصاً فرمانداری‌ها باید تمام ظرفیت خود را به‌کار گیرند تا برنامه‌های اولویت‌دار استان در راستای تحقق توسعه، اجرایی شوند.

چاووشی با بیان اینکه باید مزیت های نسبی استان مشخص شده و اولویتها و ضرورتها در محدوده وظایف سنجیده شود به اولویت مهم گردشگری اشاره و خاطرنشان کرد: سند جامع گردشگری استان اگر نقصی دارد باید تکمیل و افق سال‌های آینده مشخص شود.

این مقام ارشد اجرایی یادآور شد: از مهمترین وظایف مدیران ، تشخیص اولویت‌هاست و چنانچه بخواهیم به مطالبات فردی رسیدگی کنیم بی‌شک به اهداف تعیین شده نمی‌رسیم.

وی به ظرفیت‌های ویژه استان اشاره کرد و افزود: باید اولویت‌ها و ضرورت‌ها را در محدوده کاری خود بسنجیم و ضمن حمایت از اشتغال موجود، بخش صنعت و معدن و به‌خصوص فراوری ذخایر معدنی را در استان در دستور کار سال آینده قرار دهیم.

روستائیان برای فروش تولیدات خود دچار مشکل هستند

عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در استان بر لزوم توجه واحدهای تولیدی به فعالیت‌های صادرات محور تاکید و خاطرنشان کرد: خام فروشی در بخش معدن باید به حداقل ممکن برسد تا فعالیت معادن در سطح استان منجر به اشتغال شود.

فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی استان با اشاره به مشکلات روستاییان استان گفت: اقدامات قابل قبولی در روستاها انجام شده، اما هنوز روستائیان برای فروش تولیدات خود دچار مشکل هستند که می‌باست تدابیر لازم برای عرضه محصولات آنها اتخاذ شود.

وی به مدیران استان توصیه کرد: بر خرید محصولات استانی متمرکز شده و مردم را به خرید محصولات تولیدی استان تشویق کنند. ضمن اینکه همزمان در جهت جلوگیری از شیوع فرهنگ نادرست خرید کالاهای غیر ایرانی تلاش کنند.

چاووشی با بیان اینکه برای کمک به خرید تولیدات ایرانی و علی‌الخصوص صنایع استان نیازمند فرهنگ سازی هستیم ادامه داد: باید زمینه فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی در این بخش فراهم و از ظرفیت رسانه‌ها در این حوزه بهره گرفته شود.

وی با اشاره به برخی برنامه‌های کلان دولت دوازدهم افزود: نوسازی ناوگان شهری و بین شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده از اقدامات مهم دولت است که در دستور کار قرار گرفته و در استان نیز باید در این جهت حرکت کنیم.

رئیس شورای برنامه‌ریزی استان با بیان اینکه جهت‌گیری اصلی ما در استان سمنان آغاز هرچه سریع‌تر نوسازی ناوگان درون شهری و بین شهری است اضافه کرد: یکی از عوامل اصلی نا امنی در مسیر جاده‌های استان تردد اتوبوس‌ها و کامیون‌های فرسوده و با عمر چند ده ساله است.

وی با بیان اینکه احیای بافت فرسوده و نوسازی ناوگان درون و برون شهری از اقداماتی است که جنبه زیست محیطی نیز داد گفت: دستگاه‌های متولی این طرح‌ها مشخص هستند و باید هر چه زودتر منابع ملی آن جذب و طرح عملیاتی شود.

استاندار سمنان با اشاره به نقش یگانه رسانه‌ها گفت: باید برای فرهنگ سازی و آگاهی‌بخشی عمومی در خصوص اقدامات بزرگ دولت از ظرفیت همه رسانه‌ها و خصوصا صدا و سیما استفاده کرد. ضمن اینکه بهتر است به ‌جای استفاده از تریبون‌های عمومی و بیان حرف‌های کهنه و تکراری که هیچ مصرفی نیز ندارد اولویت‌های جامعه را برای مردم توضیح و تشریح کرد.

چاووشی با بیان اینکه دولت دنبال عوام فریبی نیست افزود: شفاف سازی در تمام امور از برنامه‌های دولت است ، چرا که اگر دولت به‌دنبال عوام فریبی بود هیچگاه وارد این دو اقدام بزرگ نمی‌شد.

وی با بیان اینکه احیاء بافت فرسوده و نوسازی ناوگان حمل و نقل یک زیر ساخت مهم برای توسعه اقتصادی کشور است از بنیاد مسکن، دهیاری‌ها و تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط خواست تا بافت‌های فرسوده روستایی نوسازی و خسارت‌های ناشی از بلایای طبیعی را در این مناطق به حداقل برسانند.

این مقام ارشد اجرایی بیان کرد: نوسازی بافت فرسوده روستاها باید با تلاش بنیاد مسکن و حوزه روستایی و عمرانی به‌صورت مرتب پیگیری شود.

وی به معضل کم‌آبی در استان اشاره کرد و گفت: تغییر الگوی کشت در دستور کار جهاد کشاورزی است و آب منطقه ای نیز باید مستمرا این موضوع را پیگیری کند. چرا که امسال وضعیت نزولات آسمانی بسیار پایین تر از روال معمول سالانه بوده و لذا باید برنامه ریزی جهت سازگاری با وضعیت موجود به انجام رسد.

کم‌آبی امنیت استان را به مخاطره می‌اندازد؟

استاندار سمنان گفت: باید تا در سال آینده به مقدار قابل توجهی در مصرف آب صرفه جویی کرده و منابع موجود را مدیریت دقیق کنیم.

وی با بیان اینکه بحث کم آبی در استان جدی است بر لزوم مدیریت مصرف و فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی در این زمینه تاکید کرد و افزود: کم‌آبی امنیت ملی استان را دچار مخاطره می‌کند.

استاندار سمنان بر لزوم اجرایی شدن ایجاد سدهای مطالعه شده استان تاکید و تصریح کرد: سدهایی در گذشته در سطح استان ایجاد گردیده که لازم است فرمانداران به این مسئله ورود جدی داشته و زمینه اجرای پروژه‌ها را فراهم کنند.

چاووشی با انتقاد از برخی مشکلات در خصوص انتقال آب از سدهای احداث شده یادآور شد: نمی شود در جایی سدی بنا گردد اما برای انتقال آب از آن دچار مشکل باشیم . باید همه بسیج شوند تا از منابع سدها و آب‌های موجود در استان استفاده کرده و آنها را به مدار مصرف آورده و بدرستی مدیریت کنیم.

انتقاد استاندار به تعلل در واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام

وی با اشاره به لزوم واگذاری پروژه های نیمه تمام به بخش خصوصی گفت:باید تکمیل پروژه های نیمه تمام و یا واگذاری آنها بر اساس قانون در دستور کار قرار گیرد،متاسفانه در این زمینه تا کنون تلاش محسوسی انجام نشده و سرعت مطلوبی در واگذاری‌ها وجود نداشته است. لذا مدیران استان باید تلاش کنند تا پروژه‌های نیمه تمامی که قابلیت واگذاری دارند را در اسرع وقت مطابق قوانین به بخش خصوصی توانمند واگذار کنند.

وی با بیان اینکه فرهنگ اشتغال در کشور دچار مشکل است گفت: این مسئله که افراد کمتر کار کنند و بیشتر بخورند باید از جامعه زوده شود.

چاووشی اظهار کرد: یک میلیون تبعه خارجی در این کشور کار می‌کنند که لازم است با اصلاح فرهنگ کار و مهارت آموزی جایگزینی نیروی کار ماهر در کشور صورت گیرد.

استاندار سمنان با اذعان به اینکه باید فرهنگ اشتغال را به گونه‌ای نو و بدیع پایه‌ریزی کرد گفت: متاسفانه گرایش افراد تحصیل کرده به کارهای مهارتی و بخش صنعتی و تولیدی کم شده و گرایش آنها بیشتر به سمت کار اداری است.

وی بر لزوم استفاده از نیروهای خلاق و توانمند تاکید کرد و گفت: خالی کردن دستگاه‌های ادارای از نخبگان و اندیشمندان و جذب وابستگان و خویشاوندان موجب رکود فعالیت‌ها و در نتیجه شکست برنامه‌ها می‌شود.

رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان بر لزوم پرهیز از جذب افراد ناکارآمد و غیرمتخصص تاکید کرد و افزود: دستگاه‌های اجرایی بیش از حد گسترده و بزرگ شدند.

901

کد خبر: 916117

وب گردی

وب گردی