۲۸ اسفند پر ترددترین روز سفرهای جاده ای است/ رانندگان ازخواب آلودگی بپرهیزند

رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: سبقت غیر مجاز، عدم توجه به جلو، رانندگی در حال خستگی و خواب آلودگی از مهمترین عوامل تصادفات جاده ای است.

سرهنگ نادر رحمانی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار انتظامی ایسکانیوز توصیه هایی را به رانندگانی که در ایام تعطیلات نوروزی عازم سفر هستند را عنوان کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه ایام تعطیلات نوروز۹۷با تعداد روزهای بیشتری همراه است در موج اول سفر ها بر اساس توزیع زمان سفری که مسافران از۲۴اسفند انجام خواهند داد آغاز ودر۲۸ اسفند ماه به اوج خود برسد.

رحمانی بیان کرد: پیش بینی ما این است که ۲۸ اسفندامسال پر تردد ترین روز در این ایام خواهد بود و توصیه می کنیم که رانندگان و مسافرین اگر قصد سفر در ۲۸ اسفند را دارند حتما از وضعیت معبر با تماس به شماره تلفن ۱۲۰ یا شماره ۸۸۲۵۵۵۵۵ مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از وضعیت ترافیکی راه ها و جاده ها مطلع شوند.

رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا به خبرنگار ایسکانیوز گفت:شرایط محیطی در ایام نوروز حاکی از این است که ما از چند مقطع در این ایام نوروز شاهد بارش باران و یا حتی برف در برخی از محور های مواصلاتی کشور هستیم به همین خاطر به رانندگان تذکر می دهیم که احتیاط های لازم رانندگی در سطوح لغزنده را در نظر بگیرند و در این شرایط محیطی از سرعت وسیله نقلیه کم کنند.

رحمانی با اشاره به اینکه موضوع مهم دیگر در جلوگیری از بروز تصادف عدم رانندگی در حین خستگی و خواب آلودگی است افزود: متاسفانه اغلب تصادفات ما در نوروز سال گذشته به این علت بود و همینطور از علت های اصلی واژگونی وسایل نقلیه در سطح جاده ها در این ایام خواب آلودگی است.

وی گفت: در ترافیک های جاده ای که راننده ها ساعت های زیادی را پشت فرمان وسیله نقلیه خود هستند تا به مقصد برسند در صورت بروز چنین حالاتی رانندگان باید خودرو را در پارکینگ های تعیین شده در جاده کنار زده و بعد از کمی استراحت به مسیر ادامه دهند تا جان خود و سرنشینان را دچار مخاطره نکنند.

رحمانی با تاکید بر اینکه رانندگی در طول مدت شب هنگام و تاریکی هوا در این ایام را به هیچ عنوان توصیه نمی شود گفت: رعایت سرعت مجاز بسیار حائز اهمیت است یعنی رانندگان با رعایت سرعت مطمئنه آمادگی روبه رو شدن با هر نوع خطر احتمالی اعم ازتردد نا متعارف وسایل نقلیه دیگر، تردد افراد در سطح راه، تردد عابران پیاده، تردد احشام وحیوانات را خواهند داشت خصوصا پیچ و سر پایینی های تند که محل های خطرناکی هستند را با رعایت سرعت مطمئنه می توان کنترل کرد.

رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا ادامه داد: موضوع بعد عدم سبقت های غیر مجاز در راه های دو طرفه ای که جدا کننده ای ندارد است. رانندگان به هیچ عنوان نباید سبقت بگیرند زیرا این معابر برای سبقت مناسب نیستند و به هیچ عنوان نباید سبقت گرفت و رانندگان از سبقت گرفتن در محل های غیر مجاز جدا خودداری کنند و حتی اگر احساس کردند سبقت در محل های مجاز هم ممکن است باعث تصادف و برخورد شود به هیچ عنوان سبقت نگیرند چرا که تصادفات غیر مجاز که معمولا به تصادفات انحراف به چپ و یا تجاوز به چپ نامیده می شود معروف است تصادفات به شدت سنگینی است که صدمات جبران ناپذیری دارد.


وی گفت: اغلب این تصادفات دارای فوتی و جراحات خیلی سخت هستند و مصدومیت های غیر قابل جبران دارند در این سبقت ها صدمات شدیدی هم به وسیله نقلیه وارد می شود. .
رحمانی عدم توجه به جلو در رانندگی را علت مهم دیگر تصادفات عنوان کرد و گفت: توجه به رانندگی و اینکه وقتی در حال رانندگی هستیم صحبت با سرنشینان، ارتکاب اعمالی که راننده را از تمرکز رانندگی باز دارد مانند خوردن، آشامیدن و صحبت با تلفن همراه بحثی است که در پیشگیری از وقوع تصادفات اهمیت بسیار دارد .

رحمانی گفت: لحظه غفلت و لحظه عدم توجه به جلو برای راننده در چند ثانیه و حتی کمتر از ۲ ثانیه حتما برای رانندگان گرفتاری ایجاد خواهد کرد به عنوان مثال: وسیله نقلیه ای که ۸۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارد و در حال حرکت در جاده ای است حدود ۲۳ متر در یک ثانیه را طی میکند یعنی در یک ثانیه ۲۳ متر حرکت دارد و کافی است فقط ۱ الی ۲ ثانیه راننده حواسش از امر رانندگی معطوف به کار دیگری شود این راننده ۴۰ الی ۵۰ متر جابجا می شود بدون اینکه راننده به جلو توجه کرده باشد در این فاصله احتمال وقوع هر نوع خطری وجود دارد و تصادف ها هم به همین علت ها است.

رحمانی در پایان گفت؛ به رانندگان درون شهرتوصیه می شود در روزهای باقیمانده پایان سال که درون شهرها شاهد روزهای پر جنب و جوشی هستیم حتی المقدور از وسایل نقلیه شخصی استفاده نکنند و تا جایی که مقدور است از حمل و نقل عمومی به ویژه برای تردد در مناطق مرکزی شهراستفاده کنند و معمولا ترافیک های سنگین، نبود جای مناسب برای پارک خودرو موضوعاتی است که ممکن است برای شهروندان دردسر ساز شود.

رحمانی برای شهروندان ایامی بدون خطر و با سلامت ارزو کرد و از رانندگان خواست با در نظر گرفتن و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی ضامن سلامتی خود و سرنشینان خودروشان باشند.

اکرم جدیدی ممتاز

۷۰۵

کد خبر: 916146

وب گردی

وب گردی