پیش‌بینی ۴۵ میلیارد دلاری صادارات غیرنفتی تا پایان امسال

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه براساس آمار ۱۱ ماهه صادرات غیرنفتی کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد رشد داشته است، پیش‌بینی کرد که تا پایان سال صادرات غیرنفتی کشور به ۴۵ میلیارد دلار برسد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مجتبی خسروتاج در نشست کارگروه توسعه صادرات استان فارس گفت: در سال ۹۶ تجارت غیرنفتی کشور اعم از صادرات و واردات ۹۰ میلیارد دلار بوده که ۴۷.۶ میلیارد دلار آن واردات غیرنفتی و مابقی صادرات غیرنفتی بوده است.

او با بیان اینکه تجارت غیرنفتی ایران در ۱۱ ماهه گذشته ۱۴ درصد رشد داشته، افزود: در ۱۱ ماهه سال جاری تراز تجاری کشور منفی ۶ میلیارد دلار شد، زیرا رشد صادرات ما ۵ درصد و رشد واردات ما ۲۳.۵ درصد بوده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت کشور اضافه کرد: ۶۰ درصد کالاهای وارداتی ما مواد اولیه و واسطه‌ای بوده، ۱۶ درصد ماشین‌آلات، ۱۸ درصد کالاهای مصرفی و مابقی هم سایر اقلامی بوده است که در زیرگروه این موارد قرار نمی‌گیرند.

به گفته خسروتاج در بخش لوازم خانگی، خودرو و قطعات خودرو، محصولات نساجی و تجهیزات مخابراتی، ماشین‌سازی و تجهیزات نیروگاهی و برخی موارد دیگر تراز تجاری ما منفی بوده است. این ترازهای منفی به ما سیگنال می‌دهد که در کدام بخش باید خودمان را تقویت کنیم.

او اظهار کرد: بخش خصوصی با گرفتن آمار واردات و صادرات از گمرکات کشور باید تمرکز خود را بر بخش‌هایی که با تراز منفی روبه‌رو هستیم معطوف کند و ظرفیت‌های رقابتی را در خود پرورش و رشد دهد.

معاون وزیر صنعت یادآور شد: در جلسات کارگروه توسعه صادرات کشور مقرر شده که برنامه جامع برای صنعت آی. تی و صنعت گردشگری تدوین شود و همچنین برای آشنایی با ظرفیت‌های این بخش‌ سال آینده نمایشگاه تخصصی برای صنایع خلاق برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز در ادامه این جلسه به صادرات ۱۶ میلیون دلاری کنسانتره سرب و روی در سال جاری اشاره و خاطرنشان کرد: صادرات کاشی و سرامیک استان فارس ۱۲ درصد رشد داشته، صادرات سیمان استان فارس در ۱۰ ماهه سال جاری به ۳۶.۶ درصد رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۵ درصد رشد داشته است.

علی همتی با بیان اینکه در ۱۱ ماهه امسال ۴ هیئت تجاری از فارس به کشورهای دیگر اعزام شدند و در این مدت ۱۰ هیئت تجاری خارجی نیز در استان فارس پذیرش شدند، گفت: تعداد کارت‌های فعال بازرگانی استان فارس به ۱۲۰۱ کارت افزایش یافته که نسبت به سال‌های گذشته ۲۵ درصد رشد داشته است.

او همچنین اضافه کرد: صادرات غیرنفتی استان فارس در ۱۰ ماهه سال جاری ۱۰۴۴ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی ۲۰ درصد و از نظر وزنی ۳۰ درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس عنوان کرد: صادرات محصولات حیوانی استان فارس نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۹ درصد کاهش داشته است.

رئیس اتاق بازرگانی شیراز، نیز در این جلسه با بیان اینکه صادرات استان فارس کاملا غیرنفتی است و این استان سه درصد صادرات کشور را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: تحقق این آمار بدون صادرات میعانات گازی و نفتی بیانگر پشتیبانی و همت بخش دولتی و خصوصی در استان است.

جمال رازقی با بیان اینکه مشکل صادرات کشور بحران قیمت تمام شده است و کالاهای ما قدرت رقابت در بازارهای جهانی را ندارند، افزود: ما می‌توانستیم در شرایط خاص کشور قطر، بازار آن را در دست بگیریم و با وجود نبود امکانات، هواپیما اجاره شد و تلاش زیادی صورت گرفت اما متاسفانه نتوانستیم به آنچه مدنظر بود دست یابیم.

او با بیان اینکه امروز کانتینرهای یک کشور همسایه مسیر غرب تا جنوب کشور ما را طی و به قطر کالا صادر می‌کنند و البته این موضوع به منزله ناتوانی و عجز بخش خصوصی نیست، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فارس یک استان کشاورزی است اختصاص یارانه حمل هوایی میوه و تره‌بار برای ما یک ضرورت است که انتظار داریم این امر محقق شود.

منبع: ایسنا

401

کد خبر: 916243

وب گردی

وب گردی