عبداللهی : فربه شدن دولت خلاف اسناد بالادستی  است

نایب رییس اول کمیسیون مشترک اصلاح ساختار دولت با انتقاد شدید از تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: این چه معنایی دارد که می خواهیم خلاف اسناد بالادستی دست به بزرگ کردن دولت بزنیم و خرج روی دست نظام بگذاریم.

بیت الله عبداللهی نایب رییس اول کمیسیون مشترک اصلاح ساختار دولت در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز با انتقاد شدید از تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: این چه کار بیهوده ای است که یک بار وزارتخانه ها را ادغام کنیم و هنگامی که شاهد یک هماهنگی در مدیریت هستیم، به اشتباه خود اعتراف کنیم و دوباره دست به تفکیک بزنیم در حالی که هیچ کار کارشناسی هم در مورد ادغام و هم در مورد تفکیک صورت نداده ایم.

نماینده اهر و هریس خواستار شناسایی مشکلات این وزارتخانه ها شد و گفت: باید هدف ما چابک سازی دولت باشد. بنابر این هرجا که مشکل داریم راهکار پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه مدتهاست شعار تقویت بخش خصوصی را سر می دهیم اما خبری از تحقق این شعار نیست گفت: به جای آنکه با بزرگ کردن دولت بخواهیم وقت مجلس را بگیریم، بهتر است از بخش خصوصی کمک بگیریم و در مواردی که با مشکل رو به رو هستیم از بخش خصوصی استفاده کنیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خواستار حذف امور موازی شد و گفت: در همین وزارت صنعت، معدن و تجارت امور موازی داریم که باید آنها را حذف کنیم و در این صورت می توانیم این وزارتخانه را کارآمد کنیم نه آنکه به فکر آن باشیم که این مشکل را با مشکل بزرگتری گره بزنیم.

وی با تاکید بر اینکه سالها کار اجرایی کرده و فرماندار هم بوده است گفت: من درمدتی که کار اجرایی داشتم با تمام مشکلات دولت بزرگ رو به رو بودم. کاغذ بازی، موازی کاری، نبود انسجام و بسیاری موارد دیگر ناشی از فربه بودن دولت است که به جای آنکه بخواهیم باز هم دولت را بزرگ کنیم و اشکال ایجاد کنیم بهتر است مدیریت را واحد کنیم.

عبدالهی با تاکید بر اینکه بسیاری از کشورهای جهان به سمت کوچک سازی حرکت کرده اند گفت: کدام کشوری را سراغ داریم که تا بدین اندازه وزارتخانه داشته باشد؟ چرا فکر می کنیم داشتن وزارتخانه راهکار حل مشکلات است.

وی با اشاره به کشورهایی که چندین وزارتخانه ما را در یک وزارتخانه تعریف کرده اند گفت: متاسفانه گمان می کنیم باید وزیر و ساختمان اضافه کنیم در حالی که کشورهای پیشرفته جهان به جای بزرگ کردن وزراتخانه ها، به فکر استفاده از توان بخش خصوصی هستند واز این رویکرد نیز نهایت سود را برده اند.

نماینده اهر و هریس خواستار توجه به ساختار دولت های جهان و کارآیی آنها شد و گفت: تجربه جهانی نشان می دهد که بزرگ کردن دولت به غیر از سرگردان کردن سرمایه دار و سرمایه گذار هیچ نفع دیگری ندارد.

301

کد خبر: 916249

وب گردی

وب گردی