جزئیات جلسه مجلس با زغالسنگی‌ها/آغاز اجرای توافق ۶بندی

رئیس کمیته معدن خانه اقتصاد با اشاره به جزئیات جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با زغالسنگی‌ها گفت: یک توافق شش بندی در این جلسه به امضا رسیده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سعید صمدی با اشاره به جلسه مشترک انجمن زغالسنگ ایران با کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه اعضای هیات مدیره انجمن زغالسنگ پیرامون نقش معادن زغالسنگ در توسعه اقتصادی محرومیت زدایی و اشتغال بحث های بنیادی مطرح نموده و باتوجه به ذخایر و ظرفیت توسعه معادن زغالی و همچنین نیاز روز افزون کشور به زغالسنگ مهم ترین راه حل برون رفت از بحران و توسه معادن را قیمت گذاری واقعی زغالسنگ باتوجه به قیمت های جهانی و شرایط کیفی زغالسنگ ایران وهمچنین پرداخت بموقع مطالبات معادن زغالسنگ از ذوب آهن اصفهان اعلام نمودند.

رئیس کمیته معدن خانه اقتصاد ایران افزود: در این جلسه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی اعلام آمادگی نمودند با استحکام از حیات و توسعه معادن زغالسنگ دفاع نمایند و بر این اساس مقرر شد تا باتوجه به اینکه معادن زغالسنگ از نظر اقتصادی شرایط سخت و پیچیده ای دارند و دولت و حاکمیت باید به آنها کمک کند؛ لذا معادن زغالسنگ از پرداخت ۱ درصد فروش قانون بودجه سال ۹۷ و قانون برنامه ششم بعنوان عوارض معاف شدند.

او تصریح کرد: در توافق دوم، تاریخ اعمال نرخ جدید زغالسنگ درسال ۹۶ از اول مهرماه بوده و درجهت واقعی نمودن قیمت زغالسنگ از ابتدای سال ۱۳۹۷، هیاتی متشکل از ذوب آهن، هیات مدیره انجمن زغالسنگ ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت و کارشناسان بی طرف باتوجه به قیمت جهانی و شرایط کیفی زغالسنگ ایران قیمت جدید را مشخص و وزارت صنعت، معدن وتجارت و وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی ملزم به اجرای آن هستند.

به گفته صمدی، باتوجه به ذخایر مناسب درجهت متنوع نمودن مشتریان مقرر شد معادن زغالسنگ با تشکیل کنسرسیوم نسبت به بازاریابی دربازارهای جهانی و صادرات زغالسنگ اقدام نماید؛ باتوجه به لزوم توسعه و بازسازی معادن زغالسنگ و به روز نمودن تکنولوژی استخراج معادن مقررگردید اقدامات لازم جهت استفاده معادن زغالسنگ از صندوق توسعه ملی فراهم شود.

او اظهار داشت: در جهت بالا بردن ضریب ایمنی معادن زغالسنگ مقرر گردید وزارت صنعت معدن وتجارت به تعهدات خود در زمینه کمک به ایمنی معادن از طریق خرید تجهیزات ایمنی و ارسال آن به معادن زغالسنگ و همچنین ایجاد پایگاههای سه گانه ایمنی و نجات اقدام نماید.

رئیس کمیته معدن خانه اقتصاد گفت: با توجه به ذخایر زغالسنگ ایران و قیمت مناسب انرژی زغالسنگ نسبت به مشتقات نفتی مقرر گردید، انجمن زغالسنگ پیشنهادات خود را جهت متنوع نمودن مصرف زغالسنگ در صنایع انرژی به عنوان سوخت در نیروگاه تولیدبرق، کارخانجات سیمان و سایر صنایع ارائه نماید .

او اظهار داشت: مقرر گردید جلسه بعدی مشترک انجمن زغالسنگ ایران، نمایندگان حوزه معادن زغالسنگ و وزارت صنعت معدن وتجارت آخر اردیبهشت ۱۳۹۷ در محل مجلس شورای اسلامی برگزار گردد.

منبع: مهر

401

کد خبر: 916430

وب گردی

وب گردی