بازگشت صدها هزار آواره سوری به حلب

وزارت دفاع روسیه روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد بیش از ۸۰۰ هزار شهروند آواره سوری به حلب و حومه آن بازگشتند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد به دنبال آزادسازی حلب از چنگ جبهه النصره، بیش از 800 هزار شهروند سوری به این شهر و حومه آن بازگشتند.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود اعلام کرد: «بیش از 800 هزار نفر به شهر حلب و حومه آن که از دیت جبهه النصره و گروه‌های وابسته به آن آزاد شده است، بازگشتند. مقامات محلی به بازسازی مسکن‌ها کمک می‌کنند. بازارها، فروشگاه‌ها، مدارس و تاسیسات پزشکی مشغول به کار هستند. بخش کشاورزی نیز در حال احیا است.»

علاوه بر این، طبق اطلاعات ارتش روسیه، شهروندان سوری که از دسامبر 2016 حلب را به مقصد «اِدلِب» سوریه ترک کردند، از 4 مارس دوباره به خانه‌های خود بازگشتند.

وزارت دفاع روسیه در ادامه بیانیه خود اعلام کرد: «دست‌کم 870 خانواده و در مجموع 3409 فرد از طریق یک گذرگاه انسانی که با همکاری ایران-روسیه-ترکیه در منطقه تل السلطان-ابوظهور ایجاد شده است، از ادلب به حلب بازگشتند.»

در عین حال، وزارت دفاع اعلام کرد مرکز روسی نظارت بر اجرای آتش‌بس سوریه در حال مذاکره با سران گروه‌های مسلح مخالف در سراسر مناطق در حال جنگ این کشور است.

این وزارتخانه در ادامه بیانیه خود با اشاره به آموزش گروه جدیدی از تروریست‌ها از سوی آمریکا اعلام کرد: «نیروی تشکیل شده در شمال از سوی ارتش آمریکا، ساکنان رقه را از رفتن به مناطق امن‌تر منع می‌کند.»

ارتش روسیه در ادامه افزود تنها چند منطقه در مرکز رقه (که از سوی متحدان آمریکا آزاد شد) برای زندگی مناسب است، در حالی که مابقی شهر پر از بمب‌های عمل نکرده و دستگاه‌های انفجاری دست سازی است که قبلا جان بیش از پانصد نفر را گفته است. علاوه بر این، آمریکا مانع از ورود هرگونه کمک‌های بشردوستانه یا مقامات سازمان ملل به رقه برای ارزیابی دامنه فاجعه انسانی در این منطقه می‌شود.

بیانیه وزارت دفاع ادامه داد: «هزاران بدن متلاشی شده شهروندان سوری و نظامیان که به دلیل حملات سنگین هوایی در رقه جان خود را از دست داده‌اند، جمع آوری نشده است و در میان ویرانه‌ها باقی مانده‌اند. شیوع بیماری‌های عفونی که با فرا رسیدن تابستان تهدیدی برای تبدیل شدن به یک بیماری همه‌گیر است، در این شهر به چشم می‌خورد.»

بیانیه وزارت دفاع در ادامه اظهار داشت: «علی رغم اطمینانی که از سوی ارتش آمریکا برای دریافت کمک‌های انسانی و توزیع آن در میان آوارگان «تنف» حاصل شد، نمایندگان ارتش آمریکا از هرگونه تضمینی در مورد این که کمک‌های انسانی در میان شهروندان توزیع شود و به نیروهای نظامی تحت کنترل آمریکا تعلق نگیرد، سرباز زدند.»

در ادامه بیانیه مذکور آمده است: «در نتیجه آمریکا، انگلیس و کشورهای ائتلافی آن‌ها که از تصویب قطعنامه 2401 حمایت کردند، اکنون تعهد خود را کاملا نادیده می‌گیرند.»

وزارت دفاع روسیه در بیانیه روز شنبه خود اعلام کرد: «یکی از الویت‌های دولت سوریه بازگرداندن جمعیت به مناطق شرقی دیرالزور است که متحدان آمریکایی بر آن نظارت می‌کنند. ارتش ائتلافی آمریکا که در این مناطق مستقر است از بازسازی نهادهای دولتی سوریه در این منطقه جلوگیری می‌کند.»

این وزارتخانه خاطر نشان کرد بیش از 23 هزار نفر به منطقه دیرالزور، که از یک دسامبر تحت نظارت دمشق است، بازگردانده شدند.

کد خبر: 916431

وب گردی

وب گردی