دانشجوی دانشگاه آزاد از کاه و کلش خمیر کاغذ می سازد

محمدرضا اسماعیلی راد دانشجوی گلستانی است که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد تحصیل می کند ، این دانشجوی خلاق توانسته با استفاده از کاه و کلش گندم و ضایعات محصولات کشاورزی نظیر نیشکر ، خمیر کاغذ تهیه کند .

به گزارش ایسکانیوز، اسماعیلی راد در خصوص نحوه کار خود گفت : اهمیت این کار به این خاطر است که امروز ما با روند نابودی جنگل ها و قطع درختان مواجه هستیم که عمدتا برای تهیه کاغذ استفاده می شوند .

وی افزود : کشور ما با داشتن اقلیم های متفاوت و کشت محصولات کشاورزی متعدد ، پسماندهای کشاورزی فراوانی دارد لذا تصمیم گرفتم تا از ضایعات این محصولات هم استفاده کنم .

این نخبه گلستانی بیان کرد : روزانه بالغ ‌بر 100 تن به همراه تولید سبدی از محصولات جانبی ناشی از ضایعات مواد حین فرآیند تولید خمیر کاغذ تولید می کنیم .

اسماعیلی راد ادامه داد : همانطور که فائو سازمان خوار و بار جهانی اعلام کرده در ایران هنگام برداشت محصول 30 تا 35 درصد محصول ، بصورت ضایعات هدر می رود که رقم زیادی است و می تواند هم به کشاورز سود برساند و هم محیط زیست را سالم نگه دارد .

این دانشجوی کارآفرین تصریح کرد : در سالی که مزین به اشتغال و تولید ملی بود تصمیم گرفتم تا برای کاهش ضایعات کشاورزی و استفاده بهینه از آنها ، همچنین ایجاد ارزش افزوده و افزایش درآمد های غیر کشاورزی و توسعه صنایع تکمیلی در بخش کشاورزی این واحد را راه اندازی کردیم .

اسماعیلی راد که عضو هیأت مدیره شرکت تسکا نیز می باشد ، خاطرنشان ساخت : تولید خمیر کاغذ از ضایعات کاه، کلش و تفاله نیشکر می‌تواند علاوه بر جلوگیری از قطع درختان، حفظ منابع طبیعی و جنگل‌ها را به دنبال داشته باشد.

این دانشجوی نخبه با بیان اینکه در کارخانه ، از ضایعات کشاورزی همچون تفاله گندم و برنج، ضایعات گندم، شالی و جو برای درست کردن خمیر کاغذ استفاده می شود ، افزود : ما حتی از ضایعات نیزارهای اطراف زمین‌های کشاورزی نیز استفاده می کنیم.

اسماعیلی راد اضافه کرد : فراوری کاعذ یک صنعت استراتژیک است که در کشور ما کاربرد فراوانی دارد ، لذا تصمیم گرفتیم با درنظر گرفتن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و در راستای حفظ محیط‌ زیست و ایجاد اشتغال کمک کنیم .

وی یادآور شد : علاوه بر بهره‌برداری از ضایعات کشاورزی و تولید خمیر کاغذ بکر مورد نیاز صنایع در نظر داریم تا با همت کارشناسان داخلی، حوزه صنایع تبدیلی ضایعات کشاورزی در استان گلستان را که قطب کشت گندم است بیش از پیش توسعه دهیم .

کارآفرین نمونه استان گفت : این کارخانه با رویکرد خودکفایی در صنایع کاغذسازی و در راستای تحقق صادرات محصولات به کشورهای خارجی گام برمی‌دارد و در درازمدت به اهداف بزرگتری می اندیشد .

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

۲۰۱

کد خبر: 916531

وب گردی

وب گردی