140 تن مواد غذایی فاسد در سال 96 معدوم شد/ رضایتمندی 94 درصدی مردم از سامانه 190 در نحوه رسیدگی به شکایات مردمی

رییس سامانه بهداشت 190 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از معدوم سازی بیش از 140 تن انواع مواد غذایی فاسد، غیر قابل مصرف و تاریخ گذشته در سال 1396 خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، مهندس محراب آقازاده با بیان این که در سال 1396 مردم 272 هزار و 708 مرتبه با تلفن شکایت های مردمی سامانه بهداشت 190 تماس و 86 هزارو 987 شکایت و گزارش های خود را در زمینه تخلفات بهداشتی مشاهده شده در کشور در این سامانه ثبت کردند، افزود: جنسیت تماس گیرندگان 76 درصد آقایان و 24 درصد خانم ها بودند.

وی افزود: بیشترین شکایت ها از دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی (12درصد)، مشهد (12 درصد)، دانشگاه علوم پزشکی ایران (11 درصد)، شیراز(8 درصد) و اصفهان (8 درصد) و از شهر های تهران، مشهد، کرج، اصفهان، شیراز، قم و یزد بوده است.

رییس سامانه بهداشت 190 وزارت بهداشت ادامه داد: شکایت از اماکن مسکونی دارای فعالیت غیر مجاز و غیر بهداشتی با 13 درصد، نانوایی ها 10 درصد، اغذیه فروشی و ساندویچ و پیتزا 10 درصد، سلف سرویس و رستوران 8 درصد و بقالی و سوپرمارکت نیز 8 درصد در صدر اخبار این سامانه قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: بیشترین مورد شکایت نیز از عرضه مواد غذایی صنفی سنتی فاسد با 10 درصد، دفع غیر بهداشتی فاضلاب 6 درصد و عرضه مواد غذایی بسته بندی شده فاقد تاریخ مصرف معتبر 6 درصد بود.

آقازاده خاطرنشان کرد: اقدامات قانونی معمول در زمینه این شکایت ها منجر به رفع نقص 17 درصد، مکاتبه و معرفی به مراجع قضایی به میزان 15 درصد، ابلاغ اخطار و ارائه مهلت رفع نواقص غیر بحرانی به میزان 14 درصد، تحویل اخطار 48 ساعته جهت غیر فعال سازی و رفع نواقص بحرانی به میزان 5 درصد، معدوم سازی مواد غذایی به میزان 4 درصد و تحویل اخطار 48 ساعته برای نواقص غیر بحرانی به میزان 3 درصد شد.

رییس سامانه بهداشت 190 وزارت بهداشت در ادامه گفت: اخبار و شکایات مربوط به مواد غذایی فاسد، تاریخ مصرف گذشته و غیر قابل مصرف، منجر به کشف، جمع آوری و معدوم سازی بیش از 140 هزار و 28 کیلوگرم کالاهای آسیب رسان به مصرف کننده شد که بیشترین این مواد غذایی شامل انواع شیرینی جات، سوسیس و کالباس، انواع ترشیجات، انواع نوشیدنی ها، انواع تنقلات، انواع فراورده های گوشتی و پروتئینی، انواع لبنیات و غیره شده است.

رییس سامانه بهداشت 190 وزارت بهداشت با اعلام اینکه میزان رضایتمندی مردمی از نحوه رسیدگی به شکایات مردمی بر اساس نظرسنجی های تلفنی به عمل آمده نیز 94 درصد بوده است، گفت: سامانه بهداشت 190 به طور شبانه روزی و در تمام ایام هفته و با توجه به آغاز سفرهای نوروزی، آماده دریافت شکایت های مردمی در زمینه موضوعات مختلف بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای از جمله تخلفات مورد مشاهده در اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی مانند رستورانهای شهری و بین راهی، هتل ها، مسافرخانه ها است و هموطنان عزیز می توانند از اقصی نقاط کشور با شماره تلفن 190 با این سامانه تماس گرفته و شکایات بهداشتی خود را مطرح نمایند تا در اسرع وقت به آنها رسیدگی شود.

701

کد خبر: 916671

وب گردی

وب گردی