کیفیت BYD S6 زیر ذر‌ه‌بین؛ وسواس به‌سبک اروپایی‌ها

شرکت کارمانیا با اینکه سابقه طولانی‌مدتی در این میدان نبرد ندارد ولی در همین مدت کوتاه نیز توانسته سهم خوبی از بازار کراس‌اوورهای چینی را از آن خود کند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ چندی است که بازار خودروی ایران تبدیل به بهشت کراس‌اوورهای چینی شده است. حضور انواع و اقسام برندها و مدل‌ها، رنگ و بویی خاص به این حوزه بخشیده است. تب شاسی‌بلندهای جمع‌وجور به‌قدری بالا گرفت که بعد از دوره کوتاهی از واردات، شرکت‌ها به سمت ساخت و مونتاژ آن رفتند. اما نکته اینجاست با اینکه برندها و مدل‌های مختلفی در ایران حضور دارند، اما اقبال همگی آن‌ها چندان درخشان نیست.

شرکت کارمانیا با اینکه سابقه طولانی‌مدتی در این میدان نبرد ندارد ولی در همین مدت کوتاه نیز توانسته سهم خوبی از بازار کراس‌اوورهای چینی را از آن خود کند. ‌برندی که کرمانی‌ها دست روی آن گذاشته‌اند، BYD است. یکی از پیشروترین شرکت‌های خودروسازی چین و یکی از معدود برندهایی که توانسته در بازار اروپا و آمریکا حضور پیدا کند. پیش از این بارها درباره مشخصات فنی شاسی‌بلند تولید داخل کارمانیا یعنی بی‌وای‌دی S6‌ صحبت شده است. اما این‌بار قصد داریم این خودرو را از زاویه‌ای دیگر بررسی کنیم. شاید یکی از دلایل یار شدن بخت با این خودرو،‌ کیفیت بالای ساخت آن باشد. نکته‌ای که در نگاه اول به چشم نمی‌آید ولی در طول مدت‌زمان مصرف است که دل مشتری را به دست می‌آورد.

1- یکی از اصلی‌ترین ایرادها به خودروهای چینی، کیفیت نه‌چندان مطلوب داشبورد و کنسول آن‌ها است. آنچه می‌بینید درواقع یک چیدمان مناسب و باکیفیت از بی‌وای‌دی فوق است. حتی در تصویر نیز کیفیت بالای آن مشاهده می‌شود.

2- طراحان، مهندسان و سازندگان بی‌وای‌دی اوج دقت را حتی در طراحی لوگوی درخشان BYD‌ نیز به کار برده‌اند.

3- زوایای شکل‌گرفته روی بدنه در اوج سادگی، وقار و ابهت خاصی دارند. همین است که باعث شده خودروی فوق در نگاه اول اروپایی به نظر بیاید.

4- دیگر همه می‌دانند که اغلب چینی‌های تازه‌وارد برای اسپرت کردن محصولاتشان از پشت آمپر اغراق‌آمیز استفاده می‌کنند. نمایشگری که معمولاً در آن از رنگ و لعاب جعلی و یک برچسب استفاده شده است. اما آنچه روی S6 می‌بینیم پشت‌آمپر حرفه‌ای و واقعی است.

5- اولین چیزی که در نمای ظاهری یک خودرو به چشم می‌آید، جلوپنجره آن است. قطعه در ظاهر ساده‌ای که تاثیر چشم‌گیری در زبان طراحی خودرو دارد. بی‌وای‌دی جلوپنجره این شاسی‌بلند خود را با نهایت دقت طراحی کرده است. به‌قدری دقیق که گویا قرار است با میکروسکوپ به آن نگاه کرد.

6- کارشناسان دنیای طراحی خودرو برخلاف ناظران معمولی، ریزه‌کاری‌هایی را می‌بینند که از چشم بقیه پنهان است. به‌ عقیده این افراد، محل اتصال قطعات با بدنه، از جمله نکاتی است که تنها از پس خودروسازان حرفه‌ای بر می‌آید. همانطور که مشاهده می‌شود، حتی در نصب چراغ عقب نیز نهایت دقت صورت گرفته است. طوری‌که گویا چراغ عقب قسمتی از بدنه است.‌

7- ایراد اصلی شاسی‌بلندهای جمع‌وجور و یا کراس‌اوورها، فضای اندک برای سرنشینان عقب به‌خصوص در قسمت شیب انتهایی و محل قرارگیری پاهای آن‌هاست. اما S6 مانند یک شاسی‌بلند فول‌سایز، فضایی مناسب برای 5 نفر بالغ و تنومند را دارد.

8- زیردستی ساده از جنس چرم، چیزی است که پیش‌تر روی اوپل Mokka دیده بودیم.

9- شرکت حتی به فکر رفاه سرنشینان عقب نیز بوده است. به جنس و متریال ساخت جالیوانی عقب دقت کنید.

10- از روی کیفیت ساخت دکمه و شصتی که حتی به چشم نمی‌آید، باید میزان وسواس طراحان این خودرو را درک کرد.

11- در مدل‌های فول این خودرو یک دوربین و حسگر کوچک روی آینه‌های جانبی تعبیه شده است. این قطعه بر خلاف هم‌وطنان دور از چشم قرار گرفته است. یعنی قرار نبوده وسیله‌ای برای فخرفروشی باشد.

12- در قسمت قبلی اشاره شد که محل قرارگیری قطعات روی بدنه، نشانه‌ای از میزان دقت در خط مونتاژ است. مه‌شکن‌ها اغلب در شاسی‌بلندها به‌عنوان یک عضو کارا به حساب می‌آیند ولی آنطور که در S6 مشاهده می‌شود این قطعه برای زیبایی نیز کاربرد دارد.

13- بار دیگر چراغ‌های عقب. درست مانند نسل قبلی خودروهای ژاپنی و درست برخلاف نمونه‌های فعلی کراس‌اوورهای چینی. قرار نیست یک خودرو در نمای انتهایی زیاده‌روی کند. سادگی همیشه بهترین مد است.

14- شاید همین تصویر بهترین توصیف از کیفیت بی‌وای‌دی فوق باشد. زیربندی S6 در نهایت پاکیزگی و دقت بوده است.

15- فضای داخلی محفظه موتور نیز برای خودش المان‌های چشم‌نوازی دارد. گاردهای اطراف برای ایمنی هرچه بیشتر در حین تصادف هستند.

16- دکمه‌های کنترلی روی فرمان حس خوب باکیفیت بودن را القا می‌کنند.

17- حتی روی کیفیت ترمز دستی نیز کار شده است. درست مانند یک خودروی مسابقه‌ای.

18- چینی‌سوارها عادت دارند که بعد از مدتی دکمه‌های شیشه‌بالابر روی درب‌ها از کار بیفتند و یا به سر و صدا بیفتند. اما S6 در این زمینه متفاوت نشان داده است.

19- این سبک از باز و بسته شدن سان‌روف را پیش‌تر روی لکسوس و تویوتا دیده بودیم.

20- حتی درون محفظه جاعینکی نیز مخمل تعبیه شده است.

21- میزان تمرکز روی کیفیت را حتی می‌توان روی آلیاژ به کار رفته در پدال‌ها نیز مشاهده کرد.

22- استفاده از پلاستیک مرغوب بر روی دکمه نور بالای آینه به‌خوبی حس می‌شود.

23- فضای صندوق عقب به‌اندازه‌ای تر و تمیز است که انگار فضایی برای مسافر بوده است.

24- دیگر همه می‌دانند که جنس پلاستیک داشبورد در اکثر چینی‌ها، بسیار زننده و پیش پا افتاده است. اما بی‌وای‌دی فوق این نظر را تغییر داده است.

400

کد خبر: 916855

وب گردی

وب گردی