نقش بورس کالا و مناطق آزاد در تحقق شعار سال 97/  اولتیماتوم مجلس به مناطق آزاد

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: بورس کالا و مناطق آزاد از جمله سازمان هایی هستند که تاثیر به سزایی در تحقق شعار سال 97 خواهند داشت.

عزیز اکبریان، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز به اقداماتی که باید در راستای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی در دستور کار قرار گیرد، اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری طی سال های متمادی، عنوان های اقتصادی را جهت نامگذاری سال مورد استفاه قرار داده اند و با توجه به اینکه مشکل اقتصادی توام با اشتغال و معیشت مردم به عنوان اصلی ترین معضل کشور محسوب می شود؛ بنابراین تشخیص درستی را برای نامگذاری سال ها انتخاب کرده اند.

او در ادامه بیان کرد: یکی از راه های برون رفت از مشکلات موجود در اقتصاد مقاومتی، بحث تولید و استفاده از کالاهای ایرانی است.

اکبریان با بیان اینکه دولت و مردم برای تحقق شعار سال 97 وظایفی را بر عهده دارند که هر یک از آنها باید هر چه زودتر به وظایف خود عمل کنند، افزود: دولت در این زمینه باید تمام توانایی خود را برای حمایت از تولید کالای ایرانی به کار گیرد، بنابراین جلوگیری از واردات کالاهایی که مشابه آن در کشور وجود دارد از جمله مسائلی است که دولت باید هر چه زودتر تغییر در این رویه را در دستور کار قرار دهد.

به گفته رئیس کمیسیون صنایع و معدن مجلس شورای اسلامی، هیچ کشوری مانند کشورهای اروپایی جهت جلوگیری از بهم ریختن بازار اجازه واردات کالاهایی که مشابه آن در کشور وجود دارد را نمی دهند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اینکه مجلس در زمینه قانونگذاری این موضوع، تصمیماتی را اتخاذ خواهد کرد؛ گفت: در روز 21 فروردین جلسه ای با حضور وزیر اقتصاد و دارایی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و رئیس بانک مرکزی با موضوع حمایت از تولید کالای ایرانی در کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

او اظهار داشت: مردم ایران باید بدانند زمانی که از کالای خارجی استفاده می کنند در حال خیانت به کارگران ایرانی هستند و اشتغال را در کشور نابود خواهند کرد؛ بنابراین استفاده از کالای ایرانی راهی برای حمایت از تولید در کشور است.

به گفته اکبریان، امیدواریم تولیدکنندگان اقداماتی را جهت افزایش کیفیت کالاهای خود در دستور کار قرار دهند تا مردم تمایل بیشتری برای جایگزین کردن کالاهای ایرانی به جای کالاهای وارداتی داشته باشند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با نقش بورس کالا و مناطق آزاد در تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی اشاره و بیان کرد: بورس کالا و مناطق آزاد از جمله سازمان هایی هستند که تاثیر به سزایی را در تحقق شعار سال خواهند داشت، در ابتدا باید مسئولان حاضر در مناطق آزاد بحث واردات را تبدیل به صادرات کنند و دولت هم باید در این زمینه دستورالعمل محکمی را صادر کند در غیر اینصورت مجلس به این موضوع ورود خواهد کرد و ضمن اتخاذ تصمیمات، محدودیت هایی را در زمینه واردات در مناطق آزاد ایجاد خواهد کرد.

عزیزیان با بیان اینکه به طور قطع اگر مناطق آزاد در رویه کار خود و نیز واردات تغییری را ایجاد نکند و با همین روند به کار خود ادامه دهد در آینده مجبور به ایجاد محدودیت هایی برای مناطق آزاد خواهیم بود، گفت: این موضوع که اجناس در مناطق آزاد با کامیون وارد می شوند و در انتها اقدام به توزیع کالاهای خارجی در کشور می کنند اقدام بسیار اشتباهی است که باید تغییراتی در این روند ایجاد شود.

او با تاکید به نقش بورس کالا در تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی، افزود: بورس کالا با توجه به ایجاد شفافیت و تعادل بخشی به بازار کالاها، نقش مهمی در زمینه حمایت از کالای ایرانی خواهد داشت.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: باید در راستای حمایت از کالا و تولیدکنندگان، بورس کالا را بیش از گذشته تقویت کنیم چرا که در فضای غیرشفاف امکان حمایت هدفمند به مراتب مشکل تر می شود.

401

کد خبر: 917086

وب گردی

وب گردی