از بوی باروت داعش  در پارلمان  تا  لوور، لوبر، لور !!!

پارلمان دهم پس از گذشت نیمی از فعالیت چهارساله خود اتفاقات بعید الوقوعی را در دومین سال خود تجربه کرد که بی سابقه ترین آن حمله گروهک تروریستی داعش به ساختمان قوه مقننه ،به عنوان یکی از نهادهای حاکمیتی ایران شد که در جریان این حمله چند تن از کارمندان به شهادت رسیدند که در آخر با هوشیاری نیروهای امنیتی این اقدام ناکام ماند.

سرویس سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز در گزارشی به مهمترین رویدادهای پارلمان در سال ۹۶ پرداخته که در ذیل می‌خوانید:

" اولین نشست علنی نمایندگان مجلس در ابتدای سال با 51 کرسی خالی "

اولین نشست علنی نمایندگان مجلس در 15 فروردین 96 در حالی آغاز شده بود که از مجموع 286 نفر از وکلای ملت صندلی 51 نفر از نمایندگان سبز نشین در صحن علنی خالی بود. این غیبت ها حاکی از آن بود که هنوز برای برخی نمایندگان تعطیلات تمام نشده و هنوز در گیر و دار عید دیدنی های خود با بستگان و آشنایان بودند و رتق و فتق امور جری مردم و کشور در اولویت بعدی آنها محسوب می شده است که در همین ابتدای سال جدید 97 امید داریم اولویت امور نمایندگان مردم باشند.

" لابی بازی لاریجانی برای تصاحب ریاست دهم "

طبق سنوات گذشته موعد انتخابات هیات رییسه مجلس که هر سال اواسط خرداد ماه برگزار می شود برای دومین بار فرا رسید و حال و هوای پارلمان مملو از باید ها و نباید ها بود و انتخابی که فراکسیون های مجلس به دنبال کسب کرسی ریاست صندلی سبز بهارستان بودند.

شاید به جهت تکرار سالانه این رویداد چندان موضوع منحصر به فردی نباشد اما باید توجه داشت که این انتخابات تکلیف یکسال صدرنشینی عده‌ای از نمایندگان را تعیین می‌کند و همین امر می‌تواند بر بسیاری از شئونات مجلس از تصمیم‌گیری‌های داخلی یا لابی‌های خارجی آن تاثیرگذار باشد ضمن آنکه فضا برای تجمیع برخی از تفکرات در هیات رییسه در پویایی و کرختی عملکرد قوه مقننه نیز بسیار اثر بخشی دارد.

انتخاب علی لاریجانی به ریاست مجلس در دهمین سال متوالی از نکات مهم دیگر در جریان انتخابات هیات رییسه مجلس بود؛ اگر چه وی در این انتخابات برخلاف سال گذشته رقیبی سرسخت نداشت و قبل از برگزاری انتخابات رقبایی که نامشان از سوی فراکسیون های مجلس به عنوان کاندیدا مطرح شده بودند یک به یک از میدان به در شدند و نهایتا با لابی هایی که صورت گرفت ریاست دهم لاریجانی برای تصاحب صندلی سبز خانه هرمی‌شکل بهارستان مسجل شد.

او نهایتا با کسب ۲۰۴ رای و در حالی که مورد اجماع سه فراکسیون سیاسی مجلس بود در کرسی ریاست ابقا شد؛ ضمن اینکه رای او نسبت به سال اول مجلس دهم به تعداد ۳۳ رای ریزش داشت.

"بوی باروت داعشی ها در مجلس "

حوالی ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه صبح روز هفدهم خرداد ماه سالی که گذشت و در حالی که یکی از جلسات علنی عادی مجلس با یک دستور کار روزمره در حال برگزاری بود، تیراندازی در درب ورودی ساختمان مجلس شورای اسلامی آغاز شد و گزارش‌شده که چهار نفر با در دست داشتن سلاح گرم به ساختمان پارلمان حمله کردند و با به رگبار بستن مراجعان راه خود را برای ورود باز کردند اما ظاهرا به دلیل عدم آشنایی با نقشه مجلس به جای صحن مجلس به سمت دفاتر نمایندگان (ساختمان هفت طبقه) رفتند.

این حمله تروریستی که نخستین حملهٔ داعش در خاک ایران بود، که تا ساعت ۱۴: ۱۴ دقیقه ادامه داشت و در جریان این تعرض ‌۱۲ نفر از مردم مراجعه‌کننده به مجلس و کارمندان مجلس به شهادت رسیدند و ۴۲ نفر زخمی و مجروح شدند.

نکته قابل توجه در این میان ادامه جلسه علنی مجلس در جریان این حمله بود که نمایندگان تا پایان جلسه روال عادی کار خود را ادامه دادند و حتی برخی از آنها با گرفتن سلفی از خود سعی در تلطیف فضا و حفظ آرامش داشتند؛ موضوعی که موجب سوءبرداشت و انتقادهایی در فضای مجازی شد. البته پس از پایان جلسه علنی نمایندگان تحت تدابیر امنیتی و از درهای پشتی از ساختمان مجلس خارج شدند.

در آخر پس از گذشت 9 ماه از این اتفاق طبق اعلام دستگاه های امنیتی و پدافندعامل مقرر شد تا سیستم امنیتی مجلس به کلی تغییر کرده و با دیوارکشی در بیرون ساختمان مجلس و همچنین مسدود کردن خیابان مردم ضریب امنیت ساختمان بهارستان افزایش پیدا کند.

" از تحلیف دوازدهم تا سلفی دردسرساز "

مراسم تحلیف رئیس جمهور دوازدهم حسن روحانی (شنبه ۱۴ مردادماه) از ساعت ۱۷ تا ۱۸:۰۵ دقیقه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و با حضور رؤسای قوای مقننه و قضاییه، اعضای شورای نگهبان، ۲۵۴ نفر از نمایندگان مجلس، وزرا و معاونان رئیس‌جمهور و سایر مسئولان لشکری و کشوری و ۱۰۵ هیات خارجی برگزار شد.

از دیگر میهمانان این مراسم عمار حکیم؛ رئیس ائتلاف ملی عراق، موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اشرف غنی؛ رئیس جمهور افغانستان، سرلشکر صالحی؛ فرمانده کل ارتش، سردار باقری؛ رئیس ستادکل نیروهای مسلح، محمدی گلپایگانی؛ رئیس دفتر مقام معظم رهبری، آیت الله جنتی؛ رئیس مجلس خبرگان رهبری، عفت مرعشی؛ همسر رییس اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام و محسن هاشمی؛ فرزند آیت‌الله هاشمی بودند.

گفتنی است چهره دختر حسن روحانی نیز در این مراسم در کنار سایر میهمانان به چشم میخورد؛حسن روحانی 2 دختر و 3 پسر دارد، که یکی از پسرانش (با نام محمد) در سال 76 فوت کرد و یکی از دخترانش نیز در اتریش زندگی می‌کند؛در عکس فوق دومین نفر از سمت چپ، چهره دختر حسن روحانی را نشان می‌دهد.

اما مهمترین اتفاق مراسم تحلیف حسن روحانی در مجلس که تا مدت‌ها حاشیه از متن آن، پررنگ‌تر شد؛مربوط به سلفی گرفتن برخی نمایندگان با فدریکا موگرینی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود؛ گویا این نمایندگان این چهره را بنا به اقتضائات سیاسی تنها از تلویزیون دیده بودند و دیدار از نزدیک با وی وبرگزاری سلفی شو و ثبت عکس در انتهای مراسم جزو اتفاقات طلایی این نمایندگان محسوب می شد.

این رویداد به طوری بود که چند روزی کاربران فضای مجازی را علیه مجلس و گروهی از نمایندگان بسیج کرده بود ضمن آنکه منتقدین این حرکت را دون شان نمایندگی می‌دانستند.

در میان نمایندگانی که اقدام به گرفتن عکس سلفی با موگرینی کرده بودند افراد بسیاری دیده شدند که بیش از همه فرج‌الله رجبی نماینده مردم شیراز به دلیل نوع نشستن غیرمتعارفش در معرض هجمه بود؛ او همان شب با انتشار یادداشتی گفت که نمایندگان حاضر در محل از سر مطایبه مشغول گرفتن عکس بودند، ولی به خاطر این اقدام عذرخواهی کرد.

" از کنایه روحانی به نمایندگان تا اعطای لقب پروفسور به کواکبیان "

بعد از تحلیف روحانی در هفته آخر مرداد ماه جلسه مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه حسن روحانی در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد، که مجلس از ۲۴ تا ۲۹ مردادماه در ۵ روز کاری نفس‌گیر صلاحیت ۱۷ وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم را مورد بررسی قرار دادند و نهایتا از بین ۱۷ گزینه پیشنهادی دولت، ۱۶ نفر را روانه وزارت‌خانه‌های دولت دوازدهم کردند.

براین اساس تنها حبیب‌الله بی‌طرف به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو موفق به کسب رای اعتماد مجلس نشد و وزیر پیشنهادی علوم نیز از سوی دولت به مجلس معرفی نشد.

از ۱۶ وزیر دولت دوازدهم امیر حاتمی با ۲۶۱ رای، بالاترین رای موافق و آذری جهرمی با ۱۵۲ رای، کمترین رای موافق را کسب کردند.

در جریان بررسی صلاحیت وزیر دادگستری در صحن علنی و پس از اینکه هئیت رئیسه مجلس اعلام کرد وزیر پیشنهادی دادگستری مخالفی ندارد برخی از نمایندگان اعتقاد داشتند که موافقان وی نیز طبق آیین‌نامه نباید صحبتی داشته باشند که در این میان مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس در تذکری خطاب به رئیس جلسه گفت: "آقای لاریجانی کاری کنید که موافقان صحبت نکنند"، لاریجانی در پاسخ گفت: ما دوست داریم این اتفاق بیفتد اما حق‌شان است که موافقان صحبت کنند.

کواکبیان در ادامه گفت: "شما خودتان استادید، جوری صحبت کنید که موافقان خودشان صحبت نکنند"، لاریجانی ادامه داد: البته؛ اما به‌اندازه پروفسور کواکبیان وارد نیستم.

"حمله ایذایی ربیعی برای خرید رای اعتماد و ابقای میلیمتری "

نمایندگان مجلس در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۲ و ۲۳ اسفند ماه در کمتر از ۱۰ روز از زمان اعلام وصول طرح استیضاح سه وزیر راه و شهرسازی، ‌کار،‌ تعاون و رفاه اجتماعی و جهادکشاورزی، این استیضاح‌ها را مورد بررسی قرار دادند و نهایتا هر سه وزیر در راس وزارت‌خانه‌های خود ابقا شدند.

البته در میان سه استیضاح واصل شده، استیضاح وزیر کار همانطور که آرا هم نشان داد از همه حساس‌تر بود؛ علی ربیعی در فضایی پر تشنج استیضاح شد و علی‌رغم اینکه آرای مخالفانش بیش از موافقانش بود (۱۲۶ در برابر ۱۲۴) به کمک دو رای ممتنع و یک رای باطله در کسوت وزارت باقی ماند. نزدیک بودن آرای موافقان و مخالفان موجب شد آرای ماخوذه ۶ بار شمرده شود.

در جریان استیضاح ربیعی و نطق های مقتدارنه مخالفان حتی نمایندگان همسوی سیاست های اصلاحات ربیعی در یک حرکت ایذایی به ترفند همیشگی خود بسنده کرد و با با گریه و قسم به قرآن اقدام به خرید رای اعتماد شد.

موضوع سوء استفاده از جریان احساسی از سوی ربیعی تا جایی برای نمایندگان طی این مدت گران آمده بود که نگهبان سلامی ضمن انتقاد شدید خطاب به این وزیر اعلام کرد آقای ربیعی هر زمان که جلسه استیضاح شما برگزار می‌شود با درآوردن قرآنی از جیب و بغض کردن احساسی شده، از ارزش‌های اسلامی سوء استفاده می‌کنید و برای خود بلیت بازگشت را تهیه می‌کنید، اما امروز در مجلس توسط بلیت هواپیمایی آسمان سقوط خواهید کرد.

سرانجام زمان بیان اظهارات مخالفان و موافقان استیضاح به پایان رسید و ساعت 12 و 10 دقیقه رأی گیری آغاز شد؛شمارش آرا به درازا کشید و با گذشت بعد از نیم ساعت از شمارش بسیاری از نمایندگان در مقابل هیئت رئیسه تجمع کردند؛ گویا اختلاف میان آرای مخالف و موافق بسیار اندک بود به همین دلیل تصمیم گرفته شد بار دیگر آرا شمارش شود که در انتها علی ربیعی با اختلاف میلیمتری ابقا شد.

" پچ پچ های در گوشی برای ابقای آخوندی و حجتی "

جلسه نوبت عصر بر خلاف جلسه استیضاح ربیعی بسیار آرام و شاید به نوعی بدون هیجان بود، با گذشت 15 دقیقه از آغاز جلسه هنوز بسیاری از صندلی‌های نمایندگان خالی بود و تنها صالحی‌امیری وزیر ارشاد و عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست آخوندی را در این جلسه همراهی کرده بودند.

بر خلاف تلاطم جلسه استیضاح نوبت صبح دیگر خبری از گعده‌ها و تجمعات نمایندگان در داخل جلسه و یا اطراف وزرا به چشم نمی‌آمد و ظاهر امر بسیار آرام بود بطوریکه هیئت رئیسه اسامی موافقان استیضاح را قرائت کرد و قرار شد همانند نوبت صبح 8 نفر از نمایندگان صحبت کنند.

از مهمترین حواشی که در این جلسه رخ داد غیبت صبح علی لاریجانی برای استیضاح ربیعی و حضور در استیضاح آخوندی بود. از سویی بعد از گذشت نیم ساعت جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و شهیدی رئیس بنیاد شهید هم به داخل صحن وارد شدند، اما همچنان مجلس جو آ‌رامی را سپری می‌کرد و این ذهنیت به وجود می‌آمد که یا جواب این استیضاح از پیش تعیین شده که کسی تلاشی برای آن نمی‌کند و آ‌خوندی ماندنی است یا آنکه به دلیل ناامیدی از ماندن وی کسی تلاشی نمی‌کند.

یکی از اعضای هیئت رئیسه فراکسیون مستقلان با اطمینان اعلام کرد که آخوندی هم مانند وزیر تعاون،ماندنی است، اما کوچکی‌نژاد عضو فراکسیون نمایندگان ولایی نظری مخالف او داشت و گفت احتمال بسیار وزیر راه و شهرسازی دیگر نتواند به کار خود در این وزارتخانه ادامه دهد.

در نهایت با تمام طوفان صبح مجلس در نوبت بعد از ظهر خود ار هیجان افتاد و در نهایت با دفاعیات نچندان قانع کننده نمایندگان تصمیم به ابقای عباس آخوندی در کسوت وزارت راه گرفتند که بسیاری این را عیدی دادن به آخوندی تلقی کردند.

فردای روز استیضاح دو وزیر راه و رفاه در جلسه علنی صبح استیضاح وزیر کشاورزی آغاز شد که فضای پارلمان در سکوت کامل و در عین بی رقبتی برای پرسش و پاسخ از سوی نمایندگان ملت همراه بود که با توجه به جو موجود در فضای صحن کاملا مشهود بود که نمایندگان رای در ابقای دوباره حجتی خواهند داد.

فقط سوال اینجاست که چه چیزهایی در پس پرده این استیضاح ها وجود داشت؟؛ آیا مجلس و دولت چه مراوده هایی و امتیازاتی در راستای منفعت دو طرف در پس این استیضاح ها داشت؟

در جریان استیضاح حجتی عکسی از کاظم جلالی در رسانه ها منتشر شد که گواه بر مراوده هایی میان وی و محمد شریعتمداری وزیر صنعت،معدن و تجارت دولت دوازدهم است.

" از سوربِن تا لوور، لوبر، لور !!! "

یکی از حواشی مورد توجه شبکه‌های اجتماعی در جلسات استیضاح که هیچ ربطی هم به استیضاح نداشت مربوط به اشتباه اکبر رنجبرزاده عضو هیات رییسه مجلس در تلفظ نام معروفترین موزه جهان بود به نحوی که فیلم تقلای این عضو هیأت رییسۀ مجلس شورای اسلامی برای تلفظ درست موزۀ «لوور» در فضای مجازی به سرعت منتشر شد و این موضوع اسباب مضحکه و ریشخند مردم تبدیل شد.

وی در جریان التهاب شمارش آرای حجتی در پشت سرش مشغول قرائت تذکرات کتبی نمایندگان درباره جمع‌آوری نقشه‌های خلیج فارس از موزه «لوور» بود که چند بار این واژه را به اشتباه تلفظ کرد و همین امر حواشی زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت.

رنجبرزاده سه روز بعد ضمن عذرخواهی از پیشگاه مردم و نمایندگان، شرکت در جلسات مختلف مجلس و هم‌زمانی با شمارش آرای استیضاح و شلوغی زیاد در صحن مجلس را دلیل این اشتباه دانست و از فضاهای حقیقی و مجازی که وی را تخریب کرده بودند گله کرد.

" زنگ آخر سال 96 به صدا درآمد "

پرونده عملکرد یکساله مجلس شورای اسلامی با تمام اتفاقاتی که مهمترین آنها در این گزارش از نظر گذشت و با تمام تلخی ها و شیرینی ها در روز یکشنبه (27 اسفندماه) به پایان رسید.

گزارش از: علی درخشان

301

کد خبر: 917118

وب گردی

وب گردی